Aangevochten zekerheid

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Aan evangelist Van Dooijeweert. Als mensen de naam van iemand die je liefhebt misbruiken dan doet dat zeer. Nu geloof ik dat God mij veranderd heeft. Na een jaar van strijd heb ik nu sinds een maand (aangevochten) zekerheid. Als Gods naam misbruikt wordt dan doet dat als het goed is ook pijn. Maar het lijkt wel alsof dat minder pijn doet dan als het bij een aards iemand (van wie ik houd) gebeurt. Heb ik Hem dan toch niet echt lief? Of kan het ook nog aan iets anders liggen? (gewenning van vroeger of weinig besef wat ze echt zeggen, bijvoorbeeld?). Ik wil niet aan Hem twijfelen! Maar als ik toch eens mijzelf bedrieg... Een jongere.

Antwoord

Mijn lieve broeder of zuster,

Ga toch alsjeblieft Gods liefde en genade niet afmeten en afwegen aan je eigen gevoel. Dat is een probleem waar al zovelen zich aan schuldig maakten. En het gevolg? Duisternis over zichzelf. Als je gaat kijken naar wat er bij jezelf is, word het al maar donkerder... tot je tenslotte niets meer over hebt als twijfels en vragen.

Je komt met een probleem naar me toe waarbij je het antwoord zelf al bij aanreikt. Waarom zoek je hulp? Omdat je er pijn van hebt dat je geen pijn hebt als iemand Gods Naam misbruikt. Stop! Stop met deze cirkelredenering. Ga vanaf vandaag eens stoppen met dat zoeken naar goede eigenschappen in jezelf. Richt je ogen op Hem Die Zijn leven gaf om zondaren te redden.

Weet je, als je goed diep in jezelf gaat zoeken word je steeds onzekerder. Want er is niets goeds in jezelf te vinden. De Bijbel zegt: "Allen zijn zij afgeweken, te samen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe", Romeinen 3:12. Nou, wat wil je dan nog vinden bij jezelf? Zoek je houvast bij de Heiland. Hij is Redder van zondaren. Als jij denkt dat je het verkeerd doet, of dat je tekort schiet, ga dan naar Hem. Zeg het maar allemaal tegen Hem. Hij is zo geduldig om naar je te luisteren. Hij is ook zo gewillig om naar je te luisteren en ook om je zwakke geloof te versterken zodat je uit kunt groeien tot een 'volwassen gelovige'. Ga je verdiepen in Zijn liefde, naar jou toe, en verlustig je daarin. Laat dat je bemoedigen en aansporen om je leven te leven achter Hem aan.

Jezelf bedriegen, is bedriegen voor de eeuwigheid. En dat is vreselijk. Maar wanneer bedrieg je jezelf? Als je iets goeds bij je zelf gaat zoeken. Je wilt niet aan Hem twijfelen... Doe dat ook maar niet. Het is echt niet nodig. Als Hij naar je omgezien heeft, is dat dan geen wonder? Denk je dat Hij niet wist wie je was en hoe je bent? Zeker wel!

En nu goed opletten: wat is het nu? Hij wist hoe je was en hoe je bent en "toch" zocht Hij je op? Of was het: Hij wist wie je was en hoe je bent en "daarom" zocht Hij je op? Precies! Dat laatste is het. Hij zag je in je verlorenheid en raapte je op en drukte je aan Zijn hart en schonk je Zijn liefde.

Zie op Zijn trouw en Zijn liefde en geniet van de vreugde van Zijn dienst. Dan zul je ook stapje voor stapje wat naar buiten gaan uitstralen van die liefde en dan kun je meer doen dan je zelf vermoedt. Dan wijs je de ander niet terecht, maar dan probeer je hem of haar in liefde te winnen voor Christus.

Bedankt voor je vraag en Gods zegen,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

aanvechtinggeloofszekerheidvloeken
1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo,

een paar teksten die kunnen helpen:
Eerste brief van Johannes hoofdstuk 1-3
Daar staat er veel over hoe je kunt zien wie bij God hoort.
Reactie?: emaildfj1@gmail.com