Toename tekenen der tijden

Ds. W. C. Meeuse / 2 reacties

Vraag

Ik ben een christelijke jongen van 13. Omdat ik nog jong ben weet ik niet hoe het 20 (of meer) jaar geleden was. Volgen aardbevingen en rampen elkaar nu in 2022 sneller op dan vroeger? Ik lees nog niet lang de krant en lees van oorlogen, overstromingen, aardbevingen en ziektes. Het volgt elkaar soms binnen een paar dagen of soms uren op. Mijn vraag is daarom of dit sinds de laatste tijd is of altijd al zo is geweest.

Antwoord

Om antwoord op je vragen te krijgen moet je eerst  (vooral) Mattheüs 24 en 25 lezen. In Mattheüs 24: 6 en 7 gaat het over oorlogen, aardbevingen, besmettelijke ziekten enzovoorts: allemaal gebeurtenissen die we dagelijks in de krant kunnen lezen. Jezus zegt: als je dit ziet gebeuren, dan weet je, dat het nabij, voor de deur is (Mattheüs 24: 33). Dus dat bewaart ons ervoor om te gaan redeneren in de zin van: het zal zo’n vaart wel niet lopen. Petrus zegt als antwoord op zulke gedachten dat de Heere niet wil dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen  (2 Petrus 3: 8-10).

Je vraag was: was het vroeger minder erg? Ongetwijfeld nemen deze dingen in het laatst der dagen toe. Maar het is ook zo dat we nu op zeer korte termijn horen wat er op de wereld gebeurt. Vroeger duurde het soms maanden of weken, voordat we hier hoorden van een aardbeving in China. Nu weten we het direct. Maar hoe dan ook, Jezus vertelt deze dingen opdat we waakzaam zullen zijn en Hem zullen verwachten.Want Hij komt onverwachts (als een dief...), Mattheüs 25:13.

En Zijn komst is wellicht dichterbij dan we denken. Waken, bidden en verwachten. Uitzien naar de komst van Jezus Christus, van Wie we wekelijks belijden: Hij komt, om te oordelen de levenden en de doden. Hoe zullen we Hem dan ontmoeten?

Niet in slaap vallen zoals de tien meisjes in Mattheüs 25 die wel op de Bruidegom wachtten. Maar ze gingen niet allen de feestzaal binnen! Hij komt, Hij komt om d’aarde te richten, de wereld in gerechtigheid (Psalm 95:4). En Zijn komst is wellicht dichterbij dan we denken.

Ds. W. C. Meeuse

2 reacties
Ellenoor
Klimaatverandering lijkt in ieder geval voor steeds meer extremen en natuurrampen te zorgen. Met als gevolg ook weer meer vluchtelingenstromen en ontwrichting van redelijk stabiele samenlevingen. De Bijbel lijkt dus een vrij realistisch beeld te geven van de nabije toekomst van de wereld. Gelukkig is dat niet het enige wat de Bijbel ons leert (zie ook het antwoord van de dominee). Het mag wel een wake-up call zijn om niet alleen maar voor het hier en nu te leven.
dorpeling
In mijn waarneming volgt alles elkaar idd steeds sneller op dan, zeg maar, 10 jaar terug.
Tegelijk is het natuurlijk ook waar dat je nu alles direct hoort in tegenstelling tot 'vroeger'.
Maar dat maakt geen verschil voor de Bijbeltekst die als volgt luidt: '..en gij zult HOREN van..'