Kanselruil tussen HHK en Gereformeerde Bond

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan ds. W. van Vlastuin. Waarom zijn er nog geen afspraken gemaakt over kanselruil tussen de HHK en de Gereformeerde Bond in de PKN? Dit ondanks dat er inmiddels van meerdere kanten op aangedrongen is. Denk aan de mooie column over “De kerk moet  vlerken hebben” van mr. Van Dijk. Ik heb soms de indruk dat we elkaar als verschillende kerkelijke richtingen zijn gaan zien terwijl we toch echt samen de hervormd-gereformeerde richting vormen.

Antwoord

Beste zoeker naar eenheid,

We moeten leven uit de heelheid en de eenheid van de kerk, ondanks alle kerkelijke gebrokenheid. Dat geldt zeker als we het gereformeerde belijden aanvaarden. Incidenteel wordt er wel kanselruil beoefend tussen hersteld en protestants hervormd-gereformeerden, maar dat is niet kerkelijk geregeld. Overigens is ook de kanselruil tussen christelijk gereformeerden en gereformeerde bonders niet kerkelijk geregeld, meen ik, aangezien de Gereformeerde Bond geen kerk is. Wat mij betreft, zou er ook kanselruil zijn met de Gereformeerde Gemeenten, en dergelijke. We hebben elkaar hard nodig in deze tijd van secularisatie waarbij ook binnen de kerk zoveel dingen op de tocht staan. We hebben een sterk katholiek-gereformeerd besef nodig om over onze eigen historische kerkelijke gebrokenheid heen te leven en te denken. Dus al met al steun ik je suggestie.

Ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

kanselruil