Duiven als offer voor de armen

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

Waarom staat er in Lukas 2:24: “En om een offer te brengen volgens wat gezegd is in de wet van de Heere, een paar tortelduiven of twee jonge duiven.” Terwijl er in Leviticus 12:6 staat: “Wanneer de dagen van haar reiniging voor een zoon of een dochter voorbij zijn, moet zij een lam van een jaar oud als brandoffer en een jonge duif of tortelduif als zondoffer bij de priester brengen, bij de ingang van de tent van ontmoeting.”

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Je merkt een verschil op tussen Lukas 2:24 en de verwijzing naar Leviticus 12: 6. Even verder in Leviticus 12 lees je het antwoord - vers 8: “Maar als haar vermogen niet toereikend is voor een lam, dan mag zij twee tortelduiven of twee jonge duiven nemen, een als brandoffer en een als zondoffer. Zo zal de priester verzoening voor haar doen en is zij rein.” Het betreft hier dus het offer voor de armen. Maria en Jozef hadden niet meer te geven.

Uit de woorden “volgens wat gezegd is in de wet van de Heere” (vergelijk ook “volgens de wet van Mozes”, vers 22; “zoals geschreven staat in de wet van de Heere”, vers 23; “om met Hem te doen volgens de gewoonte van de wet”, vers 27) wordt van meet af aan duidelijk dat de Heere onder de wet gekomen is. In Mattheüs 5:17 zegt Hij: “Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” Vergelijk ook Galaten 4:4-5: “Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij de aanneming tot kinderen zouden ontvangen.” Hoe ligt in de weg die Hij gaat de gehoorzaamheid en de vervulling van de wet besloten! Hij voor ons!

Reiniging: dat is wat Hij zoekt te brengen. Geen dier, maar Zichzelf tot Zondoffer voor arme, in zichzelf verloren zondaren. Hij heeft met Zijn dierbaar bloed voor de Zijnen de weg ontsloten naar het binnenste heiligdom (Hebreeën 9:12). Hij wil onze onreinheid op Zich nemen en ons met God verzoenen!

Simeon nam het Kind in zijn armen, en hij loofde God. Wat doe jij? Mag je het Hem nazingen - Lukas 2: 29-30: “Nu laat U, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, volgens Uw woord, want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien.” Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden (Handelingen 16: 31).

Ds. D. M. Elsman

Tags in dit artikel:

offerdienst