Ambt staat hoger dan het gezin

Ds. N. den Ouden / 4 reacties

Vraag

Aan ds. N. den Ouden. In een preek van uit 2 Koningen 4 heeft u iets gezegd over “Uw knecht, mijn man”, dat het ambt hoger staat dan het gezin. Kunt u dat eens nader uitleggen? Eerst kerk, dan gezin, dan werk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ja, het sociaal wenselijke antwoord is natuurlijk dat het gezin voorop moet staan. Ik ben het daar ook wel mee eens. Een man is allereerst man en (als hij kinderen heeft) vader. Ik ken schrijnende gevallen waarin een man het gezin (met de zorgen die er waren) ontvluchtte en zich in kerkenwerk stortte. Het kan en mag ook niet zo zijn, dat terwijl thuis de problemen zich opstapelen, vader de grote afwezige is.

Er is echter ook een andere kant aan het verhaal: Is er bereidheid om ons in te zetten voor de Heere en Zijn dienst? Is ons leven niet in de eerste plaats bedoeld om Hem te dienen? Is het ergens ook een teken aan de wand, dat er in veel gemeenten moeilijk ambtsdragers te vinden zijn? Mag het soms ook iets ‘kosten’ van het gezin, dat er actief wordt meegedaan in kerkenwerk/ambtelijk werk? Ik denk aan gezinnen van zendelingen, waar het volgen van de Heere een grote directe impact heeft op alle gezinsleden. In mindere mate kan dat ook gelden voor predikantsgezinnen, als het gezin met puberkinderen, zomaar overgeplant wordt naar een ander deel van Nederland.

Een ouderling is (althans binnen een Hersteld Hervormde Gemeente) toch vaak twee of meer avonden per week bezig voor de kerk. En dat heeft dus zeker gevolgen voor zijn functioneren in het gezin. Uiteindelijk geloof ik dat dit ook tot zegen kan zijn voor het gezin, namelijk als ze van dichtbij zien welke plaats de dienst van de Heere inneemt. Al kan dat natuurlijk ook echt buiten het ambt.

Hoe dan ook: Ik weet niet meer precies wat ik er in die preek van gezegd heb. Maar het lijkt me soms goed de andere kant ook eens te benadrukken, waarbij dus de gezelligheid van het gezin niet de bovenste plaats inneemt. En dan dus inderdaad: Uw knecht, mijn man. Waarbij het er overigens ook nog over gaat, dat dit gezegd werd vanuit het perspectief van die vrouw. Zij heeft haar man in de eerste plaats gezien als knecht van God. Het doet me denken aan de deugdzame huisvrouw uit Spreuken 31. Zij was thuis zo bezig, dat haar man kon zitten in de poort met de oudsten van het land (vers 23). Dat klink misschien wel erg ouderwets. Of heeft het ook iets te maken met Bijbelse rolverdeling?

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

ambtsdrager
4 reacties
balksplinter
Volgens mij is de balans dat het ambtelijk werk niet geblokkeerd wordt door het werk in het gezin, en dat het gezin niet merkbaar lijdt aan het ambtelijke werk. Welke kant je dan ook op uit balans raakt, het is allebei niet goed.
elbert
Mijn voormalige wijkpredikant zei in een preek: eerst het gezin en dan de kerk. Dit met verwijzing naar 1 Tim. 3:4-5 waar staat dat een man pas in aanmerking komt voor het ambt als hij zijn huisgezin "wel weet te regeren". "Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?"
Ik begrijp de zorg voor de vervulling van de vacatures in de kerkenraad, maar aan de andere kant moeten we wel bedenken dat God ons allereerst een taak in het gezin geeft, om daar tot priester van ons gezin te zijn. Als dat al niet goed gaat, hoe moet het dan als ambtsdrager in de kerk?
tochrefo
Met zeven periodes ambtelijke ervaring in een Gereformeerde Kerk/Prot. Gemeente wat opmerkingen:
# van je baan eet je
# in je gezin ben je nodig
# als de Heer van de kerk je roept, is er een opdracht, maar dat mag nooit ten koste van het gezien of je baan gaan. Ook altijd voor ogen houden of het vervullen van een ambt geen compensatie is voor niet behaalde resultaten in een baan.
# als voor sport e.d. heel veel tijd vrijgemaakt kan worden, waarom dan niet een avondje voor de gemeente van Christus
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Voorbeelden te over, evenals verontschuldigingen om te bedanken voor een ambt. Inderdaad, zie de juiste balans te vinden
3parels
Zelf vraag ik mij altijd af waarom jonge mannen met kleine kinderen gevraagd worden voor het ambt. Zelf vind ik dat de man allereerst priester is in zijn eigen gezin. Dat is ook een ambt van God. Als papa altijd voor de kerk weg is, dan is dat ook geen goed getuigenis lijkt me.
Ook vind ik dat een man na 4 jaar weer uit het ambt moet kunnen, als hij dat wil.
Er zijn genoeg mannen in de gemeente die volwassen kinderen hebben en meer tijd hebben voor hun ambt als ouderling bijv. Daar moet de voorkeur ook altijd naar uitgaan volgens mij. Oudere mannen hebben meer levenservaring, staan vaak al langer in het geloof en kennen de gemeente langer. Alleen maar voordelen dus.