Heilig Avondmaal thuis houden

Ds. P. van der Kraan / 26 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het Heilig Avondmaal. Jezus zegt tegen Zijn discipelen: "Doet dat tot Mijn gedachtenis." Hij stelt het Avondmaal in, zodat het gehouden wordt totdat Hij terugkomt. Eigenlijk kan ik nergens terugvinden in de Bijbel dat het Avondmaal in het midden van de gemeente gehouden moet worden en dat dan ook maar een paar keer per jaar. De apostelen gingen "van huis tot huis, brood brekende", lees ik. Dus is het eigenlijk wel noodzakelijk dat het Avondmaal in de gemeente gevierd wordt, of mag het ook 'gewoon' thuis, want Jezus deed het toch ook na de paasmaaltijd? Hoe moeten wij dit bijbels zien en onderbouwen?

Antwoord

Het is veelzeggend dat Jezus het Heilig Avondmaal heeft ingesteld in de kring van Zijn discipelen. Zij zijn de grondleggers van de gemeente des Heeren. Met de boodschap die zij aan de volken moeten brengen, moeten zij ook de Doop bedienen. Tegelijk hebben zij de opdracht om via de bediening van het HA de dood van Christus te verkondigen totdat Hij komt. Deze discipelen, na de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren waren zij apostelen (= gezondenen), zijn de wereld ingezonden met deze specifieke boodschap. Zij zijn daarmee begonnen, conform de opdracht van de Heere Jezus, in Jeruzalem bij de uitstorting van de Heilige Geest. En vandaar wordt de kring steeds wijder.

Dat er in Jeruzalem van huis tot huis brood gebroken werd, betekent niet dat zij in elk huis het HA bedienden. Wel dat de gemeente in particuliere huizen samenkwam. Men had immers nog geen eigen kerken. In de tempel vonden prediking en onderwijs plaats, mede om Joden te lokken met het Evangelie. Maar zoiets intiems als de viering van het HA, bedoeld voor gelovigen, kon niet in de openbaarheid van de tempel bediend en gevierd worden. Daartoe kwam men bijeen in huizen van gegoede christenen die over ruime woningen beschikte waarin men met een groter aantal kon samenkomen. Zo vinden we de gemeente bij de gevangenneming van Petrus in gebed bijeen in het huis van Maria, de moeder van Johannes Markus (Hand. 12:12), waar "velen samenvergaderd waren". Dat is dus geen privé aangelegenheid. maar een een samenkomst van de gemeente. Zoals ook Paulus schrijft van de gemeente die "te hunnen huizen" (1 Kor. 16:19) en "te uwen huize is" (Filemon 1:2).

Duidelijk is dat de bediening van het HA sinds de instelling gevierd is in en met de gemeente en nooit een privé-aangelegenheid is geweest. Je zegt dat je dat nergens kunt terugvinden in de Bijbel. Ik hoop dat de genoemde teksten je overtuigd hebben dat het er wel in staat.

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
26 reacties
Dorah
Het antwoord van de ds. Kraan is duidelijk. Achter deze vraag zit m.i. een tijdsgeest die mij zorgen baart. Ken de geschiedenis van het HA. De ds. gaf al aan wat er in de Bijbel staat, zoek ook eens wat meer achtergrondinformatie over de ontwikkeling van het HA in de loop der tijd. Op die manier kun je erachter komen dat het bijvoorbeeld niet Calvijns bedoeling was om het Avondmaal maar 4 keer te vieren maar dat het praktisch gezien onmogelijk was om dit elke week te doen. Inzicht in de ontstaansgeschiedenis kan je helpen om zelf een antwoord te vinden op je vragen.
Het HA wordt gevierd in het midden van de gemeente. Ik hoor wel eens van kennissen dat zij het thuis vieren met een groepje(en vervolgens niet naar het HA gaan in de gemeente). Op zo'n moment voel ik mij wel eens buitengesloten. Waarom vier je dat in een besloten kringetje en niet in het midden van de hele gemeente, zoals oorspronkelijk wel de bedoeling was/is?
43843
Fijne aanvulling Dorah. Aan deze independentistische trekjes heeft de kerk -gemeente - geen behoefte
EVA
Wij vieren altijd thuis met de huiskring avondmaal......
Catherine
Wat bezielt sommige mensen toch ? hebben die een andere bijbel of zo ? Op deze manier wordt het H.A. onteert. Pas daar toch mee op. Je kunt jezelf een oordeel eten en drinken !
petrus
@Catherine
Lees goed de context over het 'je een oordeel eten en drinken'. Dat heeft nl. niets te maken met thuis of in de kerk.
De Kerk is daar waar de Gemeente samenkomt, groot of klein.
Dus als er een huissamenkomst is van oprechte gelovigen, dan is dáár de Kerk.

Weet je hoe het Avondmaal onteert wordt??
Door hongerige lammetjes af te houden omdat ze nog niet voldoende gegroeid zijn in de ogen van de 'grote schapen'.

(overigens is de Bijbelse term: 'het Avondmaal des Heeren' en niet het Heilig Avondmaal.
De toevoeging 'Heilig' is een erfenisje van Rome. )
Catherine
@Petrus: dus volgens jou kun je thuis met een glaasje wijn en een stukje boterham het H.A. vieren ??? Als je met je gezin samenbent, is dat niet DE gemeente ! Ik weet nl niet wat een huiskring is, het klinkt nogal vaag.
Verzorgende
@ Petrus:
Helemaal mee eens!!!

Er staat nl. in de Bijbel:
Mathheus 18:20 ''Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.'' Duidelijk toch?
petrus
@Catherine
Informeer eens bij iemand bij wie in de gemeente huiskringen functioneren. Volgens mij is er niets vaags aan, maar is het heel concreet. De refoterm voor een huiskring is misschien bijbelstdie-avond of vrouwen koffie ochtend, ik weet het niet.

Over het Avondmaal.
Probeer eens even alles wat je weet te vergeten en uitsluitend te lezen (alsof je het voor de eerste keer van je leven leest) wat er staat. Je zult verbaasd staan.

Lukas 22 vanaf vers 14

Het gaat hier over de speciale paasmaaltijd. (vs 15. ....dit Pascha)
En Jezus zegt: zo dikwijls als jullie dit (de paasmaaltijd) doen, doe dat tot Mijn gedachtenis.
M.a.w. Jezus verandert hier eigenlijk het Pascha, in een gedachtenismaaltijd m.b.t. Zijn lijden en sterven. Hij zegt eigenlijk: elke keer als jullie de paasmaaltijd gebruiken (en dat is 1 x per jaar) dan moeten jullie niet de uittocht uit Egypte meer herdenken, maar Mijn bitter lijden en dood voor jullie.

En dan is het niet meer belangrijk of je dat in een kerkgebouw doet of thuis, met velen of met weinigen, het enige criterium is dat je het doet met mensen voor wie Zijn lijden en sterven, hun Leven is geworden.

Persoonlijk geloof ik dan ook dat we het Avondmaal 1 x per jaar dienen te vieren en wel op de Goede Vrijdagavond.
EVA
@ verzorgende AMEN
Catherine
Nou EVA, dat betekent dus niet ALTIJD thuis met de kring. We gaan toch geen eigen wetjes maken he ? Dus huisgodsdienstig bezig zijn ! Ik weet zeker dat dat niet zo bedoeld is. In bepaalde gevallen wordt alles wat krom is weer rechtgepraat, zo ook hier.
1a2b3c
Als je tegen eigen wetjes bent Catherine, dan kan je beter meteen de kerk vaarwel zeggen want je komt er nergens zoveel tegen als daar.
Verzorgende
@ Petrus

Persoonlijk geloof ik dat we elke dag Avondmaal moeten/kunnen vieren. Elke dag moet je belijden en gedenken dat Hij voor ons heeft geleden! Daarmee doel ik eigenlijk op de dagelijkse bekering... En dan niet avondmaal vieren in de praktijk ''met brood en wijn'' maar dat je je met je hart belijdt voor Christus!
Daarmee zeg ik niet dat Avondmaal ''in de praktijk'' niet goed is, dit is juist een waardevolle meerwaarde.
EVA
@ catharine die tekst heeft niks met huisgodsdienst te maken....maar God is er wanneer je samen komt al ben je maar met ze tweeen en je komt in Zijn naam.

Ik beoefen absoluut geen huisgodsdienst, om de 14 dagen hebben we huiskring, we tellen een gemeente van 1800 mensen, die zijn onderverdeeld op kringen, die samen komen in ZIJN naam, en daar wordt het avondmaal gevierd, de andere twee weken is er een bidstond in de gemeente en ook daar vieren we avondmaal, dus elke week..doe dit tot MIJN gedachtenis.

Wanneer er strijd is in me denken, me gevoel, als ik aangevallen wordt dan ook vier ik avondmaal samen met mijn man.....want er is kracht in het bloed van Jezus, en de vijand zal moeten wijken.....
mariska
@ EVA Amen! Wat een geweldige zegen geeft Hij ons toch! En mensen, bedenk toch waar het om gaat. Er staat nergens in de Bijbel voorschriften over op welke plek we Avondmaal moeten vieren. Wel staat er geschreven waarom...
Of je het nu op zondag in de gemeente, met een bijbelstudie, huiskring of bidstond viert, doe het tot eer van God en tot Zijn gedachtenis!
Johannes3vers16
@Dorah, @43843 en @Catherine,

Moet je voorstellen dat jij de vraagsteller zou zijn, omdat je dit je bezig houdt en dan moet je jullie antwoorden eens lezen het verbaasde mij……………………..dan komt er wel in mij op: “Oordeelt niet omdat gij niet geoordeeld wordt, want met welke maat gij meet zal u weder gemeten worden”.

Het is denk ik (weet ik wel zeker!) veel verstandiger (als je dus vindt dat het een tijdgeest is of independentistische trekjes heeft of denkt dat degene een andere Bijbel heeft) niet van deze reacties te plaatsen, maar dan voor die vraagsteller te bidden en dat in een reactie zetten en ook bidden voor jezelf om verlichting van de Heilige Geest!!

De andere @-reacties zijn waardevol, ook ik kan daarvan leren en daar wil ik jullie voor bedanken!
Catherine
@Joh3vs16: je ziet dat wij in de lijn van het antwoord zitten ! H.A. hoort niet thuis en ook niet om de 2 weken. Overdaad schaadt lijkt mij, wat is de zin van zo vaak Avondmaal vieren ?
bootje
@ EVA. Misschien is het heel brutaal wat ik vraag daarom hoef je ook niet te antwoorden!! Maar mag ik vragen als je samen met je man bijv. avondmaal viert hoe je dit doet? Snij je gewoon een witte boterham in stukjes, en zingen jullie ook samen enz. Sorry voor de misschien gekke vragen, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Het is een stukje nieuwschierigheid.
Johannes3vers16
@Catherine, ik zie inderdaad dat jullie in de lijn van het antwoord zitten.

Wie zegt dat een predikant het goed heeft of goed en Bijbels ziet? Hierbij komt weer de tekst om de hoek kijken: "Beproeft alle dingen en behoudt het goed" ook wat een predikant zegt met alle respect voor predikanten, maar ook zij blijven voor mij mensen en zijn het geen heiligen!

Overdaad schaadt lijkt mij schrijf je, gelukkig dat jij dit zegt want Hij zegt dat niet. Ik las het "toevallig" net nog, Jezus zegt doet dat tot Mijn gedachtenis totdat ik wederkom. Staat geen aantal bij, tenminste niet in mijn Bijbel.

Wat zou het volgens jou schaden als we iedere dag des Heeren dood zouden gedenken? Zoveel liefde en dat voor jou en mij...............is dat niet een iedere dag gedenken waard?
Dorah
@ Johannes3vers16: Je hebt gelijk, dank voor je reactie. Ik had me niet zo sterk mogen uitdrukken en ik heb mij in het geven van mijn reactie teveel laten leiden door eigen ervaringen, waardoor het op papier kwam als oordelend. Het was niet de bedoeling om de vraag van de vraagsteller te beoordelen, dat is fout. Mijn welgemeende excuses!
De rest van mijn reactie laat ik wel staan. Niet naar de vraagsteller toe maar wel naar anderen die dit lezen: Soms krijg ik de indruk dat sommige mensen zomaar 2000 jaar kerkgeschiedenis achter zich laten om weer te gaan leven als de eerste christengemeente in Handelingen, terwijl deze volop in ontwikkeling was. Verder sta ik helemaal achter de volgende zin uit het antwoord van ds. van der Kraan: 'Duidelijk is dat de bediening van het HA sinds de instelling gevierd is in en met de gemeente en nooit een privé-aangelegenheid is geweest'.
Moeten we nu echt weer opnieuw 'het wiel uitvinden'? Er is een rijke schat aan informatie te vinden over door Gods Geest geleide theologen(en hun werk), die de gemeentelijke situaties na Handelingen Bijbels probeerden vorm te geven, rekening houdend met de culturele context waarin zij leefden. Het is in deze tijd populair om te zeggen: weg met de tradities, weg met de kerkgeschiedenis, terug naar de Bijbel. Aslof we weer helemaal opnieuw moeten beginnen en het werk van de afgelopen eeuwen voor niets is geweest.
Dit wil niet zeggen dat ik vind dat de situatie zoals deze nu in veel kerken is, wenselijk is. We moeten blijven reformeren! Laten we nu terug gaan naar Gods Woord, maar daarbij Zijn diensknechten niet aan de kant zetten. God werkt nog steeds door mensen heen, zoals Hij dat de afgelopen eeuwen ook heeft gedaan.
1a2b3c
Dorah, Moeten we nu echt weer opnieuw het wiel uitvinden?

Als dingen scheef gegroeid zijn, JA!!!
En wat ik uit 2000 jaar kerkgeschiedenis leer is dat het verkeert gaat als we eigen regels gaan maken TEN KOSTE van wat erover in de Bijbel staat.

Johannes3vers16 helemaal met jou eens.
Zoveel liefde en dat voor jou en mij...............is dat niet een iedere dag gedenken waard?
Zo dikwijls als.... staat er in Kor.
Als we geestelijk ondervoed raken ligt dat iig niet aan Hem.
Hij is zo goed...Looft Hem!