Satanskinderen

Dr. C. A. van der Sluijs / 86 reacties

Vraag

Aan een hervormd predikant. Ik heb al een tijdje een relatie met een meisje uit de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin is net als haar ouders, broers en zussen zeer overtuigd van de leer en prediking daar. Dit is volgens hun de enige zuivere leer. Ik ben zelf zoon van een hervormd predikant (GB/PKN). Ik ben bij de laatste verhuizing niet mee verhuist en in de buurt waar m'n ouders toen woonde blijven wonen. Omdat ik heel dicht bij mijn vriendin woon en daar dus vaak op zondag ben -mijn ouders wonen helemaal aan de andere kant van het land- ga ik vaak naar hun gemeente. Ik heb nooit last van depressieve klachten en kon altijd veel van de preken in m'n eigen gemeente leren. Ook heb ik belijdenis gedaan en heb dus ook geloofszekerheid. Toch word ik echt depressief na een weekend bij m'n vriendin geweest te zijn. Ik hoor alleen maar preken die gaan gaan over verdoemde mensen, die naar de hel zullen gaan en over daadkrachtige Saulusbekeringen zonder enige tekstuitleg, achtergrondinformatie, levensheiliging en nooit geen troost en genade van Christus, Die juist in Zijn Woord belooft dat Hij in je leven wil werken. Toch is dat niet het enige probleem. Heel het weekend hoor ik uitgebreide discussies en veroordelingen over de PKN en mijn vader. Hij leest op de kansel uit een verdraaide en gelogen Bijbel, de HSV. Hij werkt in een satanskerk (want er gelden alleen regels die de satan toestaat). Ik word er al moedeloos van om dit allemaal neer te schrijven. Ook krijg ik te horen dat iedereen in mijn vaders kerk onbekeerd is (tv, broeken/leggings, oorbellen/make-up, verzekering, inenten), etc. Dat zijn namelijk geen vruchten van het geloof. Dan reageer ik dat ik hele andere vruchten lees vanuit Galaten 5. Maar dan krijg je weer de hele uitverkiezing over je heen. Met mijn ouders dit bespreken gaat niet. Ten eerste is mijn dit ten strengste verboden door mijn vriendin, plus dat mijn ouders het zelf ook lastig zouden vinden, omdat dit wel echt veroordelingen zijn. Mijn vriendin en ik praten veel met elkaar. We begrijpen elkaar erg goed, alleen hierin verschillen we totaal. Ik word zo zwaarmoedig van al die veroordelingen van mijn schoonfamilie en nu staat zelfs de verloving al vast. Iedereen gaat er vanuit dat ik Ger. Gem. in Ned. word. Als we bij mijn ouders zijn loopt alles heel anders: niet alleen de prediking, ook de gesprekken. Mijn ouders bidden veel met ons en geloven helemaal dat God ons in deze weg leidt. Mijn ouders hebben zich nog nooit negatief uitgelaten over mijn schoonfamilie en de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin praat nooit mee en reageert nooit op mijn ouders. Die kletsen maar beetje, zegt ze. Ze gelooft niet dat mijn ouders bekeerd zijn en dit allemaal menen. Mijn ouders zijn altijd zo lief voor haar. Ze zeggen telkens: Gooi je frustraties, gevoelens en gedachten over alles wat je tegenstaat en dwars zit in onze gemeente en bij ons thuis er maar uit. Mijn vriendin reageert dan nooit. Ze knikt en lacht lief, maar als we bij haar thuis zijn vliegt heel mijn familie weer over de tafel: huichelaars, schijnvromen, etc. Mijn vriendin gaat niet graag naar mijn ouders en vermijdt dat zoveel mogelijk. Ik ga ook er weinig meer heen. Alles wat mijn ouders, maar ook mijn broers en zussen zeggen, wordt later toch vervloekt en veroordeeld. Tot mijn grote ergernis, belde mijn vader mij gisteravond. Dat mijn familie het heel erg vindt dat wij nauwelijks meer komen. Mijn vader wil van ons eerlijk weten wat ons dwars zit en wil een gesprek. Hij zei: "Wij zijn net als jij grote zondaren en maken veel fouten. We willen daarom alles belijden waarmee we jullie pijn hebben gedaan, maar wil wel weten waarin wij dat deden." Mijn ouders hebben niets misdaan, alleen zijn het satanskinderen zegt mijn schoonvader. Ik geloof nu ook mijn eigen ouders niet meer. Ik hoor alleen nog maar de prediking in de Ger. Gem. in Ned. Eigenlijk weet ik het helemaal niet meer. Wat is nu waarheid? Op 1 april moeten alles geregeld zijn m.b.t. de genoemde 'vruchten' die mijn schoonouders en vriendin noemen, plus het lidmaatschap van de Ger. Gem. in Ned. Wat nu?

Antwoord

Beste vriend,

Wat je moet doen? Subiet uitmaken dan wel deze relatie onmiddellijk verbreken! Naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie leuke gezichtjes, maar daarmee houd je geen huwelijk vol. Trek geen juk aan met een ongelovige (2 Kor. 6:14). Ik wist werkelijk niet dat het zo erg was. Maar dit gaat alle perken te buiten. Hier is geen draad liefde van God en tot God en de naasten te vinden. Je vriendin praat niet met je ouders en reageert nooit op hen. Ik ken dat: zwaarwichtig zwijgen, dat alleen maar moet verbergen dat men niets, maar dan ook totaal niets te zeggen heeft. Geldt voor haar niet:  eert uw (schoon)vader en (schoon)moeder? Je ouders worden satanskinderen genoemd. Ik heb hier geen woorden voor. Als jij je dit laat gezeggen, ben je geen knip voor je neus waard. En zondig jezelf tegen het vijfde gebod. Kerel, doe je ogen open! Anders ga je regelrecht je ongeluk tegemoet. Je denkt toch niet dat God hierover zijn zegen gebiedt?

Waarom reageren deze mensen zo? Ik zal het je zeggen: vanuit een absolute leegte, waar satan met zeven duivelen is ingetrokken (Matth. 12:44, 45). Ik kan interkerkelijk heel veel verdragen en heb kinderen Gods in andere kerken van harte lief, maar ik zeg je dat je hier in een duivelsnest bent terecht gekomen. Hier is een voorbeeld van een kerkelijk gedrag wat absoluut sektarisch is geworden. Ik vraag me zelfs of hier niet de zonde tegen de Heilige Geest wordt bedreven. Je vader is predikant en heeft je wellicht zelf gedoopt. Tast mijn gezalfde niet aan, zegt God (1 Kron. 16:12). En de vader van jouw vriendin gaat daar niet over of hij wel een echte is. Dat oordeel is aan God. In ieder geval is de vader van je vriendin geen echte. Waarom? Omdat de vruchten door en door rot zijn, daarom! Jezus zou zo iemand gewoon een wit (zwart) gepleisterd graf noemen: van buiten… maar van binnen…?!

In de Naam des Heeren gebied ik je deze relatie te verbreken. Anders ga je regelrecht je ondergang tegemoet. Wees voor eens en voor altijd gewaarschuwd.

Sterkte en wijsheid!
Ds C. A. van der Sluijs

86 reacties
Gerteke
@imvi: ik beweer ook niet dat die verhalen representatief zijn. Ik zeg dat ze de frustratie bevestigen.

Dat artikel is inderdaad twintig jaar oud. Dat maakt het toch niet minder interessant? En dat is de enige reden dat ik het geplaatst heb. Ik kwam het tegen en deel het, c'est ça.

En je kunt die uitspraak over de enige leer welwillend uitleggen wat je wilt, maar als de GGiN de enige leer leert die tot zaligheid leidt, dan zijn alle leren die niet precies hetzelfde zijn dus valse leringen. En aangezien er maar één minimaal aspectje anders hoeft te zijn waardoor je erbuiten ligt (zie mijn artikellink), is het dus alsnog zo dat de GGiN de enige leer tot zaligheid leert.
dijna61
@imvi
In Matt. 16 zegt Jezus tegen Petrus: Ga weg achter mij satan! Jij verzint niet de dingen die van God zijn. Jezus zei dit, omdat Petrus hier voor Hem een tegenstander was op de weg die Hij moest gaan.
Zo zien we ook hier mensen die Christus te schande maken en het evangelie in de weg staan.
zo zou je dit ook kunnen zien
Amazinggrace
@Orchidee Je vraagt welke apostel dat zegt. Het staat in 2 Petrus 1:10 (SV) 'Daarom, broeders, benaarstigt u te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.'
Het gaat hier over de verzekerdheid van het geloof. Dat is er niet in de GGiN! Vele gesprekken over gevoerd, met ouderlingen en predikanten. Maar alle zeggen dat de verzekerdheid van het geloof een nadere weldaad is die bijna nooit geschied. Er was zelfs een vrouw die zei dat alleen Ds.Klok en Ds.Mallan dit hebben 'meegemaakt'. Dat vind ik dus zo vreselijk, door alleen maar kenmerken te prediken en de wedergeboorte te leggen daar waar en mens gaat zoeken, waardoor je dus 'stapjes' krijgt, komt een mens nooit tot rust. Want, zo zeggen zij, Christus is de meest verborgen persoon.
Het is niet een accent verschil!! Het is een gigantisch groot leerverschil.
Christus is niet de meest verborgen persoon! Hij is de Man van smarten, die leed, zichtbaar voor een ieer aan het kruis, voor de zonden in de wereld en een iegelijk die in Hem geloofd zal zalig worden (Mtth.7:8)
Het gaat om de wil van de Vader, Hij gaf Zijn Zoon om zondaren te redden! Als een mens gaat zoeken, heeft hij nog niet gevonden. Jezus zelf was zo overduidelijk in Zijn predikaties toen Hij nog op aarde was. 'Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.' Lees ook Matth 7:15-23.
sydneylover
@DWS

Het siert ds. Roos dat hij bereid is tot een gesprek. Blijkbaar is het een brug te ver dat hij ze persoonlijk via Refoweb uitnodigt ;-)

Het zou nog mooier zijn dat hij niet aanbiedt in gesprek te gaan, maar zelf het initiatief tot zo'n gesprek neemt in plaats van af te wachten of de vraagsteller zich meldt.
Aan de andere kant: het is natuurlijk niet meer dan damage control, ik geloof er geen snars van dat deze familie qua onbuigzaamheid ook maar iets zal veranderen.
Omega
Misschien moet je het zelf nog maar eens nalezen @Imvi in de Wachter Sions. De letterlijke uitspraak van ds. Roos luidt: "De leer die ds. Mallan heeft gebracht is de enige en zuiverste voorstelling van de leer der waarheid, alle andere zijn niet zuiver." Hierbij de url:

http://www.digibron.nl/search/detail.jsp?sourceid=1011&uid=0000000001341d6870edcd94a1c6b601&docid=0

En al zou ds. Roos nog wat anders bedoelen dan hij het zegt, dan is het gevaar wezenlijk dat het kerkvolk het wel letterlijk opvat en dit een eigen leven gaat leiden. En helaas blijkt dat ook in de praktijk. Het voorbeeld hierboven is geen incident. Iedereen kent wel één of meer soortgelijke gevallen in zijn eigen omgeving. Ik althans wel en nog een gradatie erger ook dan hierboven beschreven wordt. En daarom is het goed dat dit soort uitwassen aan het licht komen, in de hoop dat het leidt tot enige zelfreflectie. De reactie van ds. Roos is in ieder geval een hoopvol teken, hoewel één zwaluw nog geen zomer maakt.
MaKro
@ Amazinggrace: Inderdaad, daar zit het allemaal op vast. Het fundamentele punt wat de GGiN betreft: geen aanbod van genade!! Daar moet tegen gestreden worden, want NIETS is onbijbelser dan dat.

Misschien zijn er inderdaad twijfels te plaatsen bij de manier waarop dr. Van der Sluijs reageert, door te spreken van een 'duivelsnest' e.d. Maar zeker is dat deze predikant weet waar hij het over heeft. Al vele jaren is hij één van de predikanten die het extreme denken in rechtse kerken bestrijdt. En op grond van het Woord!
Hoe de dominee het zegt is niet belangrijk, hij doet het in ieder geval om heel duidelijk te maken: blijf niet, en ga hier zo gauw mogelijk weg. Het enige juiste advies.

En als ik een aantal citaten lees van mensen uit de GGiN (ds.- hoezo dienaar des Goddelijken Woords??- J. Roos: ''alleen de GGiN-leer leidt tot de zaligheid'') dan moet ik me bedwingen om niet hele nare dingen te gaan zeggen over deze sekte. Één ding is zeker: het leven is in GGiN begrippen één glijbaan naar de hel, en de geestelijken die dit de mensen voorhouden, zijn óf zelf gehersenspoeld óf geroepenen van hoger hand. Maar dan niet van de Almachtige, maar van die grote tegenpartij.
imvi
@ dijna61 en anderen: De Here Jezus zei dat tegen petrus, HIJ. En daarom denk ik dat wij er er mee op moeten passen: wie zijn wij om 100% zeker te weten dat iets/iemand duivels is dan Jezus alleen? We kunnen ons heel makkelijk vergissen. En zeker wij, die de vragensteller en de schoonfamilie niet kennen, behalve uit dit verhaal. Het oordeel is niet aan ons, dat is óók iets wat de Here Jezus zegt, door heel de Bijbel heen.

@ gerteke: zomaar delen doe je nooit, je doet het altijd met de bedoeling mensen iets te laten denken, ze iets duidelijk te maken enz. En daarbij speelt zeker een rol wanneer het geschreven is! Het is gewoon verouderd en daar moet je rekening mee houden bij het lezen. Verder mee eens, schrok ervan wat er in stond, niet te geloven bijna!
imvi
@ omega: heb je stukje niet gevonden in het artikel.. ?
bedoel je: "Dat we de zuivere leer maar vast mogen houden die hij altijd verkondigd heeft."?
ivtriest
Verscheurde kerk

Je bent niet zwaar genoeg,
te licht bevonden
in een weegschaal van mensen
die vergeten wie God is
Ik mis de liefde, ik mis het vuur
zakelijkheid en regels
maken een muur.
Mannen in zwarte pakken
verhullen een hart
dat bang is, verward
Wie kan bestaan?
Wiens naam
mag in Zijn Boek
op zoek naar een weg
die veilig is, eeuwige zekerheid.
Strijd om wat mag
de duivel die lacht
en slurpt alle tijd op
voor zijn koninkrijk.

Verdeeld zijn we
kinderen van God
Verbonden door het bloed van Zijn Zoon
Die alles gaf, alles verbrak
De stenen die we opstapelen
smijt Hij omver
ver zijn we gegaan
bij Hem vandaan
Maar Hij is hier
en roept elke dag
om ons leven te geven
zonder voorwaarden

Verscheurde kerk,
ik huil om de stukken
we worden steeds kleiner,
goud verbleekt
het steekt me, dat we ruzie maken
elkaar afkraken
We moeten samen bouwen
van elkaar houden
als we uitgeperst worden door een wereld
die op ons spuugt

Here help ons,
we maken er een zooitje van.

14 februari 2012
schaapje
@intriest
Mooie woorden, zo voelt het voor velen aan, ik voel het wel zo, kan er echt met mijn verstand niet bij, dat we elkaar
zo behandelen en inderdaad ook verscheuren.
Een opwekking is er nodig, dat God maar persoonlijk tot harten mag spreken.
AdA
Mooie reactie van ds. Roos. Zo hoort het. Daar kan Dr. v.d. Sluijs nog wat van leren. Ik blijf bij mijn standpunt dat deze jongeman niet zo de publiciteit moet zoeken, daarmee speel je in de kaart dat er allerhande vuil over een kerkverband uitgestort gaat worden (redactie noemt GGiN al sektarisch, kom op zeg) maar dit via de kerkenraad of een predikant had moeten doen.
Dus, ga naar ds. Roos samen en ik weet zeker dat jullie er dan uitkomen! En vraag geen raad bij predikanten die precies hetzelfde doen als dat ze anderen verwijten.
Race406
@Faye: We kunnen geen onderscheid meer maken tussen waar en onwaar? Het is maar wat je as waar ziet.
Jij gelooft dat de leer van de GGiN de waarheid is, en dat mag je van mij.
Ik geloof dat die leer niet de (hele) waarheid is. Zolang er allerlei theologische constructies worden gemaakt met daarbij allerlei uiterlijke voorwaarden voordat een mens Christus leert kennen, blijf ik erbij dat het in ieder geval op veel punten onbijbels is. Allerlei voorwaarden die geschapen worden en die niet in de Bijbel staan, dat is misleiding!
Als Christus oproept om tot Hem te komen en het Water des Levens om niet (GRATIS!!!!!!!!!!!!!!) te drinken zeggen wij: "Ja Heere, dat zegt U wel, maar WIJ vinden dat een mens toch eerst wat moet kunnen vertellen van zijn ellendekenis. Anders kan het niet echt zijn. U kunt zeggen wat U wilt, maar WIJ vinden toch wat anders...!"
AdA
@Race406 Wellicht dat jij eens een GGiN-preek moet beluisteren. Want wat je nu schrijft klopt van geen kanten met de werkelijkheid.
Omega
@Ada Je moet de reactie van de redactie nog maar eens goed lezen. Niet de GGiN is sektarisch, maar de personen in de GGiN die dit soort uitspraken doen. Pas als ze allemaal zo denken, klopt je conclusie. Ook ds. Van der Sluijs richt zijn woorden aan dit gezin, niet aan het kerkgenootschap. Deze commotie heeft in ieder geval tot resultaat dat ds. Roos zijn eerder uitgesproken woorden tijdens de begrafenis van ds. Mallan nuanceert en verduidelijkt. Dat is zeer in hem te prijzen, maar het is natuurlijk wel raar dat daar een vraag als deze en een artikel in het ND voor nodig is.

Ik vermoed trouwens dat Race406 de prediking in de GGiN uitermate goed kent. Zijn schoonmoeder behoort tot deze kerk ;-)
Jantje
Ruim 30 jaar geleden had ik een relatie met iemand uit de Ger. Gem. Het eerste dat voor mijn voeten werd gegooid was dat ik niet van de Oude Waarheid was. (Ben hervormd)
Ik wist destijds niet eens wat dit was, laat staan dat ik een weerwoord had. Dit gedoe zoals in de vraag genoemd is dus niet van vandaag of gisteren.
Waarom moeten mensen die zich christen noemen zo met elkaar omgaan?
Ik word hier zo moe en zo simpel van. En dan te bedenken dat de echte anti-christ, de islam
steeds meer terrein wint.
Wat mij opvalt is dat je uit de zware hoek om het zo maar te noemen nooit iets hoort tegen de islam. Hoe komt dit? Als het over Rome gaat vliegen nog steeds de verwijten en banvloeken over de tafel, maar over de islam hoor je niks.
Laten we vooral niet vergeten, dat de islam loochent dat Jezus de Zoon van God is, dit is dus
derhalve een religie van de anti-christ.
Ga hier eens over soebatten en durf dit eens aan de kaak te stellen in de kerken in plaats van dat oeverloze gekakel over al die zogenaamde refo-verschillen.
Anders
Beste Jongen,

Loslaten nu het nog kan; na je huwelijk kan je niet meer terug. Als je nu al geen verweer hebt dan blijft er straks niets meer van je over. En als je dan nog op je strepen wilt gaan staan lukt dat niet meer. Heb niet de illusie dat een gesprek met ds. Roos of wie dan ook hun inzichten zal veranderen. Die zitten zo ingebakken dat ze hooguit even ingehouden worden, om daarna weer in alle hevigheid bezit van je geest en je hele leven te nemen. Kortom gevaarlijk voor je ziel.

Luister naar Ds. van der Sluijs; nu heel hard voor je maar war zal je in de toekomst dankbaar zijn
19855
Beste Jongen,

Ik ben geschokt van het bovenstaande. Als lid van de GGiN die zich hierin volledig kan vinden, vind ik het erg dat medeleden zo over anderen oordelen (in plaats van een gesprek aangaan), gelukkig komt dit niet veel voor.

In de laatste Wachter Sions (kerkblad van de GGiN) reageert Ds. J. Roos ook op deze vraag en zegt geschokt te zijn hoe de ouders van dit meisje zich op stellen. Hij neemt van dergelijke gedachten openlijk afstand, tegelijk betreurt hij het dat een predikant (Dr. van der Sluis) hetzelfde doet door de 'tegenpartij' een duivelsnest te verwijten.

Jongen, Ds. J. Roos zegt onderaan zijn reactie dat je uitgenodigd bent in zijn pastorie samen met je meisje om eens rustig over het een en ander door te praten. Mijn advies is, ga hier echt op in, het kan nuttig wezen.

Sterkte in alles!
Roeltje
@19855, ds. Roos is geschokt en neemt van dergelijke gedachten openlijk afstand. Wat een politiek correct antwoord zonder enige inhoud. Vervolgens betreurt hij de uitspraken van ds. van der Sluis en daar gaan we weer. Hij moet z'n gemeenteleden eens goed de wacht aanzeggen en zich daarover duidelijk uitspreken. Deze jongen mag met ds. Roos komen praten...tjonge! en wat denk je wat hij tegen hem gaat zeggen? Ik vermoed iets in in de trant van: Is niet goed geweest van je a.s. schoonouders bla, bla enz. maar………(de rest mag u zelf invullen.)
Beste jongen, na alle commotie hieromtrent kun je ervan uitgaan dat ze je daar niet zomaar laten “ontsnappen”. Wordt wakker!
famnieuwenhuijse
Vanmorgen een citaat van ds Roos gelezen in het RD uit de Wachter Sions. Het eerste stuk ben ik het helemaal mee eens, uit de grond van mijn hart. Het tweede deel, citaat ds vd Groe (ook geen heilige maar een mensenkind zoals wij allen) maakt mij dan toch weer verdrietig. Natuurlijk worden we door Gods Geest ontdekt aan onze zonden en onze schuld en doet deze zondenschuld ons tot Christus uitgaan. Maar... dit is geen voorwerk van een predikant! Eerst zorgen dat de gemeenteleden zich arm en ellendig voelen en dan geldt voor hen de lokstem van het Evangelie. Dit is geen mensenwerk.. Ook het ontdekken van onze zondeschuld is werk van de H. Geest en Deze werkt op zoveel verschillende wijzen. Zoals de sameritaanse vrouw, de blinde die ziende gemaakt wordt: Wie is Hij Heere??? Ik Ben het. En hij aanbadt Hem!
Laten de predikers toch doen wat de Heilige Geest ook doet! Christus verheerlijken. Zoals iemand pas verwoordde: Daar waar Christus omhoog wordt gestoken in de prediking (zoals de koperern slang in de woestijn) DAAR gebeuren wonderen! Laten predikanten toch niet het zicht op Christus benemen! Wij moeten niet oordelen aan wie we het aanbod van genade prediken. Hoe weten wij nu Wie de Heere tot Zich zal trekken. Wij moeten geen voorwerk verrichten en geen voorwaarden stellen.. Als je je zonden voelt, DAN PAS... Nee, dat is Zijn Werk en Hij doet naar Zijn goddelijke wijze wil! Niet via onze uitgedachte en uitgestippelde weg. Wat erg als we de Heilige Geest in een stramien zetten... zo en zo zal Hij werken. Ach! Ach!
Laten we Christus verkondigen, Christus alleen! Dan zal de Heilige Geest doen wat Hij ermee behaagd. En verloren gaan met een ingebeelde zaligheid? Ach, we liggen allemaal al verloren.. erger kan het niet worden! Maar wel beter: Behouden worden door het geschonken geloof dmv van de verkondiging van het heerlijk Evangelie! Onlangs hoorde ik dat een predikant zei: Wij kunnen het zicht op Christus benemen, wat erg! Wat een verantwoordelijk werk is het toch om dienaar te zijn van het Goddelijke Woord. In ons niets... geen medicijnmeester nodig maar... Ik zal zelfs tot wederhorigen... Zie dan op Hem en verwacht het van Hem. Hebben we nog wel voldoende krediet op deze grote Koning? Dan staat de predikant in de vrijheid en verkondigt Jezus. Wij hoeven de mensen toch niet te bekeren? Dat zal God doen. Laat het dan ook in dit vertrouwen aan Hem over! Dan staat een predikant denk ik erg vrij...
19855
@ Roeltje, mag hij de uitspraak van van der Sluis niet betreuren? ik betreur van der Sluis zijn uitspraak ook! en weet je wat jij nu doet? precies hetzelfde je weet al precies wat Ds J. Roos gaat zeggen... ik raad je aan eens een dienst bij te wonen, kan je zien hoe en wat er gepreekt wordt.