Satanskinderen

Dr. C. A. van der Sluijs / 86 reacties

Vraag

Aan een hervormd predikant. Ik heb al een tijdje een relatie met een meisje uit de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin is net als haar ouders, broers en zussen zeer overtuigd van de leer en prediking daar. Dit is volgens hun de enige zuivere leer. Ik ben zelf zoon van een hervormd predikant (GB/PKN). Ik ben bij de laatste verhuizing niet mee verhuist en in de buurt waar m'n ouders toen woonde blijven wonen. Omdat ik heel dicht bij mijn vriendin woon en daar dus vaak op zondag ben -mijn ouders wonen helemaal aan de andere kant van het land- ga ik vaak naar hun gemeente. Ik heb nooit last van depressieve klachten en kon altijd veel van de preken in m'n eigen gemeente leren. Ook heb ik belijdenis gedaan en heb dus ook geloofszekerheid. Toch word ik echt depressief na een weekend bij m'n vriendin geweest te zijn. Ik hoor alleen maar preken die gaan gaan over verdoemde mensen, die naar de hel zullen gaan en over daadkrachtige Saulusbekeringen zonder enige tekstuitleg, achtergrondinformatie, levensheiliging en nooit geen troost en genade van Christus, Die juist in Zijn Woord belooft dat Hij in je leven wil werken. Toch is dat niet het enige probleem. Heel het weekend hoor ik uitgebreide discussies en veroordelingen over de PKN en mijn vader. Hij leest op de kansel uit een verdraaide en gelogen Bijbel, de HSV. Hij werkt in een satanskerk (want er gelden alleen regels die de satan toestaat). Ik word er al moedeloos van om dit allemaal neer te schrijven. Ook krijg ik te horen dat iedereen in mijn vaders kerk onbekeerd is (tv, broeken/leggings, oorbellen/make-up, verzekering, inenten), etc. Dat zijn namelijk geen vruchten van het geloof. Dan reageer ik dat ik hele andere vruchten lees vanuit Galaten 5. Maar dan krijg je weer de hele uitverkiezing over je heen. Met mijn ouders dit bespreken gaat niet. Ten eerste is mijn dit ten strengste verboden door mijn vriendin, plus dat mijn ouders het zelf ook lastig zouden vinden, omdat dit wel echt veroordelingen zijn. Mijn vriendin en ik praten veel met elkaar. We begrijpen elkaar erg goed, alleen hierin verschillen we totaal. Ik word zo zwaarmoedig van al die veroordelingen van mijn schoonfamilie en nu staat zelfs de verloving al vast. Iedereen gaat er vanuit dat ik Ger. Gem. in Ned. word. Als we bij mijn ouders zijn loopt alles heel anders: niet alleen de prediking, ook de gesprekken. Mijn ouders bidden veel met ons en geloven helemaal dat God ons in deze weg leidt. Mijn ouders hebben zich nog nooit negatief uitgelaten over mijn schoonfamilie en de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin praat nooit mee en reageert nooit op mijn ouders. Die kletsen maar beetje, zegt ze. Ze gelooft niet dat mijn ouders bekeerd zijn en dit allemaal menen. Mijn ouders zijn altijd zo lief voor haar. Ze zeggen telkens: Gooi je frustraties, gevoelens en gedachten over alles wat je tegenstaat en dwars zit in onze gemeente en bij ons thuis er maar uit. Mijn vriendin reageert dan nooit. Ze knikt en lacht lief, maar als we bij haar thuis zijn vliegt heel mijn familie weer over de tafel: huichelaars, schijnvromen, etc. Mijn vriendin gaat niet graag naar mijn ouders en vermijdt dat zoveel mogelijk. Ik ga ook er weinig meer heen. Alles wat mijn ouders, maar ook mijn broers en zussen zeggen, wordt later toch vervloekt en veroordeeld. Tot mijn grote ergernis, belde mijn vader mij gisteravond. Dat mijn familie het heel erg vindt dat wij nauwelijks meer komen. Mijn vader wil van ons eerlijk weten wat ons dwars zit en wil een gesprek. Hij zei: "Wij zijn net als jij grote zondaren en maken veel fouten. We willen daarom alles belijden waarmee we jullie pijn hebben gedaan, maar wil wel weten waarin wij dat deden." Mijn ouders hebben niets misdaan, alleen zijn het satanskinderen zegt mijn schoonvader. Ik geloof nu ook mijn eigen ouders niet meer. Ik hoor alleen nog maar de prediking in de Ger. Gem. in Ned. Eigenlijk weet ik het helemaal niet meer. Wat is nu waarheid? Op 1 april moeten alles geregeld zijn m.b.t. de genoemde 'vruchten' die mijn schoonouders en vriendin noemen, plus het lidmaatschap van de Ger. Gem. in Ned. Wat nu?

Antwoord

Beste vriend,

Wat je moet doen? Subiet uitmaken dan wel deze relatie onmiddellijk verbreken! Naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie leuke gezichtjes, maar daarmee houd je geen huwelijk vol. Trek geen juk aan met een ongelovige (2 Kor. 6:14). Ik wist werkelijk niet dat het zo erg was. Maar dit gaat alle perken te buiten. Hier is geen draad liefde van God en tot God en de naasten te vinden. Je vriendin praat niet met je ouders en reageert nooit op hen. Ik ken dat: zwaarwichtig zwijgen, dat alleen maar moet verbergen dat men niets, maar dan ook totaal niets te zeggen heeft. Geldt voor haar niet:  eert uw (schoon)vader en (schoon)moeder? Je ouders worden satanskinderen genoemd. Ik heb hier geen woorden voor. Als jij je dit laat gezeggen, ben je geen knip voor je neus waard. En zondig jezelf tegen het vijfde gebod. Kerel, doe je ogen open! Anders ga je regelrecht je ongeluk tegemoet. Je denkt toch niet dat God hierover zijn zegen gebiedt?

Waarom reageren deze mensen zo? Ik zal het je zeggen: vanuit een absolute leegte, waar satan met zeven duivelen is ingetrokken (Matth. 12:44, 45). Ik kan interkerkelijk heel veel verdragen en heb kinderen Gods in andere kerken van harte lief, maar ik zeg je dat je hier in een duivelsnest bent terecht gekomen. Hier is een voorbeeld van een kerkelijk gedrag wat absoluut sektarisch is geworden. Ik vraag me zelfs of hier niet de zonde tegen de Heilige Geest wordt bedreven. Je vader is predikant en heeft je wellicht zelf gedoopt. Tast mijn gezalfde niet aan, zegt God (1 Kron. 16:12). En de vader van jouw vriendin gaat daar niet over of hij wel een echte is. Dat oordeel is aan God. In ieder geval is de vader van je vriendin geen echte. Waarom? Omdat de vruchten door en door rot zijn, daarom! Jezus zou zo iemand gewoon een wit (zwart) gepleisterd graf noemen: van buiten… maar van binnen…?!

In de Naam des Heeren gebied ik je deze relatie te verbreken. Anders ga je regelrecht je ondergang tegemoet. Wees voor eens en voor altijd gewaarschuwd.

Sterkte en wijsheid!
Ds C. A. van der Sluijs

86 reacties
plderoos
@ famnieuwenhuijse

je zegt: "En verloren gaan met een ingebeelde zaligheid? Ach, we liggen allemaal al verloren.. erger kan het niet worden! Maar wel beter: Behouden worden door het geschonken geloof dmv van de verkondiging van het heerlijk Evangelie! ".

Wat een geweldig sterk argument! Erger kan het inderdaad niet worden! verloren zijn we al! dus het is beter mensen verloren te laten gaan met een ingebeelde zaligheid, dan ze verloren te laten gaan doordat we ze twijfel, = ongeloof, hebben aangepraat.
Omega
@famnieuwenhuijse Amen!

@19855 Als ik lees wat ds. Roos zelf over andere kerkgenootschappen en andersdenkenden zegt, dan krijg ik inderdaad een negatief beeld van hem. Wellicht is dat deels onterecht. Misschien is hij in zijn prediking heel anders. Staan er preken van hem online?
Bruja
Van dit verhaal en de beantwoording wordt ik heel verdrietig. Ook van veel reacties moet ik zeggen dat het verhaal van de balk en de splinter wel van toepassing is.
Waarom wordt er zo karikatuurachtig gesproken over de GGiN, als men het dan zo verkeerd heeft in dat kerkverband waarom moet er dan nog zo negatief op gereageerd worden?

Uit het verhaal van de vragensteller merk ik weinig liefde tot elkaar op, wat nodig is voor een huwelijk. Wellicht dat gebed en open gesprek nog kan helpen.
vdm02
Lieve vriend,

Welk een moeite en strijd moet je ondervinden in je jonge leven. Wat gevoel ik ook de pijn ziende op de verdeeldheid van de kerk als de beend'ren aan de mond van't graf. Ik geloof dat je veel liefde hebt voor je vriendin maar je voelt wel dat het zo niet gaat. Helaas lees ik weinig van de dienende liefde van je vriendin voor jou. Het doet me veel pijn en verdriet te moeten lezen dat leden van mijn kerk waarin ik mag dienen je zoveel pijn doen en onredelijk behandelen. Ik herken wel zaken tegen de leer van de PKN waartegen zij protesteren maar de manier waarop zij dit doen gaat alle perken te buiten. Dit kan en mag zo niet gebeuren. Overigens heb ik persoonlijk geen onoverkomelijke bezwaren tegen de HSV. Het is het Woord des Heeren, ook al worden 1000 gereformeerde theologen opgevoerd die anders beweren.

Ik vrees dat hier sprake is van onheilig vuur zoals mijn broeder uit de PKN schrijft en je bent ernstig gewaarschuwd. Jongeman, bedroef de Geest niet door je tegen je ouders te keren. Ik ben het ds. v.d. Sluijs eens dat hier de enige juiste weg is om de relatie met je vriendin te verbreken en de zonde die je omringt te vlieden. Stel niet uit waarde vriend maar verbreek de banden met de boze. De HEERE zal je Zelf wijzen de weg die je gaan moet als jij je met de nood waarin je verkeert tot Hem wendt. Werp al je bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u!
Daniel
Ga weer bij de veilige roedel horen lieve vragensteller, als ik jouw verhaal lees wil ik je wel bij de hand nemen.
Ga op weg naar een nieuwe toekomst, de weg ligt open voor jouw.
Pip
Beste hervormde vrind,

Ik heb met je te doen. Wel zou ik graag ook de andere kant eens willen horen voordat een advies volgt. Aan een verhaal zitten twee kanten. De kant die jij schetst is triest en verdrietig. Maar het advies van de dominee vind ik om twee redenen verwerpelijk.

1. hij veroordeelt deze mensen;
2. de andere kant van het verhaal is ons niet bekend.

Er is wel een groot probleem en zal niet ontkennen dat er een verandering moet optreden. De vraag is echter of er geen plaats is voor vergeving en genezing. De dominee lijkt erg gepikeerd en reageert nogal vanuit zijn eigen (vermeende) kerkelijke gelijkheid.

Vraag een gesprek aan met je vriendin en de wederzijdse ouders onder deskundige leiding van een professional die gespecialiseerd is in deze problematiek. Geef je relatie nog een kans en bovenal bid de Here of Hij harten wil neigen.