Leugen alsnog bekennen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Een tijdje geleden is de relatie tussen mij en mijn vriendin uitgegaan. Dit kwam voornamelijk omdat we het niet eens konden worden op het punt van het geloof. Ik heb haar nooit verteld dat ik de laatste maanden er ook zeker van was dat ik niet genoeg van haar hield om verder met haar te gaan. Zij denkt dus nog steeds dat de liefde er nog is, maar omdat het geloof er tussen in staat het niets meer kan worden. Ik voel me daar erg schuldig over. Ik ben daarover de laatste maanden niet eerlijk geweest en haar laten denken dat ik het net zo erg vond als haar dat het uit ging. Ik heb mijn zonden beleden aan God en geloof dat ik er vergeving over ontvangen heb, maar toch knaagt er nog wat van binnen en zegt dat ik haar die leugen nog moet bekennen. Nu vraag ik mij af: wat zegt God hierover in Zijn Woord? Ik wil haar hier niet meer mee lastig vallen. Het zal ook zo erg voor haar zijn als ze er achter komt dat haar vriend niet genoeg van haar hield, maar haar als een goede vriendin beschouwde.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat verwacht je van mij? Dat ik zeg dat daar en daar in de Bijbel staat dat jij je leugen moet gaan bekennen? Of juist niet, zodat jij je vrijgepleit kunt voelen? Kom op zeg, jíj voelt je schuldig en dat betekent dat jíj zelf zult moeten bepalen of je haar ‘dit verdriet’ achteraf nog aan moet doen. Als je dat eigenlijk niet wilt, heeft contact zoeken geen zin, want dan maak je zéker meer kapot dan je lief is. Bijbelteksten zó gebruiken dat ze precies in jouw straatje passen is níét Bijbels. Neem dat maar van mij aan. Je moet je afvragen wat je schuldgevoel voor jóú betekent en wat je daarmee wilt doen zónder haar te beschadigen, want dat verdient ze vast niet! De relatie is voorbij, daarmee zul je moeten leren leven.

Als ‘geloof’ tussen jullie instond, vraag je dan af wat geloven voor jou betekent. Nu. En in de toekomst.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

liegenverkering uit
2 reacties
Hartje3
Op mij komt deze vraag juist heel eerlijk over. Deze jongen vraagt wat Bijbels is en wat God van hem zou verwachten. Zoekt zij nog een keer contact dan kun je het vertellen maar misschien kun je het nu beter zo laten. Je hebt je zonden beleden en vergeving ontvangen. Daarnaast zou je ook nog voor je vriendin kunnen bidden en het voor jezelf afsluiten en er niet in blijven hangen
CrA
Draai de rollen eens om, hoe zou jij dan behandeld willen worden?
Mattheüs 7:12 Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.