Magic diner

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Voor een bedrijfsfeest ben ik naar een magic diner geweest (Rob en Emiel) en ik vraag me nu af: hoe kunnen deze dingen gebeuren door deze mentalisten? Moet ik hier direct aan zwarte magie e.d. denken, of is dit een onschuldig tijdverdrijf? Ik voelde me er niet prettig bij en eigenlijk vind ik het over de schreef gaan. Wie heeft hier inzicht in en zou mij een bijbels onderbouwd antwoord kunnen geven?

Antwoord

4 reacties
mortlach
Jammer dat er geen details worden gegeven wat 'deze dingen' precies zijn.

Goochelkunsten zijn een mengeling van psychologie, afleiding en vingervlugheid. Daar is niets 'magisch' aan, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken. Voorbeeldje: het menselijk brein is een bijzonder stukje vernuft, maar is ook makkelijk voor de gek te houden. Als een goochelaar een balletje opgooit, en hij doet dat een paar keer (ik geloof 5 keer) en de zesde keer maakt hij wel de gooibeweging maar houdt hij het balletje vast, dan zullen de toeschouwers toch ZIEN dat het balletje wordt opgegooid, simpelweg omdat het brein die informatie voor je invult.

Wat betreft mentalisten, gedachtenlezerij enzo, ook dat is een truc waar niets magisch aan te pas komt. Als je je eens inleest in zogenaamde 'cold readings', dan kom je erachter hoe ze het doen. Het is een combinatie van suggestieve vragen stellen en zeer goed gezichten en lichaamstaal kunnen lezen. Wederom, niets magisch aan, maar van deze categorie zou ik persoonlijk toch afstand nemen, omdat het te dichtbij komt en te gemakkelijk voor misbruik vatbaar is. Denk daaraan aan allerlei mediums (media?) die op tv met overleden familieleden zouden praten en zo. Nogmaals, is geen toverij, is gewoon een truc, maar wel eentje die ik niet waardeer.

Geen Bijbels onderbouwt antwoord van mij, want daar ben ik niet toe uitgerust - trouwens, veel verder dan die paar regels in het OT kom je dan toch niet - maar hopelijk een overtuigende betoog dat er niets 'echts' is aan wat goochelaars op zo'n toneel doen en dat je er daarom wel gewoon van kunt genieten. (zogenaamd spreken namens de doden even uitgesloten dus).
katlheen
Een hele tijd geleden wat shows op de tv gezien, waarin een illusionist hele knappe trucs uithaalde, maar waar daarna ook door hem werd getoond hoe hij het deed. En dan denk je..."Oh, zit het zo"....En dan realiseer je je ook dat je gewoon voor de gek wordt gehouden. Voor de gek in de zin dat men je weet af te leiden, dingen die ergens ingebouwd zijn buiten het zicht, en de nodige vingervlugheid en een stukje visdraad:-)
Niets magisch aan. Allemaal poespas er omheen om je af te leiden. Dus vragensteller, geniet maar gerust van dat soort shows en verwonder je hoe ze jou allerlei dingen kunnen "wijsmaken" (je denkt bij jezelf: ik zie het toch echt?). Vaak zit er jaren van vakmanschap in de trucs die ze kunnen. Maar het zijn en blijven trucs, hoe knap het ook in elkaar zit.

Ik ben het overigens wel met Mortlach eens, die zogenaamde readings en spreken namens doden, daar zou ik niet graag aan meedoen of bij willen zijn. Het is ofwel occult, ofwel zijn het manipulatieve trucs.
inChristus
De volgende keer gewoon gaan bidden! Heer sta met Uw engelen om mij heen. Grote kans dat als ze occult bezig zijn, ze niks kunnen.
"Want Jezus Christus zit op Zijn troon en heeft ALLE macht in Hemel én op aarde"
mortlach
"grote kans dat ze occult bezig zijn" ... Nee, mijn punt is dus net dat het nooit "occult" is, in de zin van "echt". Het is altijd slechts een truc.

Dus, goochelen, ja, geniet maar van het vakmanschap en de verwondering, wetende dat het niet echt is.

Readings en "telepathie", is ook maar een truc en in principe onschuldig, maar daar zou ik toch wat afstand van houden, om eerder genoemde redenen.

Maar het is simpelweg nooit "echt".