De toorn van God gedragen

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

In Zondag 6 staat dat Christus de last van de toorn Gods over de mensheid heeft kunnen dragen. Betekent dit dat wij geen erfzonde hebben als de toorn van God weg is? En dat wij “met een schone lei beginnen”? Of moet er hierin onderscheid gemaakt worden dat de toorn over de gehele mensheid weg is en de schuld alleen van de uitverkorenen? Mijn tweede vraag is, hoe kan het dat Christus in slechts 1,5 dag (vrijdagavond-maandagochtend) de schuld van miljarden mensen (die allemaal een eeuwigheid nodig hadden om te boeten) weg nam? Dan kun je denken aan de kracht van de Godheid... maar ik ben soms bang dat de schuld nog niet helemaal weg is. En is de hel dan wel zo ‘erg’? (Ik weet dat dit een vraag is die eigenlijk helemaal vanuit ongeloof voortkomt, maar toch wilde ik hem stellen.)

Antwoord

Beste vragensteller,

In Zondag 6 staat niet dat Christus, ik citeer nu jouw vraag: "de last van de toorn Gods over de mensheid heeft kunnen dragen!" Er staat wel, in Zondag 6: "Opdat Hij, uit kracht van Zijn Godheid, de last van de toorn Gods aan Zijn mensheid zou kunnen dragen....!" Het gaat in Zondag 6 over de vraag: “Waarom moet Hij tegelijk waarachtig God zijn?” Dat wordt dan in het antwoord, beantwoord!

Ik denk dat jouw vraag, als ik het goed zie, als dat niet zo is, moet je dat maar aangeven, meer betrekking heeft op de zinsnede uit Zondag 15, met name over de woorden: "

Vr. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?

Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft (a), opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer (b), ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste (c), en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve (d).

a Jes. 53:4. 1 Petr. 2:24 en 3:18. 1 Tim. 2:6b Jes. 53:10. Ef. 5:2. 1 Kor. 5:7. 1 Joh. 2:2. Rom. 3:25. Hebr. 9:28 en 10:14c. Gal. 3:13. Kol. 1:13. Hebr. 9:12. 1 Petr. 1:18, 19d. Rom. 3:25. 2 Kor. 5:21. Joh. 3:16 en 6:51. Hebr. 9:15 en 10:19.

Ik zou je willen aanraden om de bijbehorende teksten biddend te bestuderen!

Wat wil deze zinsnede uit de Zondag 15 nu zeggen? Ik doe er een stukje bij uit de Catechismuspreek die ik er over heb gehouden. Dat gaat pastoraal op jouw vraag in!

Eerst wil ik het volgende er bij zeggen, ingaande op jouw specifieke vragen: "Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem!!" Zie Johannes 3:36. De Heere Jezus heeft de toorn van God tegen de zonde gedragen door na Zijn bitter lijden, de vloekdood te sterven aan het kruis op Golgotha! Voor alle oprechte gelovigen heeft Hij toen ook hun erfzonde (bestaande uit de erfschuld en de erfsmet) verzoend en weggedragen. Zodat hun erfschuld, als zij door het geloof in Christus zijn, hen niet meer toegerekend wordt en hun erfsmet wordt weggenomen en zij het nieuwe leven ontvangen in Christus.

Citaat uit Catechismuspreek Zondag 15 van Ds. J. Prins, Ederveen: "Want Hij heeft de toorn van God tegen de zonde van het gehele menselijke geslacht gedragen! Alle toorn weggedragen! Worden dan alle mensen zalig? We leren toch geen algemene verzoening? Nee, niet alle mensen worden zalig. Hoe komt dat dan? Door ongeloof. Mensen gaan door eigen schuld verloren. (En zij worden door genade alleen, behouden!!) Zij wijzen Christus af. Maar Zijn verzoening is volkomen. Onze D.L. zeggen: “De dood van de Zoon van God is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden. Van oneindige kracht en waarde.Overvloedig genoeg tot verzoening van de zonde van de gehele wereld. Maar dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan. Dat geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld! Maar zovelen die waarachtig geloven. En door de dood van Christus van de zonden en het  verderf verlost en behouden worden, die genieten deze weldaad alleen door Gods genade!".

God komt met dit zoenoffer van Christus tot ons. En in Zijn opzoekende liefde daalt Hij heel diep af. Zo diep dat Hij vanavond door de prediking tot ons bidt en smeekt: “laat u met Mij verzoenen” Er is verzoening gereed. Het ligt klaar in het enige zoenoffer van Mijn Zoon. Vlucht dan toch tot Hem en heb vrede! Ik hoorde pas iemand die zeer ernstig ziek is. En voor een behandeling naar China is geweest. Het kostte tienduizenden euro’s. Om langer te leven op aarde. En heden biedt de Heere u en jou om niet, gratis vergeving en eeuwig leven aan. Kost het niets? Voor u en jou niet. Het kostte de Vader Zijn eigen lieve Zoon. Het kostte de Zoon Zijn leven. En... de Heilige Geest past dit offer van Christus ook toe. Hij doet onze totale verlorenheid, onze totale verdorvenheid zien en Hij doet... vluchten tot de Zoon. De Zoon omhelzen en kussen. Dan ben je welgelukzalig. Je gaat Christus erkennen als je Koning en Heere. En vast op Hem betrouwen. Hij droeg de toorn van God ook voor mij. Ik was het waard om daar te hangen. Te lijden vanwege de toorn Gods. De eeuwige dood te sterven. Nee, zegt de Vader, Ik heb uw zonden gestraft in Hem. Daarom werp Ik al uw zonden in de diepten van de zee! Ik was ze weg door het bloed van Mijn Zoon.

Door Zijn offer verlost Hij van de eeuwige verdoemenis. Omdat Hij de verdoemenis, het oordeel heeft gedragen. Deze verdoemenis rust op de mens zonder God, de mens zonder het geloof in Christus. Het oordeel is er niet pas straks in de hel. Nee, dat rust nu al op de zondaar. En Christus verlost nu... dan ook allen van het oordeel, die in Hem geloven. Want Hij verdiende niet alleen de verlossing, maar schenkt ze mij ook door de Heilige Geest. De Geest leert mij daartoe tot Christus te vluchten en Hem aan te nemen... als Mijn enige gerechtigheid voor God. Dan rekent God mij toe wat Christus verdiende. Hij ziet mij in Christus volkomen rechtvaardig en heilig. En door het geloof, mag ik het vast geloven, ook voor mij: “Welzalig Hij wiens overtreding vergeven is en wiens zonde bedekt is!” Niets meer tussen de Vader en mij, dan louter vrede! De vrede Gods ruist door mijn hart. Vanwege het dierbaar, kostbaar bloed van Mijn Heiland! En ook eeuwig leven. Hemelleven! Dat begint hier en daarom voel ik nu al het begin van de eeuwige vreugde in mijn hart! Kniel bij het Kind in de kribbe en kniel aan de voet van het kruis. En reis getroost, onder dit heiligend kruis, naar het erfgoed hierboven, naar het Vaderlijk huis! Godlof! Amen!"

Einde citaat uit Catechismuspreek Zondag 15 van Ds. J. Prins, Ederveen.

Ik hoop zo je vraag wat beantwoord te hebben, mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het wel!

Van harte Gods zegen, met vriendelijke groet,
Ds. J. Prins

Ps. Het duurde enige tijd voor ik je vraag kon beantwoorden, vanwege mijn overgang naar een andere gemeente.

Tags in dit artikel:

Gods toornHeidelberger Catechismus