Avondmaal met een vriendengroep

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Is het bijbels verantwoord om avondmaal te vieren met een vriendengroep?

Antwoord

De vraag is of je avondmaal kunt houden met een vriendengroep. Het antwoord kan heel erg kort worden gehouden: nee! Natuurlijk moet zo'n kort en bondig antwoord wel even toegelicht en verduidelijkt worden.

De Bijbel zegt ons dat de Heere Jezus bevel gaf aan zijn discipelen om avondmaal te houden. Dat diende elke keer te geschieden als ze dat brood aten en deze wijn dronken. Vanaf dat moment is het avondmaal gevierd in de christelijke gemeente, naar het bevel van Christus. Waarom in de gemeente? Waarom niet in een andere groep? Omdat de gemeente de 'groep' is die Christus vergadert. Hij werkt met zijn zichtbare en hoorbare Woord door het 'kanaal' van de gemeente. Wanneer we buiten deze gemeente om gaan, gaan we buiten de door Christus gegeven opdracht om en... dat moet niet.

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan,
Veenendaal

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal