Kinderen zijn niet ingeënt

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Onze kinderen zijn niet ingeënt. We zijn er van overtuigd dat ziekte en gezondheid, voor en tegenspoed uit de hand van God komt. Wij hebben deze 'menselijke voorzorg' (inenten) dus niet gebruikt. Nu er in onze regio mazelen heerst vragen we ons echter wel af of het nu juist wel geoorloofd zou zijn om de kinderen te vaccineren. We vragen ons af of dit in de kern anders is als "ze-zijn-14-maanden-dus-hup-vaccineren."

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In Om Sions Wil schreef ik eens: Is inenting verantwoord? "Ik ben een leerlingverpleegkundige en er wordt aan mij gevraagd of ik een vaccinatie wil tegen hepatitis B?", zo luidt de vraag.

Wat is hepatitis? Leverontsteking. Deze ontsteking kan ontstaan door bloedtransfusie of het gebruik van niet-steriele injectienaalden. Mijn encyclopedie vermeldt, dat deze ziekte twee à drie maanden duurt en meestal geneest. Hoe nu te denken over deze inenting? Hoe te denken over allerlei inentingen? Wat is inenten?

Door middel van een spuitje dode ziektestof in het lichaam inbrengen, waardoor het 'afweermechanisme' wordt gestimuleerd om afweerstoffen te maken, zodat je lichaam bij een onverhoopte besmetting met levende ziektekiemen direct 'in de aanval' kan gaan en –met meer of minder grote kans van zekerheid– de werking van de ziektekiemen kan voorkomen.

Is inenten strijdig met geloof in Gods voorzienige leiding? Kun je in afhankelijkheid van en in vertrouwen op de HEERE je laten inenten? Vragen, waarmee ieder ouderpaar wordt geconfronteerd bij de geboorte van een kind. Vele artsen zullen immers willen overgaan tot inenten. Wilt u dit niet, dan moet u het te kennen geven en veelal ook verklaren, waarom u het niet wilt.

Maar nu blijkt het voor veel ouders veelal vaag en onberedeneerbaar te zijn, waarom je wel of niet je (kinderen) laat inenten. De achterliggende vraag is of inenten een wettig middel is, dat God ons geeft, zodat wij het –in vertrouwen op de HEERE!– mogen/moeten gebruiken, onder beding van Gods zegen en in besef van Zijn voorzienig bestel.

Of is inenten geen wettig middel om ziekten te 'voorkomen'? Mag je wel proberen ziekten te genezen onder biddend opzien tot God en niet proberen te voorkomen in dezelfde gestalte van hart? Onder Gods kinderen zijn verschillende meningen. Een definitief antwoord is moeilijk te geven. Het is een tasten, een overwegen van argumenten die vóór zijn en argumenten die tégen zijn.

Heel voorzichtig zou ik het volgende willen doorgeven: toen ongeveer 35 jaar geleden landelijk een polio-epidemie uitbrak, werd ik als 19-jarige jongen voor de keus gesteld of ik mij zou laten inenten of niet. Ik heb goed gevoeld dat alle discussies daarover me uiteindelijk zonder oplossing lieten. Het enige wat toen aan de orde was, was een strikt persoonlijke keus: mag je je laten inenten of hoef je je niet te laten inenten? Heb je van de HEERE vrijmoedigheid om in biddend opzien tot Hem gebruik te maken van dit middel, waarbij je absoluut geen aanslag wenst te plegen op het albestuur des HEEREN, maar waarbij je Hem smeekt om dit middel ter 'voorkoming' van polio te gebruiken? Of krijg je van de HEERE vrijmoedigheid om, steunende op Hem en Zijn Vaderlijke goedheid!, dit middel –omdat het toch strijdig is met onvoorwaardelijke overgave aan Zijn wil– niet te gebruiken?

Daarover heeft de HEERE genadig zekerheid en licht gegeven, zodat ik in volle vrijmoedigheid mij niet heb laten inenten. Maar dit is niet bedoeld als voorschrift of als: zo is het beter. Nee, de gezindheid achter de daad is van zeer groot belang.

Dit zien we in de Heilige Schrift ook: wanneer een vijand het volk Israël aanvalt, geeft God langs verschillende wegen (= op verschillende manieren) uitkomst. Soms moeten ze niets doen, maar wordt de vijand verslagen door God Zelf alleen (Hiskia, 2 Kronieken 32 vers 21 en 22). Soms moeten ze met een paar man strijden (Gideon, Richteren 7 vers 4 en 7). Soms moet een machtig leger er op uittrekken (Barak, Richteren 4 vers 6). Steeds weer een ander bevel, terwijl de omstandigheden toch dezelfde waren. Wat steeds weer hetzelfde bleef, was: vertrouw op Mij!

Moge het de HEERE behagen ons te leren ons geheel en al aan Hem over te geven, ons aan Hem onvoorwaardelijk toe te vertrouwen. Daar ligt rust. Al staan alle wetenschappers je dan tegen..., dat hindert niets meer. Want Gods goedkeuring, in de vreze van Zijn Naam, is je deel.

Hier wil ik het nu bij laten,
Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

vaccinatie