Bijbelse namen voor kinderen

Ds. M. Baan / 8 reacties

Vraag

Graag willen wij onze kinderen bijbelse namen geven. Het gaat ons dan nadrukkelijk om de betekenis van de naam! Bij jongensnamen uit de bijbel zijn er vele mooie betekenissen te vinden, maar bij meisjesnamen valt dit nogal tegen. Zo vinden we Athalia wel erg mooi; God is groot! Maar ja... is dit wel verantwoord, gezien de geschiedenis. Hoe kijken jullie tegen bijbelse namen aan?

Antwoord

Het geven van namen aan onze kinderen levert nog wel eens vragen en problemen op. Zeker waar het om wat vreemde of minder gangbare namen handelt. Nu stelt de vragensteller (of-stelster) me niet voor een al te ingewikkeld probleem. Het gaat om bijbelse namen. En het voordeel van bijbelse namen is, dat de betekenis van zo’n naam doorgaans bekend is. Maar het nadeel is, dat de drager of draagster van zo’n naam in de Bijbel niet altijd een leven heeft geleid, dat paste bij die naam. En de vraag is dan: wat moet je dan met zo’n naam doen? Gebruiken of niet?

Ik zou het maar eenvoudig houden. Waarom? Omdat inderdaad heel veel mensen in de Bijbel, die de schoonste namen droegen, soms een uiterst goddeloos leven hebben geleid. De vrouw die met Ananias getrouwd was en Saffira (de schone) heette, handelde minder schoon door de Heilige Geest te liegen. En Kaïn was niet alleen ‘een man’, maar ook een moordenaar. Over Juda lezen we ook wat andere dingen dan alleen maar dat hij God loofde.

Wil iemand een dochter Athalia noemen, best! Dat de HEERE groot is, wordt veel te weinig beleefd! Als u maar niet vergeet haar straks bij het opgroeien te onderwijzen in de geschiedenis van die andere Athalia. U zult zeggen: hoe onderwijzen? Nou, dat wij van nature allemaal geneigd zijn niet alleen een koninklijke familie uit te roeien, maar ook de Heere van Zijn troon te stoten. Maar dat de HEERE van Zijn kant in de Heere Jezus Christus nog om wil zien naar zulke zondaren!

Zo gaan we het beleven hoe groot de HEERE is. Het gaat immers niet om onze naam, maar om de Naam des Heeren.

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

naamgeving
8 reacties
balksplinter
Mooi streven om je kinderen bijbelse namen te geven, maar geef je kind wel een naam waar hij/zij blij mee kan zijn op latere leeftijd. Kijk bij moelijke namen ook naar wat meer ingeburgerde alternatieven met de zelfde betekenis.
EdW
Ik sluit me helemaal aan bij @balksplinter. Denk alsjeblieft 3x na voor je je kind een naam geeft met weliswaar een mooie betekenis, maar met nogal negatieve associaties. Je kind moet er wel zijn/haar hele leven mee doen! Het ergste wat je als ouders kunt doen is je kind een naam geven waar hij/zij bijv. mee gepest kan worden of zich voor kan schamen.
EdW
Zo heb ik me weleens laten vertellen dat de naam Judas ook een mooie betekenis heeft, maar je wilt het hopelijk je kind niet aandoen het zo te noemen.
balksplinter
Judas lijkt mij een vergrieksing van Juda, maar zelfs die naam zou ik niet snel aan een kind geven.
Als je er echt werk van wilt maken: http://www.allhebrewnames.com/hebnames/en/categories.seam?catID=11
Jvslooten
Enkele Bijbelse meisjesnamen met mooie betekenissen:

Eva, ´leven´
Sarah, ´Prinses´
Esther, ´Ster´
Anna, ´Genade´
Joanna, ´Gave van God´
Suzanne, ´Lelie´

Er zijn natuurlijk nog veel meer mooie Bijbelse meisjesnamen, maar die zijn vaak qua betekenis een stuk ´neutraler´.
leene
Nog een ander puntje: mijn kinderen zitten op een reformatorische school. In de klas bij mijn dochter zitten 2 lydia's, 2 Hannah's. In de klas waar ze begon zaten ook nog eens 2 David's en 3 Ruben's. En dat is nog maar een klas! Ook veel voorkomend Joël, Daniël, Esther, Joëlle, Levi ( heeeeeel erg in bij de refo's) Anna, Nathan, Naomi. Mooi hoor die namen maar ze komen m'n neus uit.
Durf origineel te zijn. Febe ( phoebe op z'n engels) heel mooi betekent zuiver. Jozef ook mooi (betekent de Heere vermeerdere, maw geef me nog een zoon). Priscilla of afgekort Cilla. En waarom geen naam uit de christelijke traditie: Maarten, Catherine, Johannes. En wat te denken van Sebastiaan naar de grootste componist aller tijden J.S Bach.

In Engeland zijn er ook mensen die hun kinderen: faith, hope of charity noemen. Ook mooi maar niet met een Hollandse achternaam erachter.
Succes met kiezen.
naam
@Leene; ik ben het niet met jou eens.
Ik ken geen Lydia, Hannah, David, Joel, Daniel, Esther, Nathan. Op de hele kleuterschool (4klassen) zit ook geen 1 kind met deze naam. Ik vind de meeste (ook die anderen die je in je eerste alinea noemt) erg mooi.

Febe, Jozef, Priscilla, Maarten, Catherine, Sebastiaan vind ik echt afschuwelijke namen... ;-).

Dus het is echt smaak, persoonlijk en misschien streekgebonden?

Ik heb de lijst erbij; hier veel frank, julia, emma, tom, rosalie op de kleuterschool.
leene
@Naam: je bent het niet met mij eens???? het is toch echt waar hoor, Ik verzin dit echt niet. Heel veel dezelfde namen. Ik vind ze ook mooi hoor. Prachtig Lydia en Hannah, maar ik zou toch mijn kind niet zo noemen. En we hebben nu 4 ! levi's in de kerk ( een kerk van 120 leden) nu iets anders graag.
Het zal wel streekgebonden zijn.
Overigens ook heel veel Emma's op school hier.
Mijn man wilde graag dat onze kinderen een niet veel voorkomende naam kregen. Zijn naam: Jan! en hij één van de 6 ! jannen uit z'n klas. Vond ie niet zo leuk.
Je kunt nu je kind 'veilig' Jan noemen natuurlijk :)