Geduld op met gereformeerde gezindte

Dr. C. A. van der Sluijs / 99 reacties

Vraag

Ik zit sinds ongeveer een jaar met een probleem, maar eigenlijk speelt dit al veel langer. Wat is het probleem? Mijn geduld met de gereformeerde gezindte raakt op. Nu ken ik natuurlijk alle zogenaamde christelijke clichés van de balk en de splinter, maar dat is echt geen antwoord op de vragen die ik heb. Ik weet namelijk ook wie ik zelf ben. Toch moet het mij van het hart dat ik me ontzettend irriteer aan vrijwel heel de gereformeerde gezindte. De scholen, de politieke partijen en de kerken. Het ganse land zit en is stil. Droesem. In de kerken zijn veel dominees ontzettend zakelijk geworden. Er wordt natuurlijk nog best af en toe zwaar gepreekt, maar je merkt dat het eigenlijk alleen maar uit de boekjes van vroeger komt. Er gaat helemaal niets van uit. Helaas ken ik geen gunstige uitzonderingen. Het is slap geklets en er wordt helemaal niets verkondigd dat de moeite waard is om naar te luisteren. Dan de politieke partijen. Je ziet steeds meer een wereldgelijkvormigheid bij de SGP. Kon ik vroeger nog respect opbrengen voor deze partij, tegenwoordig stoor ik me aan de positieve intenties richting de roomse kerk, de oneerlijke argumenten over het vrouwenstandpunt die de verschuiving binnen de partij moet legitimeren, het mediabeleid waarin ze samenspannen met het Reformatorisch Dagblad en het buigen voor de democratische normen. Over de ChristenUnie hoef ik het hier niet te hebben. Dat zijn geen christenen, want wie met de mond belijdt en met de daad Christus verraadt, mag de naam christen niet eens op de lippen nemen. Kom niet aan met wat er allemaal nog goed is met deze partij. Er deugt namelijk niets van. Hoe er daar over homoseksualiteit wordt gedacht. Hoe er wordt omgegaan met mensen die homoseksualiteit veroordelen... neem de kwestie Lont van een paar jaar terug. Het is een stinkende partij geworden en ik walg er van. Ook de reformatorische scholen worden bevolkt door verlichte geesten die werkelijk blind lijken te zijn voor de geest van deze eeuw. Theïstische evolutie wordt met behulp van ForumC de scholen binnengedragen als een nieuwe vondst om schepping en wetenschap met elkaar te laten corresponderen, maar deze mensen beseffen niet of willen er niet van weten dat de wetenschap de agenda levert voor bijbels onderwijs. Ik stoor me aan zoveel dingen dat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben. Wat moet ik met dominees die in de jaren '90 nog massaal riepen dat ze de Nederlandse Hervormde Kerk niet mochten prijsgeven en kijk hoe hard het is gegaan en waarheen het gaat. Gereformeerde bondsdominees die openlijk vanaf de kansel uitdrukking geven van hun kennis van tv-programma's en allerlei moderne opvattingen, bijvoorbeeld over homofiele relaties en de scheppingsleer. Met dit soort mensen is de gereformeerde gezindte vergeven. Ik erger me er bijna dood aan. Is het geoorloofd om als kerken, politieke partijen en scholen ons maar te wentelen in de drek van de moderniteit onder de stolp van de verlichting? Als dit zo doorgaat keer ik me helemaal af van de gereformeerde gezindte en ga thuis in een hoekje zitten, want genoeg is genoeg. De gereformeerde gezindte verdient een donderpreek en niet een keertje, maar elke week zodat het eens klaar is met die volksverlakkerij.

Antwoord

Beste geestverwant,

Goeie dag... het lijkt wel of ik mezelf hoor praten. Ik heb daar eigenlijk niets aan toe te doen, noch af te doen. En jouw terugtrekkende beweging richting een hoekje thuis begrijp ik. Als ik niet zondag aan zondag preekte, zou ik wellicht aan deze onweerstaanbare neiging zo af en toe, en meer dan eens, zelf gevolg geven. Ik raad je aan mijn boekje "Marginaal of Gereformeerd" te lezen. Daar gaat het over jouw strijd, die grotendeels ook de mijne is, maar wél met een escape!

Begrijpen doe ik je helemaal, maar volgen doe ik je niet helemaal. Trouwens de door jou genoemde gunstige uitzondering dat er best af en toe nog zwaar gepreekt wordt, zou door mij bij nader inzien wellicht als zo licht als hop worden gekenmerkt. En met het christelijke cliché van "de balk en de splinter" zijn we zo maar niet klaar, want het is ook en vooral een Bijbelwoord. Ga er maar eens aan staan of kom er maar eens onder (om me aan te sluiten bij de terminologie van zo geheten zware preken). Ik begrijp dat je met een en ander helemaal klaar bent, maar daarmee bén je nog niet klaar. Je schrijft te weten wie je zelf bent, maar ook daarmee ben je zo maar niet klaar. En zo kom je er niet vanaf. Laat staan dat je er zo uitkomt. Nee, het is ons niet geoorloofd om ons (zoals je schrijft) te wentelen in de drek van de moderniteit onder de stolp van de Verlichting, maar een vlucht in het subjectivisme is nu juist bij uitstek een zich wentelen in de postmoderniteit onder de stolp van de Verlichting. Je houdt uiteindelijk dan niet veel meer over dan: "ik denk (er zó over), dus ben ik." Eigenlijk ben je zó een slachtoffer van het hedendaagse postmodernisme. Al begrijp ik je duizend keer en nog veel meer. Maar zo komen we er niet en zo komen we niet aan in het Jeruzalem dat boven is.

Je stelt dat de gereformeerde gezindte een donderpreek verdient, niet een keertje, maar elke week. Ik zou van die donderpreek één letter willen veranderen: een wonderpreek. Verdiend door Jezus Christus. Zonder het wonder zijn we inderdaad ten dode opgeschreven. En waar we persoonlijk van het wonder van genade gaan leven, daar kan het ook voor een ander en ook om ons heen. Zelfs voor dominees. Al zal het voor hen een dubbel wonder zijn, als zij zalig worden.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

reformatorisch
99 reacties
Sterretje
@vdmo2 Ik ben zeker geen exact typetje, maar het is gewoon een feit, net wat Gouwenaar zegt. En nog nooit van het 'inductieprobleem' gehoord?

Nee, jij mag je mening geven over de SGP en ik snap ook prima dat je jezelf slecht kan voelen en toch enorm kan lijden. Maar je toon klinkt hier heel erg uit de hoogte met opmerkingen als 'nog even en ik keer me er vanaf en ga in een hoekje zitten'.
Ik snap jou gedeeltelijk ook wel, want ben het ook lang niet overal mee eens. Maar lijkt mij ook logisch, mensen delen nou eenmaal niet dezelfde mening overal over en mensen hebben ook hun gebreken. Daar zul je toch mee moeten leren leven en het heeft geen zin om je frustraties af te gaan reageren hier of in een hoekje te gaan zitten.
En hoe je over mensen praat, vind ik ook niet kunnen. Om mensen geestesziek te noemen (enig idee wat dat precies inhoudt? Denk het niet) en dominees te beschuldigen van 'geklets'. Je kunt het dan niet overal mee eens zijn, maar het zijn en blijven toch dienaren van God en (als het goed is) verkondigen ze Zijn Woord, let een beetje op je woorden, alsjeblieft.
Daniel
Hou eens op met die aansteller aandacht geven, ik weet ook wel dat de SGP niet deugt, de bevindelijke kerken niet, de domineees al helemaal niet en waarom zou ik refoweb nog kunnen geloven?

Maar ik stem SGP, ga naar een bevindelijke kerk, vertrouw op dominees en refoweb is me tien Eurries per jaar waard als die afzien van die rare sponsering over refo-uitjes...@vdmo2 kam me de pot op en ik ga weer door met mijn kinderen opvoeden, mijn vrouw liefhebben, de hond plagen...er zit niets positiefs in het verhaal van vdmo2.......laat hem toch.....
rotterdam
@Gouwenaar ; ik zou niet meer reageren als ik jou was.
Deze figuur is een malloot die ons waarschijnlijk allemaal "in de maling" neemt.

In de ene bijdrage bekritiseert hij alles wat reformatorisch is en in zijn volgende bijdrage draagt hij een lied aan als afscheid van de gereformeerde gezindte en voor ons allemaal -
http://www.youtube.com/watch?v=wynYMJwEPH8.

Hier zingt George Harrison ; Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare Hare Rama

Deze drie woorden, Hare, Krishna en Rama zijn de transcendentale zaadjes van de maha-mantra. Chanten is een spirituele roep voor de Heer en Zijn interne energie, Hara, om de geconditioneerde ziel bescherming te geven. Dit chanten is net als het onvervalste huilen van een kind voor zijn moeder. Moeder Hara helpt de toegewijde de genade van de Allerhoogste vader, Hari of Krishna, te bereiken, en de Heer openbaart zich aan de toegewijde die deze mantra oprecht chant. Daarom is in dit tijdperk geen andere methode voor zelfrealisatie zo doeltreffend als het chanten van de maha-mantra.

Voor belangstellenden ; http://www.harekrishna.nl/filosofie/bhakti-yoga/mantra-meditatie/
Mona
Blijf ik nog met de vraag zitten:

Wat is nu de exacte vraag, vragensteller?

Je stelt je 'vraag' op refoweb, dus je krijgt precies de reactie's van mensen waar je zo'n hekel aan hebt. En er dan toch nog flink op in gaan, en zeggen dat je 'verdrietig wordt van het niveau van sommigen'.
Wat wil je nu eigenlijk?
Alexander91
Volgens mij is de vragensteller nep. Hoe kun je het hebben over wentelen in modernisme onder de stolp der verlichting als je toegeeft aan een computer laat staan het internet. Dit is iemand die de rechtste ger-gemmer wil ridiculiseren.

Want hoe kun je je het recht toeschrijven je te mogen afwenden van zoveel mensen, als God dat al niet heeft gedaan. Als God ons de kans geeft, waarom zouden wij die kans dan niet bieden. Als je dat niet door hebt, dan heb je God niet leren kennen. Als onze schuld kwijtgescholden wordt door de Meester, hoe kunnen wij dan onze schuldenaren eisen te betalen voor hun schuld?

Als de vragensteller echt is, dan verdient die een pak op zijn donder. Misschien zou dat zijn zelfverheerlijking wat beteugelen en wat ruimte maken in zijn hart voor Christus.
mieptruus
Ik ben het met moeder van 2 en Mona eens.
Ik had die vraag ook al gesteld. Vraagsteller, hoe moet een kerk en zijn leer eruit zien volgens jou?
Het lijk erop dat jij een perfect godsdienstige kerk wilt.

Wil je het oude van vroeger terug?Lijken de gereformeerde gezindtes te veel op de RK kerk?
(Wat ik overigens ook vind).

Vraag jezelf eens af wat nu het evangelie betekent.
Jammer dat je hier niet op reageert!
vdm02
Wat ik zou willen horen? Is dat echt een vraag die je mij stelt? Het is een verkeerde vraag en dat zou je moeten weten. Wat zegt Paulus tegen de oudsten van Efeze? En nu, zie, ik weet, dat gij allen, onder wie ik rondgereisd heb met de prediking van het Koninkrijk, mijn aangezicht niet meer zien zult. Daarom verklaar ik u op de dag van heden, dat ik rein ben van aller bloed; want ik heb niet nagelaten u al de raad Gods te verkondigen. Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de Heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft.”

Het volle Evangelie, dat is dus wat anders dan een etalering van een gestandaardiseerde systematisering van Gods waarheid. En altijd maar bedenken dat wel over Jezus gaat maar uiteindelijk draait het om God. Niet beginnen met de zondeval, maar beginnen met Gods' goede schepping, ach, de goddelijke waarheden. Waar wordt de bloedgeur Christi nog verspreidt? Waar nog verkondigd dat we niet zonder dat onbedrieglijke zaligmakende werk des Geestes kunnen? Waar functioneert de wet nog als een tuchtmeester tot Christus? Wat kun je verwachten van een stel oude wijven dat zich een slag in de rondte twittert en actief is op Facebook? Een echte vent doet zoiets niet. Gelukkig zijn er nog dominees die deze verleidingen nog negeren maar we lopen groot gevaar als de herders zelf het spoor bijster raken.
Mona
vdm02:
er is maar één vraag die er werkelijk toe doet:
En gij, wie zegt gij dat Ik ben?

Die vraag is jou al een paar keer gesteld.
Mag je Hem kennen als je Verlosser en Zaligmaker?

Dat is de vraag met de hoogste prioriteit.
Alle andere dingen komen pas daarna.
Dat geldt voor ons allemaal.
Dat je weet wie jezelf bent is genade, maar mag je ook weten Wie Christus voor je is?
Dinand
@vdmo2
Als ik je vraag lees ben je helemaal klaar met de gereformeerd gezindte.
Je gooit er heel wat frustraties uit, kan me wel indenken wat het met je doet, dat ik overal mee eens ben wat je schrijft kan ik ook niet zeggen.
Er gebeurd heel veel in kerken en als je de Bijbel er bij naast legt klopt er ook veel niet.
Er zijn veel menselijke regels gemaakt waar ook veel tegenstand tegen geboden word.
Kerken moesten ook eens bedenken waar ze mee bezig zijn.
Zoals moedervan2 schrijft kan ik mij ook in vinden.
Kerken zijn allemaal verschillend en zeggen dat ze het over de zelfde GOD hebben.
Mooi niet ze hebben er allemaal hun eigen GOD van gemaakt en dat is ook de dwaalleer.
De ene is te licht daar schijnt veel te kunnen, van zo,n vaart lijkt het wel niet te lopen want GOD is liefde en die vergeeft wel.
De andere kerk in de volksmond is zwaar, in deze kerken moet er nog wel heel wat gebeuren dat je er bij mag horen, en dan je zonden hoe zit het daar mee daar ben je zo nog maar niet mee klaar, hoezo de gemeente ziek, als je dan niet ziek bent dan word je wel ziek gemaakt.
Is het vreemd dat er in de prediking gesproken word dat de gemeente ziek is, en dan wel geestelijk bedoeld.
Als de Bijbel schrijft dat GOD ons juk ligt heeft gemaakt moeten wij de kerken dat niet weer zwaar maken, want dan begrijpen we er niets van.
Als ik de reacties lees wat er door sommige als verwijt naar elkaar gesmeten word, vraag ik me af hoe zit het dan bij jou.
De vragensteller komt met dit probleem en ik geloof niet dat je zomaar hierover schrijft , dat moet ergens van komen dit heeft al een tijd gebroeid.
Hij heeft het al te ver op laten lopen en dan kan zoiets als dit gebeuren, vind het overigens wel triest dat het gebeurd dat je het zover hebt laten komen.
Gelukkig is het nog niet te laat je geeft het aan en, doe er wat aan op een gezonde manier, ga er mee naar je Hemelse Vader en leg het aan Hem voor.
Zou het niet veel beter zijn om hem in liefde aan te spreken en niet zoals iemand schreef van schiet hem maar af naar een planeet en nog andere reacties hierop, aan wat voor kant sta jij dan.
Is het voor ons allen niet een beproeving hoe we hier mee om moeten gaan.
Hoop voor de vragensteller vdm02 dat hij ook niet te ver doorschiet dat hij ook geen mensen die het goed met hem voor hebben die niet hoort.
Je bent teleurgesteld in kerken en alles wat er mee te maken, mijn mening is is dat wel zo?.
Er zijn ook nog predikanten die echt zijn dienst verstaan en ook je naar JEZUS CHRISTUS willen leiden.
En dat moet je ook willen zien.
Mijn raad is aan je vdm02 ga met al je last die bij je draagt naar je Hemelse Vader die daar raad mee weet.
Geef het in Zijn handen Hij weet er weg mee, en Hij ziet ook wel wat er hier op[ aarde gebeurd in kerken en daar buiten.
Laat het los en je zult zien dat jij daar rust in mag vinden, en Hij zal jou de weg wijzen waar je wezen moet, laat het aan Hem over daar is het goed.
Aan alle anderen zou ik willen zeggen denk is na over wat jullie schrijven, hierover moet wel rekenschap voor worden afgelegd, en als wij weten hoe het allemaal zit en werkt dan moet dat van ons af te lezen zijn, dan moet er gezegd kunnen worden van ons hij draagt CHRISTUS in zich.
Wij moeten zijn beeld gelijk worden.
marlies123
Dinand ik vind je reactie echt super!

Ik ben weleens benieuwd hoe de mensen die zo apart op de vraagsteller reageren (die met zichzelf en andere dingen in de knoop zit) in hun eigen kerk op andere mensen reageren die volgens hun vreemd of moeilijk doen. Worden die genegeerd of krijgen die een schop na!!

We zijn hier toch om elkaar te helpen?

@vdmo2 Misschien werkt het ook goed voor je om eens met een dominee die je vertrouwd te gaan praten en daar al je zorgen tegen te uiten. Veel sterkte hierin!
mieptruus
galaten3:
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
Daniel
Laten we met zijn allen vdmo2 maar flink pamperen, veren in zijn 'dinges' steken, waarom zijn jullie zo bezorgd over zijn zieleheil. Anderen worden afgebrand en vdmo2 moet behouden blijven.
Soms snap ik refo's niet meer en soms meer dan soms.
Dinand
@Daniel
Daniel de HEERE JEZUS is wel bezorgd om Daniel en ook om jou, en ons allemaal.
Hij heeft ons allemaal op het oog, begrijp dan ook niet hoe je dan zo kunt reageren.
Als ik andere reacties van je leest dan zie ik dat je heel verschillend over dingen denkt, en uiteindelijk gaat het om de zelfde zaak.
Dinand
@marlies123
Helaas word er in kerken veel langs elkaar heen geleefd, en geroddeld, jammer is dat.
Er is veel onvrede en dat komt omdat men niet of weinig naar elkaar luistert.
In reformatorische kerken zijn er ook maar weinigen die wederom geboren zijn.
rotterdam
@Margy, Dinand en Marlies123 ; Ik begrijp de onthutsing van Daniel.
vdmo2 ontleent zijn identiteit aan het uitschelden en het werkelijk tot op de grond afbranden van kerken, organisaties en mensen.
Zijn dat de vruchten waaraan we de boom kunnen herkennen ?
Margy noemt vragensteller "eerlijk", ik noem hem "onbehouwen".
Het is "mateloos" wat hier gebeurd.
Extremisme is keer op keer de rechtvaardiging voor onbehoorlijk gedrag.
De Apostel Jacobus zeg "Want de toorn des mans werkt Gods gerechtigheid niet. Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zalig maken".
Mona
Ik kan voor niemand oordelen of hij of zij wederom geboren is.
Niet op refoweb en niet in de kerk.
Het raakt mij wel een beetje dat Dinand dat zo zegt, dat er in de refokerken weinigen zijn die werderom geboren zijn. Ik weet niet of dat waar is, ik hoop het maar van niet. Soms ben ik ook bang van wel, maar de Heere weet het. Bidden we er wel om?
Het is zo ontzettend belangrijk dat de de vragensteller de Heere Jezus persoonlijk kent! Of mag leren kennen! Ik gun het hem zo, ik hoop dat hij door Gods liefde wat milder mag worden, en verlost mag worden van zijn frustratie's.

In al mijn vorige reactie's heb ik hem steeds die persoonlijke vraag gesteld. Hij gaat er niet op in.
Dat vind ik jammer, maar het staat hem vrij om geen antwoord te geven.

Om niet steeds in herhaling te vallen, wil ik tot slot de vragensteller morgen een gezegende zondag toewensen. Ik weet niet waar je naar de kerk gaat, maar God weet wat jij nodig hebt. Vraag Hem er maar om, als je je mond wijd opendoet, ZAL Hij hem vervullen! Misschien wel met liefde, misschien wel met de donder van de wet, misschien op een hele andere manier dan jij denkt dan dat het moet gaan vragensteller! God is almachtig, en werkt op Zijn Eigen volkomen manier.
veel zegen in je leven toegewenst, ik zal voor je bidden.
vdm02
Ach, we zijn niet onbekeerd maar bekeerlijk. Dat we maar meer en meer door onze eigen bekering heen leren zakken. Dat wie bekeerd is in eigen oog eens onbekeerd mocht worden en die onbekeerd zijn in eigen oog eens bevestigd mochten worden in hun bekeerde staat voor God. Een goede zondag beste mensen, in het bijzonder Daniel en Rotterdam. Ik wens ze net als u allen de liefde van Jezus toe en de troostvolle gemeenschap van de Heilige Geest.
Dinand
@Mona
Je kunt niet over iemand oordelen of iemand wederom geboren is, je kunt het wel beoordelen.
En dan bedoel ik in het spreken van een persoon, hoe iemand spreekt over de JEZUS CHRISTUS en wat HIJ betekent voor hem of haar.
Ik schreef dat dit veel voor kwam in reformatorische kerken, ben vergeten dat het nog meer voorkomt bij kerken die minder zwaar zijn, of hoe je het maar noemen wilt, waar zonden makkelijk te vergeven zijn.
Er is weinig GODS kennis en dat komt omdat we ons teveel laten beïnvloeden van dingen die niet van Hem zijn.
Henk binnendijk verwoord het zo duidelijk in een van zijn lezingen op internet (kun je vinden onder you tube) in de beeldschermen die we hebben (tv, iphone) dat ons weg houd bij het beeld van CHRISTUS.
Dinand
@Daniel
Daniel heb me vergist, bedoel dat de HEERE JEZUS wel bezorgd is om vdmo2 en ook om jou enz.
Hoop dat je morgen een goede zondag mag hebben en dat wens ik iedereen toe .
vlokje
Vooral de allerlaatste reactie van vdm02 staat volledig haaks op zijn originele 'vraag'.

vdmo2: wat betekent precies 'bekeerlijk'?
En wat moet ik me voorstellen bij: door je eigen bekering heen te 'zakken'... Ben jij er inmiddels doorheen gezakt? Wat gebeurt er dan?

Het lijkt er idd sterk op dat je toneel speelt en er helemaal niks van meent, maar al lang weg bent(of er nooit bij gehoord hebt) uit de kerk waar volgens jou niks meer van deugt. Dat is je goed recht, maar laat mensen die in blindheid handelen in hun waarde.
Wegkruipen in een hoekje is niet nodig, begin een nieuw leven en zie wat dat voor goeds met zich mee brengt. (maar dat doe je waarschijnlijk al)
vdm02: toon je ware gezicht, dan is de discussie hier eindelijk voorbij...