Refo's net echte mensen

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

19-09-2004, 00:00

Vraag

Omdat ik sinds kort te maken heb met gereformeerde mensen in mijn omgeving ben ik eens gaan zoeken op internet naar wat info. Zo kwam ik op deze site terecht. Ik geloof zelf niet, maar probeer hun kant van het geloof te bekijken en te begrijpen. Met heel veel dingen ben ik het niet eens, zoals bijvoorbeeld dat ik slecht zou zijn, terwijl ik zelf toch echt vind dat ik zo goed mogelijk probeer te leven.

Een van de dingen die me het meest zijn opgevallen is dat refo's gelukkig net echte mensen zijn, met net zoveel vragen als ieder ander. En net zoveel zonden. Alleen worden die bij hen in de kerk vergeven en dan zijn ze weer goed, terwijl niet gelovigen slecht zijn en blijven. Dat is lekker makkelijk, je doet maar gewoon en in de kerk komt alles weer goed. Ik zal het in jullie ogen best verkeerd zien, maar kunt u me dat toch eens uitleggen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Ik heb hem even laten bezinken. Je hebt kennis gemaakt met reformatorische mensen en bent toen verder gaan zoeken. Zelf geloof je niet. Ik weet niet of dat betekent dat je niet gelooft dat God bestaat of dat je niet naar de kerk gaat maar wel een soort gevoel hebt dat er wel eens IETS zou kunnen zijn. Blijkbaar is er iets in het leven van reformatorische christenen dat jou prikkelt om na te denken.
 
Jouw vragen cirkelen vooral om de 'zonde'. Je hebt begrepen dat christenen geloven dat alle mensen zondaren zijn. Dat wij allemaal geneigd zijn om verkeerde dingen te doen. Dat betekent niet dat wij ze altijd doen, maar dat we ze in principe zouden kunnen doen. De toren van Pisa is geneigd om om te vallen, maar iets houdt hem tegen. Zo zijn wij allemaal geneigd tot alle zonden.
 
Elke misdaad, zelfs een terroristische aanslag begint met een gedachte, een perverse fantasie. Heb jij jezelf wel eens betrapt op gedachten waar je van schrikt; waar je je voor zou schamen als iemand het wist? God weet het. Hij leest onze gedachten. Als je naar de gevangenis gaat, naar een 'zware' afdeling en eens rustig praat met de mensen die daar vastzitten, zul je ontdekken dat ook het hele gewone mensen zijn. Vaak is hun misdaad voortgekomen uit hun beroerde omstandigheden; bijvoorbeeld een opvoeding zonder liefde of een alcohol- of drugsverslaving. Als je nu zelf in die omstandigheden gezeten zou hebben, zou je dan anders gehandeld hebben? Misschien wel, misschien ook niet! Natuurlijk zijn misdadigers verantwoordelijk voor hun daden, maar wij zijn niet beter dan zij. We zijn ook potentiële misdadigers.
 
Wat is nu 'vergeving'? Dat is niet goedkoop even je zonden aan God vertellen en vrolijk verder leven. Vergeving betekent dat je mag geloven dat God van jou houdt, ook al ben je nog zo slecht. Hij heeft Zijn Zoon gestuurd naar deze wereld om zondaren te redden. In onze plaats heeft Hij Zichzelf opgeofferd aan het kruis. Daar heeft Hij de pijn gevoeld die de zonden van alle mensen op de wereld hebben veroorzaakt.
 
Refo's hebben inderdaad net zoveel zonden als andere mensen. Die zonden worden niet in de kerk vergeven, maar die worden vergeven door het geloof in Jezus. Die vergeving is er niet alleen voor refo's maar voor iedereen die in Hem gelooft. Als je dat doet, ga je ook zien hoe erg de zonden zijn, ook je zondige gedachten en fantasieën en dan ga je de zonde ook haten en er voor wegvluchten.
 
Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen verduidelijken, maar als mijn antwoord weer vragen oproept, stel ze dan gerust!

Ds. H. van den Belt

Ds. H. van den Belt

  • Geboortedatum:
    08-06-1971
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Woudenberg
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

christenen
Geen reacties

Terug in de tijd

Aan dhr. Van Heijningen. Ik heb hulp nodig. Ben vreselijk depressief. Nu dring ik het elke dag weg. Ik ben een wrak. Al mijn lusten maken het nog erger. Hoe kan ik ooit terug naar God en naar mezelf?
Geen reacties
19-09-2017
Er wordt altijd over gesproken dat de zonde in de wereld is gekomen toen Adam en Eva van de boom hadden gegeten. Daarvoor was alles goed. Hoe kan het dan zijn dat de duivel uitgeworpen is uit de hemel...
2 reacties
19-09-2012
Ik lees nu al een aantal antwoorden waarin staat dat samenwonen niet Bijbels is. Ik zit nu samen in een situatie waarbij mijn vriend en ik ook samenwonen... dit omdat hij uit huis is gezet door zijn o...
Geen reacties
19-09-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering