Geduld op met gereformeerde gezindte

Dr. C. A. van der Sluijs / 99 reacties

Vraag

Ik zit sinds ongeveer een jaar met een probleem, maar eigenlijk speelt dit al veel langer. Wat is het probleem? Mijn geduld met de gereformeerde gezindte raakt op. Nu ken ik natuurlijk alle zogenaamde christelijke clichés van de balk en de splinter, maar dat is echt geen antwoord op de vragen die ik heb. Ik weet namelijk ook wie ik zelf ben. Toch moet het mij van het hart dat ik me ontzettend irriteer aan vrijwel heel de gereformeerde gezindte. De scholen, de politieke partijen en de kerken. Het ganse land zit en is stil. Droesem. In de kerken zijn veel dominees ontzettend zakelijk geworden. Er wordt natuurlijk nog best af en toe zwaar gepreekt, maar je merkt dat het eigenlijk alleen maar uit de boekjes van vroeger komt. Er gaat helemaal niets van uit. Helaas ken ik geen gunstige uitzonderingen. Het is slap geklets en er wordt helemaal niets verkondigd dat de moeite waard is om naar te luisteren. Dan de politieke partijen. Je ziet steeds meer een wereldgelijkvormigheid bij de SGP. Kon ik vroeger nog respect opbrengen voor deze partij, tegenwoordig stoor ik me aan de positieve intenties richting de roomse kerk, de oneerlijke argumenten over het vrouwenstandpunt die de verschuiving binnen de partij moet legitimeren, het mediabeleid waarin ze samenspannen met het Reformatorisch Dagblad en het buigen voor de democratische normen. Over de ChristenUnie hoef ik het hier niet te hebben. Dat zijn geen christenen, want wie met de mond belijdt en met de daad Christus verraadt, mag de naam christen niet eens op de lippen nemen. Kom niet aan met wat er allemaal nog goed is met deze partij. Er deugt namelijk niets van. Hoe er daar over homoseksualiteit wordt gedacht. Hoe er wordt omgegaan met mensen die homoseksualiteit veroordelen... neem de kwestie Lont van een paar jaar terug. Het is een stinkende partij geworden en ik walg er van. Ook de reformatorische scholen worden bevolkt door verlichte geesten die werkelijk blind lijken te zijn voor de geest van deze eeuw. Theïstische evolutie wordt met behulp van ForumC de scholen binnengedragen als een nieuwe vondst om schepping en wetenschap met elkaar te laten corresponderen, maar deze mensen beseffen niet of willen er niet van weten dat de wetenschap de agenda levert voor bijbels onderwijs. Ik stoor me aan zoveel dingen dat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben. Wat moet ik met dominees die in de jaren '90 nog massaal riepen dat ze de Nederlandse Hervormde Kerk niet mochten prijsgeven en kijk hoe hard het is gegaan en waarheen het gaat. Gereformeerde bondsdominees die openlijk vanaf de kansel uitdrukking geven van hun kennis van tv-programma's en allerlei moderne opvattingen, bijvoorbeeld over homofiele relaties en de scheppingsleer. Met dit soort mensen is de gereformeerde gezindte vergeven. Ik erger me er bijna dood aan. Is het geoorloofd om als kerken, politieke partijen en scholen ons maar te wentelen in de drek van de moderniteit onder de stolp van de verlichting? Als dit zo doorgaat keer ik me helemaal af van de gereformeerde gezindte en ga thuis in een hoekje zitten, want genoeg is genoeg. De gereformeerde gezindte verdient een donderpreek en niet een keertje, maar elke week zodat het eens klaar is met die volksverlakkerij.

Antwoord

Beste geestverwant,

Goeie dag... het lijkt wel of ik mezelf hoor praten. Ik heb daar eigenlijk niets aan toe te doen, noch af te doen. En jouw terugtrekkende beweging richting een hoekje thuis begrijp ik. Als ik niet zondag aan zondag preekte, zou ik wellicht aan deze onweerstaanbare neiging zo af en toe, en meer dan eens, zelf gevolg geven. Ik raad je aan mijn boekje "Marginaal of Gereformeerd" te lezen. Daar gaat het over jouw strijd, die grotendeels ook de mijne is, maar wél met een escape!

Begrijpen doe ik je helemaal, maar volgen doe ik je niet helemaal. Trouwens de door jou genoemde gunstige uitzondering dat er best af en toe nog zwaar gepreekt wordt, zou door mij bij nader inzien wellicht als zo licht als hop worden gekenmerkt. En met het christelijke cliché van "de balk en de splinter" zijn we zo maar niet klaar, want het is ook en vooral een Bijbelwoord. Ga er maar eens aan staan of kom er maar eens onder (om me aan te sluiten bij de terminologie van zo geheten zware preken). Ik begrijp dat je met een en ander helemaal klaar bent, maar daarmee bén je nog niet klaar. Je schrijft te weten wie je zelf bent, maar ook daarmee ben je zo maar niet klaar. En zo kom je er niet vanaf. Laat staan dat je er zo uitkomt. Nee, het is ons niet geoorloofd om ons (zoals je schrijft) te wentelen in de drek van de moderniteit onder de stolp van de Verlichting, maar een vlucht in het subjectivisme is nu juist bij uitstek een zich wentelen in de postmoderniteit onder de stolp van de Verlichting. Je houdt uiteindelijk dan niet veel meer over dan: "ik denk (er zó over), dus ben ik." Eigenlijk ben je zó een slachtoffer van het hedendaagse postmodernisme. Al begrijp ik je duizend keer en nog veel meer. Maar zo komen we er niet en zo komen we niet aan in het Jeruzalem dat boven is.

Je stelt dat de gereformeerde gezindte een donderpreek verdient, niet een keertje, maar elke week. Ik zou van die donderpreek één letter willen veranderen: een wonderpreek. Verdiend door Jezus Christus. Zonder het wonder zijn we inderdaad ten dode opgeschreven. En waar we persoonlijk van het wonder van genade gaan leven, daar kan het ook voor een ander en ook om ons heen. Zelfs voor dominees. Al zal het voor hen een dubbel wonder zijn, als zij zalig worden.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

reformatorisch
99 reacties
vdm02
Nogmaals ik heb geen enkele behoefte aan welk kerkverband dan ook. Ik zal wel even wachten. Hervormd Lokaal zal echt geen club voor mij zijn, want ik heb helemaal niets met vormendienst. Sterker nog ik moet ook niets hebben van formulieren en andere roomse overblijfselen.

Rotterdam wilde mij zogenaamd iets vragen. In zijn bijdrage wordt echter geen enkele vraag aan mij gesteld. Er worden alleen zaken gesteld en antwoorden gegeven. Maar ja, dat kun je van Rotterdammers verwachten. Die zijn zo gauw in de wiek geschoten.
Gouwenaar
@vdm02
Volgens mij vraagt Rotterdam wel iets hoor!

"Weet u zeker dat uw oprechte zorgen ingegeven worden door goede argumenten?"
En dat is een vraag die ook bij mij leeft na het lezen van je stuk. Jij weet precies wat de rest van het christendom allemaal fout doet (toch zo'n 2 miljard man sterk...).
Je valt nogal wat zaken aan, maar met mogelijke oplossingen of een oplossingsrichting kom je niet.

Vooralsnog kan ik meer respect opbrengen voor Rotterdam(mers) dan voor mensen die opmerkingen plaatsen als die waarmee je je laatste post meent te moeten afsluiten!
Overigens wel jammer dat je naast de complete christelijke wereld ook meent een stad als Rotterdam (toch zo'n 600000 mensen) in één klap weet te typeren.

Op de één of andere manier kon ik je vraag nog serieus nemen, maar naar aanleiding van je laatste post krijg ik het idee dat GeenStijl hier achter zit?
rotterdam
@vdm02 ; U past nergens meer - ik heb een idee ; we lanceren u naar een onbekende planeet - kunt u helemaal alleen opnieuw beginnen.
Groeten van een "in de wiek geschoten" Rotterdammer
mieptruus
vdmo2:
Wat wil je wel horen en wat wil je van een gemeente en predikant horen in een gemeente.
Waar moet het overgaan?
Een aantal uitspraken begrijp ik wel, maar je zit ergens vast......
Misschien wil je een chatten hierover? : moi mij
M71
Bij het lezen van de vraag had ik direct al het idee dat de vraag van GeenStijl is, daarom maar niet gereageerd.
vdm02
Mensen, ik word erg verdrietig van het niveau van sommigen. Ik ben niet van Geenstijl en kom ook niet uit Amsterdam.

Als afscheidsgroet van de gereformeerde gezindte en de kerk nog een lied voor jullie allen.

http://www.youtube.com/watch?v=wynYMJwEPH8
Gouwenaar
@vdm02
Nergens is door wie dan ook gemeld dat je uit Amsterdam zou komen.
Dat maak je er zelf van, omdat je negatieve opmerkingen over Rotterdam meent te moeten maken.

Overigens heb je nu (wellicht onbewust) weer enorm gegeneraliseerd, niet iedere Amsterdammer kijkt negatief naar Rotterdam. Zelfs de fanclub van Feyenoord heeft leden in Amsterdam, zoals die van Ajax leden heeft woonachtig in Rotterdam.

Hoewel ik je vraag steeds minder serieus neem, toch één tip:
De wereld is minder zwart-wit dan jij haar ziet, en met generaliseren kom je jezelf een keer enorm tegen, als je ontdekt dat mensen je mening toch al wel menen te weten en je niet meer als serieuze gesprekspartner zien.
rotterdam
nu wordt de discussie iets duidelijker.
tekst van het opgegeven lied van George Harrison ; (verkort)

My sweet lord
I really want to see you
Really want to be with you
Really want to see you lord
But it takes so long, my lord
Hm, my lord (hare krishna)
My, my, my lord (hare krishna)
Oh hm, my sweet lord (krishna, krishna)
Oh-uuh-uh (hare hare)
Now, I really want to see you (hare rama)
Really want to be with you (hare rama)
Really want to see you lord (aaah)
But it takes so long, my lord (hallelujah)

Vreemd, waarom heb ik toch het idee dat Ds. van der Sluijs iets anders bedoeld.
katlheen
Vraagsteller is de reïncarnatie van de Farizeeër die op de straat hoek stond te bidden. U heeft het nogal goed met uzelf getroffen, nietwaar? U zet hele groepen oprechte christenen weg als nep, en u meent de waarheid in pacht te hebben. Hoewel ik als liberaal ook niets op heb met de CU en al helemaal niet met de SGP, vind ik het generaliserend om deze mensen af te doen als niet christen. U heeft uzelf waarschijnlijk uw hele leven al gewenteld in valse religie genaamd uiterlijkheden en vrome woorden. Nu er enig voortschrijdend inzicht is gekomen bij uw broeders en zusters, slaat de paniek bij u toe. U heeft het niet op vormendienst, terwijl uw hele frustratie voortkomt uit oppervlakkige geloofszekerheid, die door juist door uiterlijkheden, onbijbelse dogma's en dus vormendienst in stand moeten worden gehouden.

Als oud-katholiek kan ik u enige vormendienst van harte aanraden:-)
sydneylover
@vdm02

Lees vooral eens het antwoord van evangelist Van Dooijeweert op de vraag 'Naar een zendingsgemeente'.
Probeer te leren van de vele wijze opmerkingen die hierin staan, en oordeel alstublieft niet zo hard..
sydneylover
@Gerard314

Ik heb net met stijgende verbazing de door jou genoemde website gelezen.

Als die Burggraaf geen narcist is dan weet ik het ook niet meer..
vdm02
Inderdaad, Burggraaf is geestesziek, want die noemt bijvoorbeeld de hersteld hervormde kandidaat J.K. een homo. Dat zou ik zelf nooit doen. Dat is smaad. Wees gerust, ik kan nog veel meer voorbeelden noemen, maar de Gedachte Inquisitie zal er waarschijnlijk niet tevreden mee zijn.

Over generaliseren gesproken. Ik zou zeggen: durf te generaliseren!

Door te generaliseren kun je tot wetenschappelijke kennis komen. Op basis van waarnemingen is het mogelijk om algemene conclusies te trekken. Deden we dat niet, dan waren er geen medicijnen, dan was het niet mogelijk iets te begrijpen van de banen van de planeten, dan zou het zelfs onredelijk zijn aan te nemen dat mensen sterfelijk zijn. Kortom, toename van kennis komt voort uit generalisatie!
Sterretje
@vdmo2 Toename van kennis komt voort uit falsificatie en niet uit generalisatie.

Verder doe je me trouwens ook inderdaad denken aan de Farizeeër op de hoek van de straat, maar dat terzijde.
vdm02
Toename van kennis komt voort uit generalisatie!

Jij noemt mij een farizeeër. Dat geeft wel aan dat jij jezelf hoger plaatst dan mij, je hebt het zelf nog aardig goed gedaan.
Sterretje
Zeker niet. Door hypotheses te falsifiëren weet je zeker dat ze onwaar zijn en leidt dit tot toename van kennis, dit is trouwens ook een kritische houding en dus een wetenschappelijke houding.
Bij generalisatie maak je van een aantal observaties een algemene wet, maar je kunt nooit alle gevallen overzien, dus je bent nooit zeker van de algemene wet.

Nee, absoluut niet. Maar als ik jouw vraag zo lees, praat jij net als de Farizeeër. Iedereen is slecht, behalve jij. Daarmee hoor je mij niet zeggen dat ik mezelf beter voel dan jij. Als dat wel zo is, hoor ik het graag.
vdm02
Het is maar net welk paradigma je hanteert. Ik voel me prima bij inductie en generalisaties, maar jij bent waarschijnlijk zo'n exact typetje. Je hanteert een heel ander wereldbeeld. Waar heb ik gezegd dat ik mezelf beter vind dan anderen? Ik heb in mijn vraag gesteld dat ik weet wie ik zelf ben. Maar jij acht het onmogelijk jezelf slecht te vinden en toch enorm te lijden aan de situatie binnen de gereformeerde gezindte. Omdat ik voorbeelden noem van de verschuiving binnen een politieke partij als de SGP mee je me te moeten afleiden dat ik me beter voel dan anderen. Is dat geen rare gedachtegang? Weet je wat ik denk? Dat ik sommigen pijn doen omdat ze de waarheid niet willen horen. Het valt niet mee als je als CU-lid te horen krijgt dat je partij nergens voor deugt. Maar zo is het wel. De CU heeft meerdere kansen gehad om te laten zien waar ze staan en waar ze voor gaan. Ik kan je wel zeggen dat ze in belangrijke ethische kwesties helemaal verkeerd hebben gekozen. Hoe ik dat weet? Dat weten we omdat God Zijn wil in Zijn Woord heeft geopenbaard. En kom maar niet aan met onzin dat we die wil niet zouden kunnen kennen, want dat zijn allemaal uitvluchten. Net als het argument in de kwestie Lont dat het moment zo ongelukkig was waarop zij naar buiten trad. Nee, altijd bereid zijn om rekenschap af te leggen en niet als het ons uitkomt, terwijl we nota bene weten dat heel Nederland meekijkt. Rouvoet, Knevel en meer van dat soort mensen hebben een enorme schuld op zich geladen. Ze hebben niet alleen zichzelf verleid maar ook anderen.

Hetzelfde zie je nu bij de SGP gebeuren. Ze willen principieel kiezen voor de Bijbelse lijn maar tegelijkertijd principieel gehoorzaam zijn aan seculier recht. Kijk, dat is duivels balanceren op de grens van goed en kwaad. Het is in Gods' Koninkrijk overwinnen of omkomen.
moedervan2
Jammer dat deze vraag zoveel tegenstand oproept... ik zie ook wel dat er flink gegeneraliseerd wordt, maar ik mis op dit moment ook best veel echtheid. in de kerken. Mensen praten zwaar/licht soms veelal maar wat raak, ze praten anderen na met veel mooie termen maar diepgang merk je niet, veel mensen kunnen ook niet echt praten over hun binnenste. Dan draait het vooral om wat we/niet mag en in de zwaardere kringen worden dingen alleen maar gedaan of gelaten uit angst voor een boze God, voor wie ze toch al verdoemd zijn. Ik zie veel jongeren hierdoor een losbandig leven leiden omdat God het toch moet doen en ze toch al verloren zijn, of ze leven gespannen uit angst voor een boze God. In de lichtere kringen zie je dat men veelal denkt dat God toch alles vergeeft, waardoor het zondigen ook makkelijker wordt en er diepgang gemist wordt. Die zorg deel ik echt met de vragensteller. Maar wat voor mijn gevoel overheerst is de angst van de vragensteller... angst om het nergens te kunnen vinden. Geen kerk die voldoet. En die vraag die ken ik ook in mijn leven. Overal waar je komt, schiet het tekort. Preken waar je vol van thuis komt en die echt tot de kern komen, die je raken, ze zijn schaars. Toch heeft het ook veel met jezelf te maken. Soms staat je hoofd er niet naar, ben je moe of voel je je doods. En ook predikanten zijn mensen met tekortkomingen. Het is gewoon een feit dat er geen gemeente volmaakt is. De ene is te zwaar, de ander weer te licht, de ene gemeente teveel met de buitenkant bezig, de ander heeft het teveel over ellende... Maar één ding weet ik wel: als Gods Geest werkt dan kun je ook onder preek geraakt worden, waarvan je van tevoren dacht dat het niks zou worden. Dat is mijn ervaring iig.
Ik hoop dat jij een gemeente vindt die je het meest na ligt. Ook dan zal het niet elke dienst een feest zijn, maar als je het van Gods Geest verwacht zul je niet bedrogen uitkomen.

Gods zegen!
Ineke
Van harte hoop ik dat de vraagsteller een slag in zijn/haar concientie krijgt!Wat erg om zo te schrijven en alles en iedereen te veroordelen....Je hoort alleen nog maar slap geklets schrijf je,ik vraag me werkelijk af of je beseft dat predikanten gezanten van de Koning zijn!
Wie Gods volk aanraakt raakt Zijn oogappel aan dus het luistert nou wat je zegt.
Misschien helpt het je om je mantel van eigengerechtigheid eens af te werpen en je cynische opmerkingen achterwege te laten,wellicht dat wanneer je op een positieve manier luistert naar een preek deze je tot zegen mag zijn.
Tenslotte wens ik je toe:Wat vree heeft elk,die Uwe wet bemint,zij zullen aan geen hinderpaal zich stoten!
Ik Heer die al mijn blijdschap in U vind,hoop op Uw heil met al Uw gunstgenoten !
'k Doe Uw geboon oprecht en welgezind,UW LIEFDEDIENST HEEFT MIJ NOG NOOIT VERDROTEN!!
Gouwenaar
@vdm02

[ik citeer:]
"Inderdaad, Burggraaf is geestesziek, want die noemt bijvoorbeeld de hersteld hervormde kandidaat J.K. een homo. Dat zou ik zelf nooit doen. Dat is smaad." [einde citaat]
Op de één of andere manier krijg ik het gevoel dat je jezelf lichtelijk tegenspreekt. Iemand homo noemen is smaad, maar iemand geestesziek noemen is volkomen normaal.

En dat generalisatie tot kennis zou leiden is voor mij ook nieuw.
Gouwenaar
reactie was nog niet af toen ik hem plaatste, excuus!
ik ga verder waar ik gebleven was:

En dat generalisatie tot kennis zou leiden is voor mij ook nieuw.
Met het noemen van de term "inductie" heb je inderdaad wel een punt, ik denk alleen dat jijzelf ook wel weet dat de waarnemingen die gegeneraliseerd worden van een andere orde zijn als: Rotterdam is een Rotterdammer en dus snel in zijn wiek geschoten.

Om van de scheldtirade in je "vraag" (echt een vraag is het namelijk niet) met de daarin voorkomende generalisaties nog maar te zwijgen.