Paulus' schipbreuk als allegorie van bekering (3)

Ds. C. Harinck / 1 reactie

Vraag

Vraag aan ds. C. Harinck over allegoriseren. U beantwoordt naar mijn mening helder en onderbouwd de vraag over allegoriseren. Wat mij echter verbaast is dat u enerzijds zegt dat we de Bijbel letterlijk moeten nemen en dat we de Bijbel niet naar onze hand moeten zetten, maar anderzijds verdedigt u het gebruik van een uitdrukking als “graaf maar dieper mensenkind.” Deze tekst staat toch nergens in de Bijbel? En ze heeft ook niets te maken met de ontdekking van de particuliere zonden na de bekering. In het bijbelgedeelte waar dat vermoedelijk uit wordt gehaald (Ezechiël 8), gaat het er om dat God aan Ezechiël laat zien hoe gruwelijk het volk Israël handelt. God laat dat niet aan Israël zelf zien. Kunt u hier uw visie op geven?

Antwoord

Beste opmerker,

U hebt gelijk dat die  tekst niet letterlijk in de Bijbel staat. Ik ben  hier dus ook in de kuil gevallen van bekend klinkende uitspraken, die toch niet zo letterlijk in de Bijbels staan. Toch is in Ezechiël wel iets meer aan de orde dan alleen in de wand graven. De profeet  Ezechiël moet dikwijls handelingen verrichten met een geestelijke betekenis. Indien je dat weet, kijk je anders naar wat hij doet. Hij moest een tijd op zijn linker- en rechterzijde gaan liggen met zijn gelaat naar Jeruzalem; in zijn handen klappen, stampen met zijn voeten (Ezech. 6:11) en zijn brood met beving en zijn water met siddering drinken, Ezech. 3 en 4, Ezech. 12:18. Stom zijn in Ezech 3. Zijn vrouw stierf plotseling en hij mocht niet rouwen. Het heeft allemaal een diepere betekenis. Het ziet dikwijls op de ellende die over Israël komen zal vanwege hun zonden. Het graven in de wand en de vreselijke gruwelen zien die bedekt bedreven werden is toch ook zo’n beeld. Daarom heb ik heb de uitdrukking over het graven in de wand niet te erg willen veroordelen. Ik weet dat in Ezech. veel handelingen een diepere geestelijke betekenis hebben. We kunnen niet alles vergeestelijking, maar als de Schrift er zelf aanleiding toe geeft is dit toegestaan. Dat is dikwijls aan de orde in Ezechiël. Hoewel de uitdrukking “graaf dieper” niet in de Bijbel staat, blijft wel de boodschap: wanneer er verder gekeken wordt dan de buitenkant, vind je meer gruwelen. Ik hoop dat het hiermee recht gezet is.

Ds. C. Harinck

Lees ook:

Paulus' schipbreuk als allegorie van bekering - deel 1

Paulus' schipbreuk als allegorie van bekering - deel 2

Paulus' schipbreuk als allegorie van bekering - deel 4

Lees meer artikelen over:

vergeestelijken
1 reactie
Lecram
Mooi antwoord van ds. Harinck: eerlijk en helder.
Als ik het goed begrijp is de betekenis dus, met andere woorden: niet alleen je uitwendige zonden zijn zonden voor God, maar ook wat er in je gedachten om gaat en wat je in het verborgene doet.

Hoe het elders vaak wordt uitgelegd is: graaf maar dieper naar je zonden zodat je nog meer zondebesef krijgt. Dat wordt zondebesef de norm, wat dus niet bijbels is.