Avondmaal met een vriendengroep (2)

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Zou ds. Baan hier wat dieper op in willen gaan? Avondmaal met vriendengroep. Ds. Baan gaf hier een vrij stellig antwoord op. Zou ds. Baan dit iets verder kunnen uitwerken met de volgende gegevens: Geloofsvrienden, hartevrienden ("waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn"), kamperend onderweg, bezinnend rondom Gods Woord, en dan is daar brood en wijn... Is de kerk per definitie alleen de gemeente? Gemeente is toch zij die Christus in hun hart hebben; die zijn Zijn gemeente? En dan kan zo'n vriendengroep een gemeente op zich zijn? De gemiddelde kerk is toch niet de gemeente, maar in die kerk is een deel daarvan Zijn gemeente? Als er dus over gemeente gesproken wordt, moeten we eerder aan een groep gelovigen denken dan aan een kerk?! Verder: Door kerkelijk afdracht betaalt ieder PKN-kerklid mee aan het bestaan/onderhouden van dominees die het bestaan van God betwijfelen of zelfs ontkennen. Je kunt als PKN-dominee besluiten te scheiden of een homofiele/lesbische relatie aan te gaan, maar in de PKN kun je in het ambt blijven. Maar hoe gaat het als een dominee besluit de kinderdoop los te laten en voor volwassendoop te 'gaan'?

Antwoord

Elke vraag moet een antwoord hebben en elk antwoord roept weer vragen op. Zo verging het ditmaal ook. Aan de slag dan maar.

Ik heb kort en duidelijk gesteld dat het avondmaal in de gemeente dient plaats te vinden. Toelichting kan veel duidelijk maken. Wanneer we de Handelingen der apostelen lezen, dan valt het steevast op dat deze volgorde geldt: de Heere roept zondaren tot geloof en bekering -de gelovigen in een bepaalde (geografische) plaats vormen tezamen een gemeente- in die gemeente worden doop en avondmaal gehouden.

Tegenwoordig ontmoet je wel eens de vraag: maar kun je met een vriendengroep onderling niet het avondmaal vieren? En dan niet zómaar een vriendengroep. Bij het vieren van het avondmaal is de volgorde niet: de groep van wij vormen een groep geloofsvrienden - avondmaal, maar: de Heere vormt ter plaatse een groep gelovigen!

De tegenstelling is dus: groepen die wij vormen en die de Heere vormt. Dat lijkt een zaak van ondergeschikt belang, maar is het niet. Niet wij met ons geloof zijn uitgangspunt, maar de mensen die de Heere in en tot een gemeente samenvoegt en die de Heere aan elkaar geeft, zijn uitgangspunt! Zo vormt de Heere de twee of drie, die in Zijn Naam vergaderd zijn. Dit alles  wil uiteraard niet zeggen dat het kamperen met geloofsvrienden onbelangrijk zou zijn. Maar een kamperende groep geloofsgenoten vormt op zich geen gemeente. Een gemeente vormt alleen de Heere!

Andere gegevens vind ik in de Bijbel niet. Immers, zou het niet voor de hand hebben gelegen, dat de elf apostelen bij gelegenheid nog eens samen avondmaal hebben gehouden?

Een heel andere vraag is wat een kerk is. Nu moeten we voor het goede begrip hier duidelijk onderscheid maken tussen de geïnstitutionaliseerde kerk en de kerk naar zijn bijbelse betekenis. Kerk betekent: wat van de Heere is. Alle gemeenten vormen samen de kerk. Die kerk heeft in de geschiedenis de vorm van een instituut aangenomen. Dat wil zeggen: er is ook kaf onder het koren. Niet alleen in de PKN, maar in alle kerken. Die was er al in de dagen van Petrus en Paulus. Lees de geschiedenis van Annanias en Saffira maar. En niet te vergeten Simon de tovenaar.

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan, Veenendaal

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalvriendschap