Verkiezing van een diaken

Ds. A.K. Wallet / 9 reacties

Vraag

Mijn man staat op tweetal voor de verkiezing van een diaken. Wij worstelen hiermee. Het was niet wat we hadden verwacht en eerlijk gezegd ook niet iets waar we op zaten te wachten... Toch willen we nu de situatie er ligt hier wel heel serieus mee omgaan, want we vinden de roep van de gemeente (en mitsdien van God volgens het formulier) geen kleinigheid.

Graag zouden we wat handreikingen krijgen met betrekking tot het nemen van een beslissing om het diakenambt wel of niet te aanvaarden, mocht mijn man gekozen worden. We vinden het moeilijk welke argumenten wel en niet geldig zijn in deze situatie. Denk aan gezin, werk, roeping, vrijmoedigheid, persoonlijk geloof, enz. We begrijpen dat het waarschijnlijk niet mogelijk is deze vraag te beantwoorden voordat de verkiezingen plaatsvinden, maar niettemin wordt een antwoord erg gewaardeerd!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,
Hoe dienen we om te gaan met een verkiezing tot het ambt? Allereerst is het een voorrecht als we tot het ambt worden geroepen. We lezen in 1 Tim.3:1 dat wie lust heeft tot het ambt een voortreffelijk werk begeert. Het behaagt de Heere om Zijn gemeente te bouwen mede door het werk van de ambtsdragers. Het is daarom ook een heel verantwoordelijk werk, want we zijn bezig in Gods Koninkrijk.
De vraag is: hoe moeten/kunnen/mogen we een beslissing nemen als we daartoe geroepen worden?

1. De roeping moet op ons afkomen als van de Heere Zelf. Dat betekent dat we heel gewichtige redenen moeten hebben om te bedanken. De redenen die er kunnen zijn dienen door te kerkenraad overwogen te worden en met de gekozenen besproken te worden in het licht van de roeping van de Heere. Iemand wordt namelijk gekozen en wordt dan door de kerkenraad benoemd. Op iemands verzoek en met redenen die voor God verantwoord zijn, kan de kerkenraad ontheffing verlenen. Voordat we het vragen dienen we er vrede mee te hebben. We mogen de Heere bidden of Hij een andere broeder wil aanwijzen.

2. Waaraan dienen we de vrijmoedigheid te ontlenen om aan de roeping te beantwoorden? Die vrijmoedigheid ligt ten diepste in de roeping. Zeker is het nodig dat de verkozene de roeping voor de Heere neerlegt.  Er kunnen zoveel bezwaren leven bij iemand, vooral de onwaardigheid en de onbekwaamheid kunnen parten spelen. Het is rijk als we in de weg  van het lezen in Gods Woord en in de weg van het gebed, we antwoord hierop krijgen. Maar laten we niet vergeten dat uiteindelijk de roeping bepalend is.

3. Welke bezwaren kunnen er verder leven? Het gezin werd genoemd. In bepaalde gevallen kan het gezin zoveel vragen dat het onverantwoord is om in een bepaalde tijd het ambt uit te oefenen. Het kan zijn dat de situatie van het gezin zodanig is dat de man in de avond bijna niet thuis gemist kan worden. Er kunnen handicaps van kinderen, ziekte of zwakte van de echtgenote of van de betrokkene zelf zijn, die  het noodzakelijk maken dat de man ’s avonds thuis is. Er kan ook sprake zijn van psychische klachten die een kerkenraad onbekend zijn. Als hij ziet dat het moeilijk te combineren is, zal hij voor het gezin moeten kiezen. Daarin is hij allereerst priester. Maar zijn bedanken dient wel een offer te zijn. Het zal hem grote moeite moeten kosten om dit heerlijke werk ‘vooralsnog’ niet te kunnen doen.

4. De werksituatie. Ook dat is een zaak die bij de overwegingen betrokken dient te worden. De man kan bv. een baan hebben die het noodzakelijk maakt dat hij ook veel in de avond werken moet. Dan kan hij het ambt er praktisch gezien niet bij hebben. Het ambt is niet iets dat je half kunt doen, of dat er heel veel/alles door een van de andere ambtsdragers gedaan moet worden. Soms moet er aan avondstudie gedaan worden, bijscholingen, enz. Wel dienen we er voor te waken dat we geen carrièrejagers worden. Dan kan het een offer zijn -die voor het Aangezicht van de Heere moeten nemen- om af te zien van carri?re, maar nu de Heere in het ambt te mogen dienen.

5. Persoonlijk geloof, wordt er genoemd. Dat is een eerste vereiste. We dienen de persoonlijke omgang met de Heere te kennen. Als we de Heere kennen dan geeft dat liefde tot Gods Woord, tot het gebed, tot de zondag en de kerk. Dat betekent ten aanzien van het ambt dat we vertrouwen op de Heere, Die zal geven wat we nodig hebben. Het geloof veronderstelt dat we verlangen om in het ambt te dienen, niet om een baantje, want dan zal het heel erg tegenvallen, maar de Heere te dienen tot opbouw van Zijn Koninkrijk. We moeten daarin oppassen dat we ons niet vergelijken met anderen, want de Heere roept ieder met zijn eigen gaven en krachten. Hoe zwakker we onszelf weten des te meer hebben we de kracht van de Heere nodig. Het is ook heerlijk als er oudere broeders zijn die ons inwijden in de ambtelijke bediening.

6. Het is ook nodig dat de echtgenote er achter staat. Natuurlijk betekent het een stukje van je tijd en privacy in te leveren. Maar denk dan aan het voorbeeld dat ons in de Schrift beschreven wordt van Obed-Edom. De ark werd bij hem in huis gebracht en heeft daar enige tijd gestaan. Die mensen moesten een stuk van hun huis afstaan aan de Heere. Een kamer minder, enz. Maar er staat dat de Heere het huis van Obed-Edom zegende. Dat mogen we ook verwachten als we in het ambt dienen. Iets inleveren, maar we krijgen het van de Heere dubbel terug (2 Samuel 6:12).

Hopende je hiermee gediend te hebben, ontvang de hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,

Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

9 reacties
bootje
@ Kilejan dat ben ik niet helemaal met je eens. Dat wil dus volgens jou zeggen, dat ieder die 2 tal staat of ouderling/diaken is daar ook altijd voor geschikt is of de mogelijkheid er toe heeft. Na mijn mening is dat niet zo.
petrus
De apostel Paulus geeft aan Timotheus aan waar ouderlingen en diakenen aan moeten voldoen, een soort competentieprofiel zouden wij zeggen.
Helaas is de praktijk van het kiezen van ouderlingen en diakenen vaak ver van de bijbelse instructies verwijderd.
Vaak wordt er door de zittende kerkenraad heel bewust gekozen wie men er wel of niet bij wil hebben. Ook wordt er 'gespeeld' met wie tegenover wie kandidaat gesteld wordt (de samenstelling van het tweetal dus). Zo zie je vaak dat als er een nieuwe ouderling moet komen, men een tweetal formeert van een zittende diaken en een niet ambtsdrager en 9 uit 10 wordt de zittende diaken dan ouderling, die maakt dan een soort van promotie zeg maar.
Wat ook gebeurt is dat men gewoon de lijst afwerkt en/of kijkt wie er aan de beurt is.
Er zijn ook kerkverbanden waar e.e.a. in het geheel niet georganiseerd gebeurt. Daar wacht men tot de Geest iemand in het hart legt om een ambt te vervullen en dan wordt er door de dominee en kerkenraad bekeken of men dit 'over kan nemen'.
De praktijk verschilt dus nogal en dat hangt heel erg af van welk kerkverband je het over hebt.
pannenkoek
@ Petrus, "Vaak wordt er door de zittende kerkenraad heel bewust gekozen wie men er wel of niet bij wil hebben"

Zoals ik altijd van mijn man begrijp maken zij een lijst van mannen van wie ze denken in aanmerking te komen. Als ieder bvb 2 namen doorgeeft kan de lijst 16 pers. lang worden. Hieruit moet men weer bvb 2 voorkeurs namen doorgeven, en zo wordt er een tweetal gevormd. Dus het is hier echt eerlijk kiezen dmv een stemming.

"Zo zie je vaak dat als er een nieuwe ouderling moet komen, men een tweetal formeert van een zittende diaken en een niet ambtsdrager en 9 uit 10 wordt de zittende diaken dan ouderling"

Als die zittende diaken een leven met de Heere kent kan hij idd op 2tal gezet worden. Maar het komt ook voor dat een zittend diaken niet op 2 tal komt.

Het hangt idd erg af van kerkverband.

@ vragensteller, De dienst van de Heere is een liefde dienst. Is je man ertoe bereid? Zijn er redenen om ( als hij verkozen wordt) het wel aan te nemen of er voor te bedanken? Leg dit biddend voor de Heere neer, en Hij zal antwoorden.
Swimmie
@ Pannenkoek: citaat 'Als die zittende diaken een leven met de Heere kent kan hij idd op 2tal gezet worden'.
Als hij geen leven met de Heere kent, hoe kan hij dan diaken zijn?
pannenkoek
@ swimmie,

dat kan bij ons in de gemeente nl wel.

Iedere gemeente 'doet'' het anders.
Bij ons moeten de ouderlingen idd een leven met de Heere kennen. Bekeerde mannen dus. Hoe kan een ouderling de gemeente er op wijzen wat hij zelf mist? Een diaken heeft meer zorg voor de geldelijke noden. Er zijn ook gemeenten waar de ouderlingen niet bekeerd zijn. Deze nemen in elk geval niet deel aan het HA.

Dus ook binnen een kerkverband zijn er verschillen.
petrus
Ik zou maar 'gewoon' in de Bijbel kijken. En vervolgens de praktijk aanpassen aan Gods instructies en niet zelf gaan bepalen hoe wij het moeten gaan doen.

@pannenkoek
Kijk eens goed in het formulier voor het bevestigen van diakenen.
Geld is een bijzaak, die wij tot een hoofdzaak hebben gemaakt.
Erikmeedenker
@"Zo zie je vaak dat als er een nieuwe ouderling moet komen, men een tweetal formeert van een zittende diaken en een niet ambtsdrager en 9 uit 10 wordt de zittende diaken dan ouderling"

Als die zittende diaken een leven met de Heere kent kan hij idd op 2tal gezet worden. Maar het komt ook voor dat een zittend diaken niet op 2 tal komt.

Hoe vinden jullie dit te rijmen met de verkiezing destijds van de zittende diaken? Zijn termijn is nog niet afgelopen, hij heeft een ja-woord gegeven voor een bepaalde periode waarvoor hij door God en Zijn gemeente is geroepen en gekozen en de kerkeraad zelf "fietst" door deze roeping heen.
Ik ken een voorbeeld van een diaken, die na 1 jaar al voor ouderling kandidaat is gesteld tegenover een andere zittende diaken.
Catherine
In de praktijk hoor ik wel vaker als een man op 2tal staat, "ik hoop dat ze mij niet kiezen". Blijkbaar zijn er veel mannen die schroom hebben of zichzelf niet capabel genoeg achten voor dit ambt.
ostrogoot
Als een kerkenraad een lid van de gemeente heeft gekozen voor het ambt van diaken of ouderling dan zijn zij een aantal zaken vergeten. Ten eerste is de kandidaat bereid een aantal avonden per week op te offeren voor de kerk (zonder onkostenvergoeding), is er een intake gesprek geweest met de kandidaat. De praktijk wijst uit dat een stukje vrije tijd af te staan voor de kerk leidt tot een aantal avonden per week (bezoeken afleggen, vergaderingen bijwonen etc) een enorme belasting heeft. Naast een normale baan wordt nog eens van je geeist dat je er nog een 10 tot 15 uur per week bij doet. Bij overlijden of trouwen van een gemeentelid moet je vrij nemen.
Het gegeven dat God roept vind ik inspelen op het gevoel van de kandidaat.
Bij ons in de gemeente is een man al 5 keer als ouderling voorgesteld als ouderling (hij is ziek) en hij heeft aangegeven dat hij niet wil en kan. Ben je dan hardleers als kerkenraad?? Elke keer moet hij ten overstaand van de gemeente ontheffing aanvragen. EEn bespottelijke sitiuatie.
Een betere situatie zou zijn als leden zouden kunnen solliciteren naar een functie in de kerk. Er zijn er genoeg die wel willen maar niet mogen