Ware Liefde Wacht

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wat vindt u van de stichting Ware Liefde Wacht? Zij promoten “geen seks voor het huwelijk” (heel goed!) maar ook dat je tijdens je verkeringstijd niet samen alleen mag zijn, niet mag zoenen en elkaar niet mag strelen. Volgens WLW is een verkeringstijd onbijbels. Ze claimen dat dit de enige en bijbelse waarheid is zoals God het heeft bedoeld. Is dit echt zo? Wat moet een christelijke jongere hiermee? Moeten we dit opvolgen? Ik was best geschokt na een bezoek aan hun site. Heb zelf al een tijd verkering en het leek me heel logisch dat je naast geestelijk ook lichamelijk naar elkaar toegroeit. Maar blijkbaar zit ik ernaast?

Antwoord

Op zich vind ik het erg goed dat er een dergelijke stichting is, zodat je tenminste niet het gevoel hebt dat je de enige bent die wil wachten met seksuele omgang tot je getrouwd bent. Als je weet dat anderen daar ook voor kiezen, kan je dat stimuleren om te wachten.

Als je samen verkering hebt, wil je ook echt wel eens af en toe samen zijn. Er moeten soms hele tere dingen worden doorgesproken en dat kan niet altijd ‘op straat’ of met andere mensen om je heen. Heel belangrijk om dan wel goed samen grenzen af te spreken, zodat je geen ‘misbruik’ maakt van het samen alleen zijn. Het is fijn om in de verkeringstijd elkaar te kunnen zoenen en aan te raken. Dat lichamelijk naar elkaar toe groeien hoort er ook zeker bij. Het kan niet zo zijn dat je wel geestelijk meer en meer naar elkaar toegroeit en dat je lichamelijk heel ver van elkaar af blijft staan.

Een verkeringstijd duurde in Bijbels tijden waarschijnlijk niet erg lang. Historisch gezien lag dat gewoon anders omdat er al op jonge leeftijd werd gehuwd. Maar dat wil dus niet zeggen dat het onbijbels is en dus niet goed zou zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering