Geestelijke ondertrouw met de Heere

Ds. J. van Rossem / 16 reacties

09-01-2013, 11:47

Vraag

Wanneer mag en kan ik met de volle zekerheid spreken over de geestelijke ondertrouw met de Heere?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hartelijk dank voor je mooie vraag. Wanneer kun je met volle zekerheid spreken over de geestelijke ondertrouw met de Heere? Anders gezegd: wanneer kun je zeker weten een kind van de Heere te zijn omdat de Heere Jezus jouw schuld heeft betaald? Het is dus de vraag naar de heilszekerheid.

Is Christus jouw Bruidegom? Kun je dat zeker weten? Dat kun je nooit uit jezelf; het is het werk en bevindelijk getuigenis van de Heilige Geest. Deze overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, en maakt zo plaats in het verbroken hart voor der Heere Jezus. Het is dus genade als je mag weten van de geestelijke ondertrouw met de Heere Jezus. Dan weet je dat Hij je zonden heeft vergeven. Je bent dan van staat veranderd: van een kind van de boze, wedergeboren tot een kind van de Heere Jezus. Je bent dan door Hem gemaakt tot een lid van Zijn Bruidskerk. Je kreeg dan de mantel van Zijn gerechtigheid aangetrokken. Daar vond dus in jouw leven een verandering van staat plaats. Het was Gods Geest die in jouw hart de liefde tot de Heere Jezus uitstortte.

Waar dat mocht gebeuren komt er ook het geschonken geloof als liefdesgemeenschap met Hem. Dan ben je letterlijk en figuurlijk de Koning te rijk. Het heeft ook te maken met de psalm die zingt: "Welzalig is de mens wien 't mag gebeuren, dat God naar recht hem niet wil schuldig keuren" (Psalm 32:1).

In ieder geval getuigt de Heilige Geest niet van onzekere dingen. Dat wil niet zegen dat die zekerheid niet aangevochten wordt door de satan. Wat van de Heere is wordt door de satan altijd aangevochten. Hij komt nooit op een leeg schip af, maar op een vol schip. Daarbij is het ook waar dat in het geloof geen twijfel is, maar wel in de gelovige. In ieder geval mogen we naar deze zekerheid staan. Het is ook de zekerheid die we tegen komen in het boek Hooglied. Ik denk aan Hooglied 5:16, waar de bruid zegt: "Zulk een is mijn Liefste, ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochteren van Jeruzalem."

Wanneer kun je met de volle zekerheid spreken over de geestelijke ondertrouw met de Heere?Als Zijn liefde door de Heilige Geest in jouw zondaarshart is uitgestort. Dan weet je dat de zonden vergeven zijn. Sta daar maar naar.

Ik bid je de zegen van de Heere toe,
Ds. J. van Rossem

Ds. J. van Rossem

Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
    04-03-1945
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.

Tags in dit artikel:

geloofszekerheidvergeving
16 reacties
juni
09-01-2013 / 12:15
als je het zelf beleefd hebt, natuurlijk!
juni
09-01-2013 / 12:26
Is de liefde voor het Recht dan geen emotie? Sion wordt toch door Recht verlost. ?De bruid in ondertrouw,is toch nog niet getrouwd?ondertrouw en je zonden vergeven?Waarom dat recht dan?Is er geen vrijspraak nodig?voor de schuldige zondaar?Ben ik te ouderwets?ik wil niks zeggen van ds, zijn antwoord, maar het kleed der gerechtigheid.......Ach, k,moet denken aan Jozua
Mona
09-01-2013 / 13:48
@juni
ik moet denken aan de Heere Jezus.
Die mij alles leren wil wat ik maar nodig heb.
Daarvoor heeft Hij mij Zijn Woord gegeven. Waarin alles staat: Hoe ik ben, hoe ik moet worden, en door Wie dat kan. Door Zijn Geest wil Hij mij in alles onderwijzen.
dkw
09-01-2013 / 13:55
Juni, de ds heeft het toch ook over dat de Geest getuigd van zonde gerechtigheid en oordeel, dus de zonde en ellende staat, je ziet dat je verloren ligt en dat het nog eens rechtvaardig is ook, en dan vind de vrijspraak plaats door het bloed van Jezus Christus, en dit is echt geen aparte beleving in een vierschaar of iets dergelijks, dat kan heel simpel zijn zoals de ds zegt: Wanneer kun je met de volle zekerheid spreken over de geestelijke ondertrouw met de Heere?Als Zijn liefde door de Heilige Geest in jouw zondaarshart is uitgestort. Dan weet je dat de zonden vergeven zijn.

Alles wat voor de vergeving van zonden plaatsvind, ook liefde tot het recht, ook zonde en ellende kennis, het is allemaal te weinig voor de eeuwigheid, en als het te weinig is betekend dat geestelijk dood, dus dan heb je eigenlijk helemaal niets.
Pas als je zonden vergeven zijn, de rechtvaardigmaking beleefd hebt, dan begint het leven, het einde zal het begin opklaren.

Overigens is dit allemaal theorie hoe het kan gaan, de ene zondaar beleefd het A en de andere B, de één beleeft veel, de ander weinig, de één heeft een sterke vierschaar ervaring, de andere niet.
Als we gewoon vasthouden aan het woord en wat nodig is gekend te worden, weten we genoeg!
juni
09-01-2013 / 18:03
@mona dat is waar,maar voor mezelf ben ik pas gerust,als de Heere het ook doet. Dkw@Voor mezelf wil ik het toegepast. kheb anders geen rust. Sommige mensen begrijpen alles direct. Ik dus niet.Lijkt mij dat er geen dode zondaar gerechtvaardigd wordt,Als alles in een keer klaar is,hoeft de Heere toch niks meer in een mens uit te werken? En...hoe herken ik dat het de Geest is!Maar ieder zal het anders beleven. Mijn paadje kom ik zowat niet tegen...dus .....waar komt het vandaan, is het wel van Boven. Waarom gaat alles weer weg,wat ik krijg......gemis wordt groter......en soms hoeft het niet meer.Ben ik alles zat!
Roozemond
09-01-2013 / 19:02
@juni; heel herkenbaar je reacties. Idd. pas gerust zijn als de Heere het Zelf doet ervaren in je hart.
1a2b3c
09-01-2013 / 19:13
Dus vertrouwen op je gevoel??? Ik dacht het niet, Hem geloven op Zijn Woord!

Beste @juni, God gelooft niet voor de mens hoor. Dat moet hij echt zelf doen, lees de Bijbel ajb.
Het werk van de Heilige Geest in het ''komen tot het geloof'' is dat Hij je laat zien dat je Hem onvoorwaardelijk en direct mag aannemen.
En wat je daarbij ervaart is voor iedereen verschillend, en maakt ook helemaal niets uit.
Roozemond
09-01-2013 / 19:30
@1a2b3c: nee, ik vertrouw niet op m'n gevoel, niets is zo bedriegelijk als dat maar ik ga niet proberen om het uit te leggen, dat is al vaker geprobeerd.
Cloudsadmirer
09-01-2013 / 20:25
@juni, je schrijft: "Lijkt mij dat er geen dode zondaar gerechtvaardigd wordt,Als alles in een keer klaar is,hoeft de Heere toch niks meer in een mens uit te werken?"

Je hebt je hele leven nodig om op de Heere Jezus te gaan lijken! Oftewel: de Zoon gelijkvormig te worden.(Heiligmaking) Dus de Heere heeft echt nog genoeg in ieder gerechtvaardigd mens uit te werken hoor!
juni
09-01-2013 / 20:35
oke claudadmirer,zal er aan denken
W84
09-01-2013 / 20:51
@juni, je schrijft ...gemis wordt groter... Toen moest ik denken aan missen-
zoeken-vinden. Ik hoorde eens in een preek: tussen het missen en het zoeken ligt de nood van de ziel en tussen het zoeken en het vinden ligt het recht Gods. Misschien gaat wat je krijgt weer weg omdat wij zo geneigd zijn daar de grond van te maken.
dkw
09-01-2013 / 20:54
En Juni, je leert niet alles in 1 dag hoor, het is niet ineens klaar.
Je begint op de kleuterschool, en dan kun je groeien tot de universiteit.
1 ding is zeker, vanaf de kleuterschool weet je al dat Christus je zonden vergeven heeft.
Geen rust buiten Christus, inderdaad, dat ben ik met je eens!
W84
09-01-2013 / 21:10
@dkw ik dacht dat we op de school van de genade niet steeds hogerop maar steeds een klas lager gezet worden... Zalig zijn de armen van geest! Ik zal Mij doen overhouden een ellendig en arm volk, die zullen op de Naam des HEEREN betrouwen...(ja, dat hoort erbij)
juni
09-01-2013 / 22:19
w84 dat is mooi uitgedrukt. heb ik nog nooit gehoord. Daar ga ik en beetje hoop van krijgen
juni
09-01-2013 / 22:26
dkw het worden als een kind.... het lijkt mij meer groeien naar beneden.in het geestelijke leven. En dat, Lijkt mij moeilijker dan groeien in de hoogte
plderoos
10-01-2013 / 07:23
1a2b3c heeft volkomen gelijk. Niet vertrouwen op je gevoel. Het geloof is geen gevoel, het is een overtuiging. En je weet dat je God liefhebt als je zijn geboden doet. Moeilijker is het niet.

Terug in de tijd

Hoe leg je iemand van de Oosters-Orthodoxe Kerk uit wat verschillen zijn in ons geloof als hij er geen kennis van heeft en gelooft dat we hetzelfde geloven?
Geen reacties
09-01-2024
Als ik een zaadlozing heb gehad, ben ik niet alleen daarna heel moe. Maar ik merk dat ik ook de volgende dag nog heel erg moe ben. Is dat normaal?
Geen reacties
09-01-2006
In mijn jeugdjaren (streng reformatorisch gezin) was praten over seksualiteit taboe. Thuis werd er amper over gesproken. En als het soms aan de orde kwam dan zei mijn vader: “Daar doen wij niet meer a...
Geen reacties
09-01-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering