Hard bijten

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik bijt steeds zo hard op mijn kiezen en op de binnenkant van mijn lippen, dat mijn hele gezicht gespannen aanvoelt. Als ik in bed lig merk ik dat al mijn spieren heel gespannen zijn. Ik kan daar vaak niet van slapen. Het logische antwoord is natuurlijk: ontspan je spieren dan en doe niet meer aan kaakklemmen en bijt niet op je lippen, maar dat kan ik zelf ook bedenken. Het punt is, wanneer ik denk aan m'n kaakklemmen en dat probeer te ontspannen, dan staat m'n rug bijna krom van de spanning. Als ik me daar dan weer op concentreer dan schiet m'n tong weer tussen m'n kiezen en dat doet echt pijn. Als ik aan allebei tegelijk probeer te denken, zijn m'n nek en schouders er ook nog. Ik word gek van mezelf en het klinkt allemaal zo stom, maar ik voel me net een strak gespannen kattepult. Sommigen zeggen dat de ademhaling ook van belang is, maar als ik daar óók nog aan moet denken wordt het helemaal nooit meer wat! Is dit een normale klacht waar ik mee naar de huisarts kan, of weet u misschien iets wat ik kan doen? Of zijn er pilletjes voor? Ik zit dit midden in de nacht met strak gespannen spieren te schrijven, terwijl m'n pa en moe heerlijk liggen te slapen (neem ik aan). Wat moet ik er mee? Hoe kom ik er van af? Hoe leer ik er mee om gaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Natuurlijk kun je met deze vragen naar een huisarts, dat is bij uitstek degene die jou kan adviseren. Ik denk dat het goed is om allereerst na te gaan waar de (geestelijke) spanning vandaan komt, zodat je dat kunt aanpakken.

Daarnaast zou een fysiotherapeut jou kunnen helpen bij jouw klachten. Er bestaan fysiotherapeuten die speciaal het tandenknarsen/kaakklemmen behandelen. Zij kunnen ook ontspanningsoefeningen (mee)geven.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

gespannen
2 reacties
tiener
Beste vraagsteller,

Ik weet goed wat kaakklemmen is. Al heb ik het niet in zodanige vorm als dat jij omschrijft. Maar ook ik lig 's nachts heel erg met mijn kaken te klemmen. Ik heb er al een aantal jaren een soort plaatje voor wat over mijn hele bovengebit past. Dit vermindert niet direct de spanning, maar zorgt er wel voor dat de spanning verdeelt wordt. Ik heb er namelijk een keer een zenuwontsteking aan over gehouden.
Als ik nu het plaatje eens een keer niet draag, dan voel ik dat direct. Pas was ik heel erg verkouden, dat ik het niet indeed, maar 's nachts werd ik wakker van de pijn in mijn kaken. Alles was stijf.

Misschien is het een tip om dit eens aan te kaarten bij de tandarts.

Veel sterkte er mee.
mieke82
Ik ben ook bij een fysiotherapeut geweest omdat ik heel gespannen in bed lag en daardoor moeilijk in slaap kon komen. Van haar moest ik meer gaan bewegen (hardlopen) om de spanning kwijt te raken en ook kreeg ik ontspanningsoefeningen mee om voor het slapen al liggend in bed te doen. Dat heeft bij mij heel goed geholpen. Die ontspanningsoefeningen kun je ook op internet vinden op www. ggzdrenthe.nl en dan kijken bij service. Daar kun je de oefeningen downloaden voor op je mp3-speler. Tegen mij zei de fysiotherapeut dat je ze een paar weken moet doen om effect te merken, ik merkte het al best vlug. Ik zou zeggen het proberen waard om te kijken of je er zo vanaf kunt komen. Veel succes!