(Doop)naam verwijzen naar God

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Wij zijn in blijde verwachting van een kind. Omdat we dankbaar zijn dat we dit uit Gods hand mogen ontvangen, willen we de (doop)naam verwijzen naar God. Graag zouden we ons kind (als het een jongetje wordt) als doopnaam Immanuel of Emmanuel geven. Maar mag dat wel? Omdat God ook zo wordt genoemd?

Antwoord

Bijzonder dat bij jullie als aanstaande ouders deze naam bovendrijft. Het is de naam van het Kind dat God is in ons vlees en bloed, de naam die de Kerk belijdt in het strijdperk van dit leven. Psalm 46! De Naam die een kind van God belijdt in kinderen die de HEERE ons toevertrouwt. Wij zeggen niet: Dit kind IS Immanuel, maar dit kind HEET Immanuel. Tegelijk profetie met het oog op de toekomst, namelijk telkens in de AANVECHTING!

Wij gunnen ook anderen dan de filosoof Immanuel Kant (1724-1804) deze naam.

Van harte sterkte in deze tijd, waarin jullie gedragen mogen worden door de Adventsgedachte. Om deze straks uit te dragen en over te dragen op jullie kind als God het geeft.

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

naamgeving