Bijbelse naamgeving

B.S. van Groningen / 13 reacties

Vraag

Ik ben nu ongeveer zeven maanden zwanger. Mijn man en ik hebben al een poosje een aantal namen in ons hoofd. Mijn vraag is, hoe staan ze in de Gereformeerde Gemeente tegenover bijbelse namen? Namen zoals Ruth, Eva, Lydia, Daniël, Boaz, Benjamin en Ruben hoor ik in de Gereformeerde Gemeente zeer zelden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste aanstaande ouders,

Een bijzondere vraag op Refoweb, maar wel waard om een eerlijk antwoord te geven en te krijgen. Je noemt de Gereformeerde Gemeente, ik ga er vanuit dat jullie tot dit kerkverband behoren. Ik kan geen enkel argument vinden, waarom het niet zo kunnen, cq. mogen. In onze familiekring komen regelmatig bijbelse namen voor, ook bij ons in de kerk. ‘k Noem er zomaar enkele: Jonathan, Loïs, Matthitja, Joas, Joël, Lydia, Ruth, Benjamin en Ruben. Mijns inziens kan en mag er geen enkele verhindering zijn om bijbelse namen te geven, in tegendeel. Mochten jullie nog meer willen weten, dan kun je gerust opnieuw een vraag stellen.

Ik wens jullie Gods nabijheid in rijke mate toe en dat jullie uit Gods hand een gezond kindje mogen ontvangen. En… dat ook de moeder de bevalling goed mag doorstaan en weer op krachten komt om samen jullie kindje op te voeden in de vreze des Heeren.

Met hartelijk groet,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

Tags in dit artikel:

naamgeving
13 reacties
Daniel
Als het een jongen mag worden is dan Daniel geen mooie naam? Bijna iedereen noemt me Daan, maar ik vind Daniel mooier.
Autumn
Bijbelse namen zijn mooi :) Er is zelfs een Bijbels namenboek op de markt met alle Bijbelse namen op een rijtje. Zo kun je ook verder kijken dan de bekende Ruben, Eva, Ruth, Boaz en Mirjam :)
sydneylover
Beste vraagsteller,

Waarom maak je jezelf afhankelijk van wat 'De Gereformeerde Gemeente' hiervan vindt? Heb je geen eigen mening dan?

Overigens ben ik zelf Gergem lid en herken ik totaal niet wat je zegt. Drie van onze kinderen hebben Bijbelse namen, en ik ken heel veel mensen in onze gemeente en ook daarbuiten die kinderen een Bijbelse naam geven.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de aanleidng voor je vraag..
SecorDabar
Bijbelse namen aan je kinderen geven kan mooi zijn, alleen zou ik er wel rekening mee houden dat je bijna niet uitspreekbare roepnamen gaat geven, vanwege de vele lettergrepen zoals bijvoorbeeld: Zacharias: Hallo. Zacharias waar ben je?
Ook om je kind met de roepnaam Mozes door het leven te laten gaan heeft ook weer zo zijn gevoelswaarde: Ik ga even met Mozes koffie drinken.....klinkt anders dan dat ik met Daniël koffie ga drinken, omdat de naam Daniël of Jacob meer ingeburgerd is.
Of namen die kunnen leiden tot dubbelzinnigheid. Zodat je kind er later door anderen ermee gespot zou kunnen worden.
Hiervan noem ik geen namen, omdat ik dat niet stichtelijk vind.
plderoos
Ik heet Paul, en daar ben ik, King James fan zijnde, stiekum toch wel een beetje trots op :)
Autumn
Wat mij betreft maakt het niet uit of een Bijbelse naam 'ingeburgerd' is of niet. Je went er snel genoeg aan als iemand een bijzondere naam heeft, dat herken ik uit mn eigen omgeving.

@Donald: Haha, Onan, Judas of Izebel... :-) Zou toch liever denken aan Yael, Jodai, Jotham, Ruchama
Hanna
Bij ons in de fam worden er heel veel bijbelse namen gebruikt,
wij hebben er zelf ook aan onze kinderen gegeven.
En juist in de GerGem bij ons komt het steeds meer voor: Leah vind ik ook erg mooi!
Noah voor een meisje hoor je bij ons ook veel.

Ik persoonlijk vind bijbelse namen mooier en van meer waarde als bv Lente....
Swimmie
Naam tip voor een zoontje: noem hem Magôr-missabib, haha... Nee grapje, is ook geen mooie betekenis (Jeremia 20).

Vergeet ook niet dat veel normale nederlandse namen een bijbelse herkomst hebben. Mijn zoon heet Jaap (Jacob). En Daniëlle is natuurlijk van Daniël. En zo zijn er vele voorbeelden.

Zoals al eerder opgemerkt: ik zou me geen zorgen maken om wat anderen ervan vinden. Het is jullie kind en jullie willen het een mooie naam meegeven. Een naam waar ze hun leven mee doen!
Johnvb
Bijbelse namen geven? Prachtig toch? Laat je niet leiden door wat mensen ervan zeggen of vinden maar laat je leiden wat God ervan vindt. Heeft Hij juist Zelf niet vele namen uit de Bijbel aan de bijbelse personen gegeven?

Denk wel na over de betekenis. Zo schijnt Christa een vrouwelijke vervoeging te zijn van Christus. Diana was de god van de Efezieërs,
Opzich zijn deze namen ingeburgerd, maar ik weet dat dit wel aanstoot kan geven. Niet om nu diegenen die deze naam dragen af te keuren. Misschien is er niet bij nagedacht door ouders toen men deze naam gaf.
Emmanuël is van Immanuél, bij roomse mensen komt deze naam voor.

Veel heil en zegen in de verdere zwangerschap, tijdens de bevalling en in de opvoeding!
Amazinggrace
Prachtig Bijbelse namen! Mijn advies: Kijk wel even naar het betreffende Bijbel verhaal en de betekenis van de naam!
jslabbekoorn
Wat wil je voor naam geven? Een bijbelse gewoonte was om bijv. ouders te eren door het kind hun naam te geven of een afleiding van. (Luk. 1:61); ook werden de 'bijbelse' vooroudernamen weer gebruikt: zie Matth. 1:15,16 en Luk. 3:24 vergel. met 29,30 bijv.
Misschien wil je je kindje een naam met een betekenis, een wens geven? Dan kan dat mooi met zo'n bijbelse naam: Jonathan (van de HEERE gegeven) bijv. Dat deden bijv. de bijbelse ouders:
Gen. 29:31-30:24; 1 Sam. 1:20.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een naam die beiden mooi vinden kiezen, wel of niet bijbels.
Bedenk ook, dat het kind zijn of haar naam "altijd" mag/moet (aan-)horen.
Samanthi
Ik vraag ,e af of er in de ger gem geen johan(nes) Suzanna, Bram, dina, Jahanna, janneke, jannie, anna, piet, jan, nico, ada, judith etc. voorkomen Allemaal Bijbelse namen of ervan afgeleid.

Wij hebben weleens gezegd tegen elkaar, laten we het Judas noemen, dan zetten we op het geboortekaartje
Judas, niet de iskarioth
solide
komt vragensteller wel eens in een andere ger gem? om te luisteren? door de weeks b.v. Dan kom je ook vele bijbelse namen tegen. als mina voor een keurige huismoeder niet mooi is, kan je altijd voor een bijbelse naam kiezen. vergeet het verhaal er niet bij te lezen!je kind een bijbelse mooie naam, en daar een verleden aan.......zal je niet meevallen.Of je moet alleen naar de God van wonderen kijken,Die dwars door ondeugende mensen op aarde kwam. kijk naar de koets van Salomo,wie daar in zaten. Daar wens ik jullie ook een plekje toe hoor. vernoemen mag altijd!