Uitwijken naar ander kerkgebouw

M.M. van Winkelen / 6 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Mijn vriend en ik hopen over een poosje te trouwen. Dit willen we graag doen in de Gereformeerde Gemeente (een vacante gemeente). Nu blijkt het zo te zijn dat er op onze trouwdatum al iemand anders trouwt. Is het mogelijk dat we uitwijken naar een andere Gereformeerde Gemeente om daar te trouwen op die dag? Of moet het zo zijn dat er 'binding' met het kerkgebouw en die gemeente is? Alvast bedankt voor de informatie!

Antwoord

Beste vragensteller,

Op het moment dat je een trouwdatum in gedachte hebt, is het lastig als dit om de een of andere reden geen doorgang kan vinden. Desniettegenstaande denk ik dat het in de situatie die je omschrijft voor de hand ligt om te kijken naar een andere trouwdatum.

De kerkelijke bevestiging van een huwelijk vindt plaats in een eredienst van de  kerkelijke gemeente waar je als bruid en/of bruidegom aan verbonden bent. Dit is niet zonder reden zo. Tijdens de kerkelijke bevesting beloof je als ‘kersvers echtpaar’ voor Gods aangezicht wederzijds het huwelijksleven vorm te zullen geven naar Gods heilzame geboden. Dat is een belofte die geen mens in eigen kracht vervullen kan. Net als in het gemeentehuis zijn er bij de kerkelijke bevestiging getuigen aanwezig. Denk aan wat het huwelijksformulier hierover zegt: “Belooft u hier voor God en Zijn heilige gemeente dat...” Ook al moet van die gemeente  soms helaas gezegd worden dat zij, in tegenstelling tot bruid en bruidegom, “alhier nauwelijks tegenwoordig is”, toch heeft zij een niet onbelangrijke functie in het geheel van de kerkelijke bevesting. Als getuige van het huwelijk, heeft zowel de gemeente als de kerkenraad de roeping om het echtpaar, als dat nodig mocht zijn, in de toekomst te herinneren aan wat eens voor Gods aangezicht beloofd is. Daarom is het niet om het even in welke gemeente jullie huwelijk bevestigd wordt. Er moet een betrokkenheid van de gemeente zijn op het huwelijk dat gesloten wordt. Dat betekent dat het huwelijk mijns inziens kerkelijk bevestigd moet worden in de gemeente van de bruid en/of de bruidegom. Een kerkelijke bevestiging in de gemeente waar men zich na het huwelijk hoopt te vestigen is ook een mogelijkheid.

Een ander aspect zijn de kerkrechtelijke mogelijkheden. Ook hier zie ik moeilijkheden om in een willekeurige gemeente van het kerkverband te trouwen, bijvoorbeeld omdat je van de betreffende gemeente geen lid bent. Ik adviseer jullie om het vraagstuk rond de kerkelijke bevestiging met een ambtsdrager van jullie gemeente te bespreken.

Overigens, gefeliciteerd met het heugelijke voornemen om in het huwelijk te treden!
M. M. van Winkelen

6 reacties
Jvslooten
Jullie kunnen toch een kerkgebouw van een ander kerkgenootschap in jullie woonplaats huren, zodat daar onder verantwoordelijkheid van jullie eigen k.r. een kerkdienst kan worden belegd? Of, wat nog een stuk meer voor de hand ligt, op een ander tijdstip jullie huwelijk laten inzegenen? Jullie kunnen zelfs nog een gezamenlijke dienst beleggen, het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
jsml
Bij ons hoorde géén van de bovengenoemde opties tot de mogelijkheden
Jvslooten
Ik kan mij niet voorstellen dat er slechts één kerkgebouw is in je woonplaats of de nabije omgeving en dat dat kerkgebouw ook nog eens de hele dag bezet is, maar goed, in dat geval zul je inderdaad echt iets anders moeten verzinnen.
Catherine
Mijn jongste zus en zwager, hadden hetzelfde probleem, alles al geregeld, kerk zou vast wel lukken, (hun toekomstige kerk, van mijn zwager dus) maar helaas.
Ze zijn toen in onze kerk, kerk van mijn zus, ander kerkgenootschap, getrouwd. Geen enkel probleem. Hun ds en hun k.r. was aanwezig, je huurt dan als het ware het gebouw. Zo zijn er ook stellen die in een knus dorpskerkje willen trouwen, neutraal dus.
Het enige probleem dat er dan kan zijn, is dat de toekomstige gemeente het niet bijwoont, maar dat zul je ook hebben als je in je eigen kerk trouwt, niet iedereen neemt daar een snippermiddag voor.
Ik wens jullie een fijne trouwdag!
Gouwenaar
Om exact dezelfde reden hebben wij onze trouwdienst uiteindelijk naar de avond (19u00) verschoven.
Gevolg: een volle kerk, in tegenstelling tot de trouwdienst 's middags, waar alleen de daggasten aanwezig waren.
katlheen
In mijn vorige kerkverband werd je geacht een trouwdienst 's avonds te beleggen, bij voorkeur om 19.30, zodat gemeenteleden in de gelegenheid waren om de dient bij te wonen. Een dienst 's middags werd niet op prijs gesteld, tenzij er zwaarwegende redenen waren om dat zo te doen.