Oude ongelovige tante

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan dominee C. Harinck. Ik heb een tante van 85 jaar die al sinds haar jonge jaren niet meer naar de kerk gaat en nooit in de Bijbel leest. Soms ga ik bij haar op bezoek en probeer dan iets te vertellen over de Heere en Zijn dienst. Ik probeer voor haar te bidden, ik nodig haar soms uit om samen naar de kerk te gaan, ook heb ik aangeboden om met haar uit de Bijbel te lezen of kerktelefoon te regelen. Ze hoort het vriendelijk en beleefd aan maar bedankt overal voor. Het 'hoeft niet', zegt ze, ook is ze er 'nog niet aan toe'. Ze is erg eenzaam en vaak somber, ze uit zich niet makkelijk, is bang voor de dood. Ik vind het heel moeilijk om haar te waarschuwen of aan te sporen, want ik ben zo jong en ook geen haar beter. Misschien probeer ik teveel te doen, maar dat kan ook makkelijk gezegd zijn. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is wel een triest verhaal. Als je zo oud bent en dan zo onvatbaar voor dood en eeuwigheid. Temeer omdat zij er wel bij groot is gebracht. Ik vind het verblijdend om te vernemen dat u haar niet links laat liggen, maar haar opzoekt en met haar probeert de Bijbel te lezen en te bidden. Het is een mens met een ziel voor de eeuwigheid.

Het hoeft niet, zegt ze en ik ben er nog niet aan toe. Het is wel erg voor u om dit als reactie te krijgen. Wat moet ik u aanraden? Ik hoop dat u weet waar wij het van moeten verwachten. God doet Zijn werk door Woord en Geest. Ik zou aandringen om toch wat uit de Bijbel voor te mogen lezen. Lees eenvoudig Psalm 23 of Openb. 22.  Zeg er iets over als dat kan. Vooral hoe groot het geluk is van de mensen die dit leven met God kennen. Zeg dat dit voor haar ook kan al is ze oud. Je zou kunnen verwijzen naar de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard. Die laatsten verdienden toch niet meer gehuurd te worden. Daar kon de eigenaar van de wijngaard maar weinig nut van hebben en toch werden ze gehuurd en kregen ze een volle penning. Tenslotte moet u haar aan God opdragen in het gebed. En we moeten  van de Heere verwachting hebben. We mogen verwachting hebben van het Woord en het gebed en vooral van de Heilige Geest.

Ik denk dat ze de boot zo afhoudt omdat ze, zo u constateert, bang is voor de dood en de ontmoeting met God. Het verstoort haar rust als je daarover begint. Je moet daarom niet direct over dood en eeuwigheid beginnen, maar over God die bereid is een oude zondaar te ontvangen en het bloed van Jezus Christus dat reinigt van alle zonde.

Veel sterkte en gebed toegewenst. Wat onmogelijk is bij mensen is mogelijk bij God.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovige