Mijn man heeft vreselijke seksuele fantasieën

prof. dr. J.C. Borst / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft me gisteravond verteld dat hij wel eens seksuele fantasieën heeft over onze minderjarige dochters. Hij heeft er ook bij gezegd dat hij nooit in het echt de kinderen zal lastig vallen. Hij heeft (volgens hem) een nieuw hart gekregen van de Heere en de duivel valt hem er nu mee lastig. Ik moet dus meedelijden hebben met hem. Maar ik heb de hele nacht gehuild terwijl hij lag te slapen. Ik weet niet of ik ooit nog seksuele gemeenschap met hem wil nu ik dit weet, terwijl we altijd heel gelukkig met elkaar waren. Ik weet niet eens of ik nog van hem kan houden. Ik zie hem ineens met andere ogen.

Dit is wel het laatste wat ik van hem had verwacht. Hij zegt dat het mijn eigen schuld is dat ik er zoveel last van heb, want ik wilde persé weten met welke slechte gedachten hij rondliep (en dat is ook zo). Maar hij vindt dat ik moet begrijpen dat het de duivel is die hem aanvecht en slaat. En dat begrijp ik ook wel, maar dit is niet zomaar iets waar ik overheen kan stappen. Hij zegt: je moet maar veel bidden en dat heb ik heel de nacht gedaan. Maar ik weet niet hoe ik er met hem over moet praten en hem mijn kant laten begrijpen. Want hij geeft gewoon elke keer de duivel de schuld.

Antwoord

1. Ik vind het van wijsheid en moed getuigen dat deze mevrouw de situatie die haar is overkomen onder woorden durft te brengen en om raad of advies vraagt. Mijn ervaring is dat in dergelijke situaties echtgenotes (veel te) lang met verwarde angstige gevoelens blijven rondlopen of ze zelfs niet durven uiten.

2. Ik denk dat echtgenotes i.c. vrouwen intuïtief aanvoelen dat er ‘iets’ (mis) is met hun echtgenoot. Er is eveneens moed voor nodig om dit bespreekbaar te maken, omdat ze niet weten wat de consequenties van hun vragen zijn.

3. Deze mevrouw heeft iets gehoord waar ze, heel begrijpelijk, verward, angstig en boos om is. Er zal van alles door haar hoofd spoken, zoals: "Kan ik nog van deze man houden?"; "Kan ik nog met deze man intiem zijn?"

4. Hoewel het eerlijk lijkt van haar man dat hij zijn "geheim" verteld, legt hij de schuld mijns inziens wel erg gemakkelijk bij de satan. Ik vraag me af: Waar zit zijn strijd, zijn knokken voor het huwelijk, zijn gevecht tegen gedachten en dromen? Als je een nieuw hart hebt gekregen van de Heere, zoals hij zegt, kan dit worden aangevochten, maar je kunt er ook kracht uit putten.

5. Ik hoop dat deze vrouw goede pastorale zorg krijgt van een predikant die haar gevoelens niet meteen duidt of in een vakje plaatst, maar haar de gelegenheid geeft zich te uiten en alles te zeggen wat in haar hart broeit en pijn doet.

6. Daarnaast zou ik deze man adviseren professionele hulp te zoeken. Incestueuze gevoelens en gedachten zijn niet zo maar fantasieën, maar "rode lichten" die een man er voor moeten behoeden gevoelens en gedachten te gaan uitproberen. De meeste mannen zullen zeggen dat ze sterk genoeg zijn en geen professionele hulp nodig hebben. De praktijk wijst helaas anders uit. Dit lijkt mij een eerste en noodakelijke stap die gevolgd zou kunnen worden door een iemand die beiden kan begeleiden, bijvoorbeeld een relatie- of huwelijkstherapeut, opdat er weer vertrouwen kan groeien.

7. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit een hele stap is voor de man en ook voor de vrouw. In de praktijk wordt die stap niet gauw gezet. Het blijkt helaas ook dat de huwelijkscrisis verder gaat en dat het huwelijk uiteidenlijk uit elkaar valt.

8. Samenvattend: Ik geloof met hen dat wij al deze dingen aan de Heere mogen voorleggen en ook onze diepste zondigste gevoelsn met Hem moge delen. We bidden en hopen op zijn genadig antwoord. Laten wij in dit alles ook niet vergeten wat Hij ons in deskundige predikanten en hulpverleners heeft gegeven.

Indien u nog vragen heeft schroom niet om eventueel via Refoweb contact met mij op te nemen.

Hartelijke groeten, ds. J. C. Borst

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruikseksuele fantasie