Verschillen in votum en groet kerkdienst

Redactie Refoweb | 2 reacties | 21-05-2026| 08:07

Vraag

Mijn vraag gaat over de votum en de groet die je in veel kerken hoort aan het begin van de dienst. Ik ben nu bij verschillende kerken geweest en merk wel dat er verschillend mee wordt omgegaan. In mijn eigen gemeente wordt de dienst bijvoorbeeld begonnen met mededelingen, zingen en lezen van de Bijbel door de ouderling. Pas daarna spreekt de dominee de votum en groet uit en daarna volgt het grote gebed. Als ik dan in andere kerken kom zie je vaak dat de votum en groet nog voor het Bijbellezen zijn, omdat je voor de dienst al belijdt dat de hulp van de Heere komt en dus ook over het lezen van de Bijbel. Hoe komt het dat wij het dan pas daarna doen? Is hier een goed of fout in?


Antwoord

Daarover kun je meer lezen in de vragen en antwoorden die gaan over Votum-groet.

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2797 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
erishoop
21-05-2026 / 10:00
Er moet ergens een verschil in zijn met zoveel kerkverbandjes in dit kleine land.. bij mijn weten is dit een traditie die er is in o.a de OGGIN EN GGIN… de orde van dienst oftewel liturgie is daar landelijk afgestemd dus vrijwel overal gelijk de GG is daar vrijer in en de HHG en Christelijk Gereformeerde zijn daar zowel plaatselijk als per predikant veel vrijer in…het zijn bijzaken waar geen hoofdzaken van gemaakt dienen te worden zolang dat het ordelijk en netjes is maakt het allemaal niet zo veel uit hoe het gaat.
Zv70
25-05-2026 / 14:36
Mbt de groet na het votum: frappant dat voorgangers die brengen met gesloten ogen en vaak de gemeente ook dezelfde houding aanneemt als bij de zegen aan het einde van de dienst. Voor het besef dat die groet een een groet van God helpt het mij om naar de voorganger te kijken (maar weer niet als die met ogen dicht de groet brengt).
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Hoe kom ik van ongeloof af?

Wij lazen laatst in de kerk Lukas 21. Vers 26 sprak mij aan: "En den mensen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen, die het aardrijk zullen overkomen; want de krachten der hemelen ...
3 reacties
20-05-2010

(Geen) orde in liturgie

Na de afgelopen begrafenis van Paus Franciscus, was ik weer sterk onder de indruk van de orde die de Rooms Katholieke Kerk heeft in haar liturgie. (Het is niet zo dat ik hiermee achter de genadeleer...
Geen reacties
20-05-2025

Geen eigenmachtige uitleg

De Schrift is onfeilbaar en door God ingegeven, dat is me duidelijk. Nu las ik in de Petrus-brief: “Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaa...
Geen reacties
20-05-2022
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag