Voorkeur voor christelijke trouwambtenaar

T.W. Kruithof / Geen reacties

Vraag

Wij hopen binnenkort te gaan trouwen. Onze voorkeur gaat uit naar een christelijke trouwambtenaar die geen homoparen trouwt. Kunnen wij hier op het gemeentehuis naar vragen of wordt dit als discriminatie gezien?

Antwoord

Om te beginnen van harte gefeliciteerd. Ik wens jullie beiden Gods zegen in jullie huwelijksleven. Ga samen met God! Dan sta je in alle omstandigheden sterk.

Jullie voorkeur onderschrijf ik. Ik ben van mening dat die alleen maar legaal is en dat het ook legaal is als je daar naar vraagt. Het geeft bovendien een getuigenis, zeker in deze tijd. Men moet dit verzoek ook accepteren en respecteren, gezien de wettelijke vrijheid van meningsuiting. Mocht het toch niet mogelijk blijken, dan is uitwijken naar de gemeente van de jongen of naast gelegen gemeente een mogelijkheid. Anderzijds is het zo dat jullie op dat moment trouwen en dat de verantwoordelijkheid voor het trouwen van homoparen blijft liggen bij de betreffende ambtenaar.

Je zou hem als getuigenis en dank voor het trouwen een (kleine) Bijbel kunnen geven en met het avonddiner voor hem kunnen bidden.

In ieder geval ook een heel fijne dag toegewenst.

Lees meer artikelen over:

trouwplannen