Satanskinderen

Dr. C. A. van der Sluijs / 86 reacties

Vraag

Aan een hervormd predikant. Ik heb al een tijdje een relatie met een meisje uit de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin is net als haar ouders, broers en zussen zeer overtuigd van de leer en prediking daar. Dit is volgens hun de enige zuivere leer. Ik ben zelf zoon van een hervormd predikant (GB/PKN). Ik ben bij de laatste verhuizing niet mee verhuist en in de buurt waar m'n ouders toen woonde blijven wonen. Omdat ik heel dicht bij mijn vriendin woon en daar dus vaak op zondag ben -mijn ouders wonen helemaal aan de andere kant van het land- ga ik vaak naar hun gemeente. Ik heb nooit last van depressieve klachten en kon altijd veel van de preken in m'n eigen gemeente leren. Ook heb ik belijdenis gedaan en heb dus ook geloofszekerheid. Toch word ik echt depressief na een weekend bij m'n vriendin geweest te zijn. Ik hoor alleen maar preken die gaan gaan over verdoemde mensen, die naar de hel zullen gaan en over daadkrachtige Saulusbekeringen zonder enige tekstuitleg, achtergrondinformatie, levensheiliging en nooit geen troost en genade van Christus, Die juist in Zijn Woord belooft dat Hij in je leven wil werken. Toch is dat niet het enige probleem. Heel het weekend hoor ik uitgebreide discussies en veroordelingen over de PKN en mijn vader. Hij leest op de kansel uit een verdraaide en gelogen Bijbel, de HSV. Hij werkt in een satanskerk (want er gelden alleen regels die de satan toestaat). Ik word er al moedeloos van om dit allemaal neer te schrijven. Ook krijg ik te horen dat iedereen in mijn vaders kerk onbekeerd is (tv, broeken/leggings, oorbellen/make-up, verzekering, inenten), etc. Dat zijn namelijk geen vruchten van het geloof. Dan reageer ik dat ik hele andere vruchten lees vanuit Galaten 5. Maar dan krijg je weer de hele uitverkiezing over je heen. Met mijn ouders dit bespreken gaat niet. Ten eerste is mijn dit ten strengste verboden door mijn vriendin, plus dat mijn ouders het zelf ook lastig zouden vinden, omdat dit wel echt veroordelingen zijn. Mijn vriendin en ik praten veel met elkaar. We begrijpen elkaar erg goed, alleen hierin verschillen we totaal. Ik word zo zwaarmoedig van al die veroordelingen van mijn schoonfamilie en nu staat zelfs de verloving al vast. Iedereen gaat er vanuit dat ik Ger. Gem. in Ned. word. Als we bij mijn ouders zijn loopt alles heel anders: niet alleen de prediking, ook de gesprekken. Mijn ouders bidden veel met ons en geloven helemaal dat God ons in deze weg leidt. Mijn ouders hebben zich nog nooit negatief uitgelaten over mijn schoonfamilie en de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin praat nooit mee en reageert nooit op mijn ouders. Die kletsen maar beetje, zegt ze. Ze gelooft niet dat mijn ouders bekeerd zijn en dit allemaal menen. Mijn ouders zijn altijd zo lief voor haar. Ze zeggen telkens: Gooi je frustraties, gevoelens en gedachten over alles wat je tegenstaat en dwars zit in onze gemeente en bij ons thuis er maar uit. Mijn vriendin reageert dan nooit. Ze knikt en lacht lief, maar als we bij haar thuis zijn vliegt heel mijn familie weer over de tafel: huichelaars, schijnvromen, etc. Mijn vriendin gaat niet graag naar mijn ouders en vermijdt dat zoveel mogelijk. Ik ga ook er weinig meer heen. Alles wat mijn ouders, maar ook mijn broers en zussen zeggen, wordt later toch vervloekt en veroordeeld. Tot mijn grote ergernis, belde mijn vader mij gisteravond. Dat mijn familie het heel erg vindt dat wij nauwelijks meer komen. Mijn vader wil van ons eerlijk weten wat ons dwars zit en wil een gesprek. Hij zei: "Wij zijn net als jij grote zondaren en maken veel fouten. We willen daarom alles belijden waarmee we jullie pijn hebben gedaan, maar wil wel weten waarin wij dat deden." Mijn ouders hebben niets misdaan, alleen zijn het satanskinderen zegt mijn schoonvader. Ik geloof nu ook mijn eigen ouders niet meer. Ik hoor alleen nog maar de prediking in de Ger. Gem. in Ned. Eigenlijk weet ik het helemaal niet meer. Wat is nu waarheid? Op 1 april moeten alles geregeld zijn m.b.t. de genoemde 'vruchten' die mijn schoonouders en vriendin noemen, plus het lidmaatschap van de Ger. Gem. in Ned. Wat nu?

Antwoord

Beste vriend,

Wat je moet doen? Subiet uitmaken dan wel deze relatie onmiddellijk verbreken! Naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie leuke gezichtjes, maar daarmee houd je geen huwelijk vol. Trek geen juk aan met een ongelovige (2 Kor. 6:14). Ik wist werkelijk niet dat het zo erg was. Maar dit gaat alle perken te buiten. Hier is geen draad liefde van God en tot God en de naasten te vinden. Je vriendin praat niet met je ouders en reageert nooit op hen. Ik ken dat: zwaarwichtig zwijgen, dat alleen maar moet verbergen dat men niets, maar dan ook totaal niets te zeggen heeft. Geldt voor haar niet:  eert uw (schoon)vader en (schoon)moeder? Je ouders worden satanskinderen genoemd. Ik heb hier geen woorden voor. Als jij je dit laat gezeggen, ben je geen knip voor je neus waard. En zondig jezelf tegen het vijfde gebod. Kerel, doe je ogen open! Anders ga je regelrecht je ongeluk tegemoet. Je denkt toch niet dat God hierover zijn zegen gebiedt?

Waarom reageren deze mensen zo? Ik zal het je zeggen: vanuit een absolute leegte, waar satan met zeven duivelen is ingetrokken (Matth. 12:44, 45). Ik kan interkerkelijk heel veel verdragen en heb kinderen Gods in andere kerken van harte lief, maar ik zeg je dat je hier in een duivelsnest bent terecht gekomen. Hier is een voorbeeld van een kerkelijk gedrag wat absoluut sektarisch is geworden. Ik vraag me zelfs of hier niet de zonde tegen de Heilige Geest wordt bedreven. Je vader is predikant en heeft je wellicht zelf gedoopt. Tast mijn gezalfde niet aan, zegt God (1 Kron. 16:12). En de vader van jouw vriendin gaat daar niet over of hij wel een echte is. Dat oordeel is aan God. In ieder geval is de vader van je vriendin geen echte. Waarom? Omdat de vruchten door en door rot zijn, daarom! Jezus zou zo iemand gewoon een wit (zwart) gepleisterd graf noemen: van buiten… maar van binnen…?!

In de Naam des Heeren gebied ik je deze relatie te verbreken. Anders ga je regelrecht je ondergang tegemoet. Wees voor eens en voor altijd gewaarschuwd.

Sterkte en wijsheid!
Ds C. A. van der Sluijs

86 reacties
Race406
Je vriendin verbiedt jou uitdrukkelijk met je ouders te spreken??????
Is dat een vriendin?
STOP met die relatie!

Ik heb zelf gelukkig andere ervaringen met mijn schoonfamilie (ook GGiN). Ze hebben wel heel uitdrukkelijk hun mening, maar zullen ons nooit veroordelen om keuzes die wij maken, hoewel ze die keuzes zelf nooit zouden maken omdat ze zelf ergens denken dat die keuzes absoluut fout zijn.
Maar als het zo gaat zoals je schrijft dan kan ik alleen maar van harte instemmen met het antwoord van de ds!
barbara
Ook al is het onvoorstelbaar moeilijk. Toch een heel wijs advies van dr. v.d. Sluijs
Ik wens je toe dat je dicht bij de Heere mag zijn in alles wat je besluit, dat je weet dat je, in de weg die je gaat, met Hem wandelt. !

ALs je nuchter nadenkt, had je zelf denk ik ook deze conclusie kunnen trekken:
Probeer eens van een afstandje naar je mail te kijken, naar wat je zelf hebt geschreven:

Hoe is jouw vriendin ?

Ze verbiedt je om dingen aan je ouders te zeggen,
doet zich anders voor bij jouw ouders wil daar niet aan gesprekken deelnemen
spreekt met heel haar familie kwaad over jouw familie
probeert een wig te drijven tussen jou en je ouders
Jij mag thuis niks over haar familie vertellen, maar zij mogen jullie thuis beoordelen en belachelijk maken.

En gelukkig ook een positief punt: Ze kan goed met je praten, jullie begrijpen elkaar erg goed. En natuurlijk, wat het belangrijkste is, jullie houden natuurlijk veel van elkaar.

Als ik het lees komen de volgende vragen bij me boven:
Hoe betrouwbaar/transparant is je vriendin ?
Hoe wordt er over jou gepraat als je er niet bij bent ?
Respecteert ze jou eigenlijk wel als ze zo met je familie omgaat ?
Kun je iemand vertrouwen die zich heel anders voordoet ?

Wees dankbaar voor jouw ouders en je opvoeding. Als ik het vergelijk met hoe het er bij je vriendin aan toegaat, ben je echt gezegend.

Heel veel sterkte wijsheid van God toegewenst
linneke
beste Jongen,

Eén ding valt me op in jouw worsteling: Jouw liefdeloze schoonfamilie en jouw liefdevólle eigen familie!
veel sterkte toegewenst!
elisedijk
Wow, wat ingrijpend. Ik ben het helemaal eens met het antwoord van ds. van der Sluis.
Ik heb er niet veel meer aan toe te voegen. Kies voor je geluk en ga je weg biddend met God.
tamara72
Helaas heb ik ook met zo'n situatie te maken maar ik ben getrouwd dan is het probleem alleen helaas nog groten.
Beste vriend sterkte toegewenst
janvanverweg
mijn eerste reactie was dat dit een vroege 1 april grap was; zo ongelovelijk en zo invoelbaar.
uit de anrwoorden mak ik op dat het hier bittere ernst is. een gruwel.
als dit waar is dan id het gebod (geen advies) om weg te gaan volkomen terecht maar ook te weinig te klein te kortschietend. Satan wordt hier niet gebonden! een slachtoffer wordt misschien gered, maar de rest?
ok, het is niet onze kerk, niet onze gemeente, niet ons pakkie aan?
klaag de schonouders aan bij hun kerkeraad. zijn die een pot nat, klaag de raad aan bij hun verband. doet die niets, isoleer dit gedrocht dan van de onderlinge gemeenschap.
de uitspraken die de schoonfamilie doen worden gedaan met (uit) naam van mijn Heer!
Voor de glorie van die naam wil ik strijden, u ook?
Diethelm
Beste,
Als ik je verhaal lees, heeft je schoonfamilie een nogal eenzijdige kijk op de zaken en drukt zich nogal extreem uit, gewoon te extreem. Meer begrip voor jou situatie en achtergrond van hun kant is zeker op zijn plaats. Mischien moet je eens een gezamenlijk eten met beide families organiseren. Dat ze elkaar eens spreken.

In ieder geval het beste met de situatie.
willem_a
Bij de beantwoording van dergelijke vragen cq verhalen moet er m.i. toch een soort van hoor- en wederhoor worden toegepast alvorens in een reactie zo scherp te oordelen. Het lijkt mij wat onvoorzichting om in antwoord op een internetvraag mensen te typeren alsdat de satan er "met zeven duivelen is ingetrokken". De HC zegt het zo: "niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen". Dat geld vragensteller en vragenbeantwoorder.
Dit geld m.i. des te meer omdat nadere analyse van deze vraag nogal wat "fake" elementen in zich heeft.
dominerik
Wat meer eerlijk gezegd vooral ook zorgen baart: je lijkt zelf niets te vinden ... Je hebt het over je vriendin, haar ouders, jouw ouders, maar wat vind je zelf ...???
arendvlugt
Zowel de ouders als de dominee gaan wel heel ver denk ik.
Dominee u moet het goede voorbeeld geven ik denk dat u het beter anders had kunnen verwoorden.
Segers
de schoonfamilie is inderdaad eenzijdig en extreem in haar visie .
Een gezamenlijke maaltijd organiseren zou de verhoudingen tussen beide families zou de situatie kunnen verbeteren.

Maar de veroordeling van ds Van der Sluijs gaat mij duidelijk te ver. Het krijgt zo te veel het karakter van: de pot verwijt de ketel. Als er sprake is van twee kerkverbanden die qua ligging sterk verschillen, moeten we over en weer op voorzichtige manier met elkaar omgaan en niet te snel elkaar gaan veroordelen.
Segers
Het verbaast me overigens dat kritische reacties op het antwoord van Ds. van der sluis worden weggehaald aangepast door refoweb. Ok, de vragenbeantwoorders moet men zeker niet persoonlijk aanvallen. Daar ben ik het zeker mee. Maar met zijn reactie met daar in termen als 'duivelsnest" en 'zonde tegen de heilige geest' gaat hij wel heel ver.
rienepien
Het wordt nu bijna alleen theologisch belicht, maar ik ben heel benieuwd naar de relationele insteek. Wat beweegt deze jongen om door te gaan met de relatie? Vanuit zijn verhaal komt niks positiefs over zijn vriendin naar voren. Ik zou niet verder willen met een een vriendin die niet het gesprek aan gaat met mijn familie, maar dan wel thuis gal gaat spugen over mijn fam. Dat is geen lekker karakter. Toon zelf ook pit en hak de knoop door. Hoe kun je gelukkig zijn/worden met een pot. vrouw die jou niet erkent in je eigenheid. In een gezonde relatie heb je zicht op elkaars eigenheid en verdwijnt het ene karakter niet door de ander. Dat lijkt hier wel te gebeuren. Ok het is een eenzijdige brief, waarin de kant van zijn vriendin en schoonfamilie niet in beeld komen.
Veel zegen en wijsheid hiermee.
dijna61
Oh jongen je bent in een sekte belandt!
Kenmerken van een sekte zijn: hersenspoeling, manipulatie en uiteindelijk het isoleren van je familie en vrienden.
Langzaam aan zal het net zich sluiten. Je bent al zo ver dat ik jouw mening niet echt hoor in dit verhaal. En je schrijft ook dat je depressief wordt.
Bidt! Roep tot God om bevrijving uit dit net van de boze.
En laat iedereen die dit leest voor je bidden. Er is nog een weg terug! Praat met je ouders, je predikant, je vrienden en breek ermee!
Onderschat het werk van de duivel niet, want dit wordt gegarandeerd je ondergang.
Jij weet ook dat Jezus de machtigste is!
Met Hem word je overwinnaar!
Protestant
Kerel, ik ben afkomstig uit de GGiN. Er zitten veel lieve mensen met de beste bedoelingen. Heb er alles aan gedaan om er te blijven en te praten. Maar het is daar bij zoveel mensen ook zo liefdeloos en hard. Zo hooghartig en zelfvoldaan. Je zult er nooit uitkomen. Gelukkig ben ik terecht gekomen onder een gezonde verkondiging van het vrije Evangelie. Ook onder Dr. Van der Sluis mag ik wel eens verkeren. Neem zijn worden ter harte jongen, want je gaat je ondergang tegemoet. Als je vriendin er zo in staat dan hou je levenslange strijd. Ik heb dichtbij om mij heen veel huwelijksdrama's gezien om dezelfde redenen. Wees wees en zoek een vrouw uit je eigen kring of aanverwant. Want de liefde die je nu nog hebt voor je vriendin, zal na je trouwen op deze manier weldra verkouden. WEES WIJS
Flippie
Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt. Ik was - in die periode lid van de Herv. Kerk en had Ds Korevaar als predikant (ik woonde toen in Rotterdam) en mijn toenmalige vriendin in Vlaardingen en was daar lid van de GGiN bij Ds F. Mallan. Maar de invloed van de predikant en de ouderling - die beiden zèèr nieuwsgierig naar mij waren probeerden mij te beinvloeden - en inderdaad- bij de - toen nog Ned. Herv Kerk deugde niets. En ook die zgn. `Bonders`en `Confessionelen`waren geen geroepen knechten. Ze ging wel met mij mee en kwam wel onder de indruk van de `bonds`- en `confessionele`prediking. We maakten ook wel een `uitstapje` naar de Boezemsingelkerkgemeente (Ger. Gem.) en beluisterden daar nu wijlen Drs A. Vergunst. Daar was ze wel onder de indruk van diens prediking. Maar als ze dit - in mijn bijzijn - vertelde aan Ds Mallan en de ouderling werd een en ander er gelijk `uitgeramd` en ik moest beter weten en zo`n lief meisje wat al heel ver gevorderd was op de `weg des heils` er niet van afhouden.
Zelf ben ik een keer bij Ds Mallan (toen dus in Vlaardingen) geweest. Ik kon van gebed en preek geen touw vastknopen.
Ik weet het, `t kan pijn doen als je iets los moet laten vooral als je ervan houdt. Als jullie en vooral het meisje meerderjarig zijn dan is het toch niet zo moeilijk een kerkkeuze te maken?
Ik begrijp dat jouw vader predikant is. Voor hem ligt hier een schone taak om prive-cathechese te geven (met jou erbij natuurlijk).
Leonardvd
He kerel,
Jouw situatie heb ik precies ook zo meegemaakt.
Ik heb toen de beslissing gemaakt om het uit te maken, ondanks dat het een schat van een meid was en nog is.
Nu ben ik alweer een paar jaar getrouwd met een vrouw waar ik samen de Heere mee mag dienen en dat ook als hoogste doel mag hebben. En dat in alle vrijheid die God ons gegeven heeft. Wat mij ex- vriendin betrefd? Die woont nu in de buurt en is voor zover is weet ook gelukkig getrouwd. Het is goed zo.
Je hoopt natuurlijk dat het na je trouwen allemaal wel zal bijdraaien en je die moeilijke beslissing niet hoeft te maken. Ik zou het er niet op wagen. Er zijn op die manier al verschillende mensen in hun huwelijk gestrand in mijn omgeving. Veel sterkte in je weg.
AdA
Wat een trieste vraag en een nog triester antwoord. Niet de manier om dit op zo'n openbare wijze te bespreken. De reacties laten al zien dat er direct allemaal negatieve reacties komen op een kerkverband als de GGiN. Ik weet uit ervaring dat bovengenoemde verhalen geen recht doen aan de werkelijkheid. Beste jongen, er zijn andere wegen die je dient te bewandelen om met zulke problemen om te gaan.
Een oordeel is snel op internet gezet, met alle gevolgen van dien. Jammer...
Huibert
Een pijnlijke vraag en een heftig andwoord.
Toch ben ik het helemaal eens met het andwoord.
Jammer dat ik in somige reacties proef dat deze vraag en het andwoord opeens over de hele GGiN gaan.
Ik zit zelf in een PKN gemeente en zie in de GGiN broeders in Christus, helaas bestaat elke gemeente uit mensen, (daarin ben ik het roerend eens met de leer van de GGiN) zondige mensen die alleen door de eindeloze Genade van onze God gered/wedergeboren worden. En ik moet maar al te vaak erkennen (oookal zou ik dat persoonlijk anders willen zien) dat wat in de Bijbel geschreven staat over de overste van deze wereld, die rondgaat als een briesende leeuw zoekend wie hij zou kunnen verslinden, waar is. En in elke gemeente, denominatie, of wat voor groep dan ook heeft hij altijd wel een goed strategie om ons van de kern van het Geloof weg te houden. Dus wat dat aangaat ben ik het eens met de reacties de pot verwijt de ketel, dat is volgens mij in de kern altijd als we als christenen reageren op elkaar zo als we de Bijbel lezen; we zijn allemaal zondaar (hopelijk gerede zondaren, die (veel) vrucht dragen).
Huibert
Maar in de vraag gaat het alleen over de gedragingen in een gezin (dat kerkt in de GGiN). En dat die gedragingen zoals beschreven in de vraag vere van Bijbels zijn onderschijf ik.
En dus mijn advies is neem de woorden dr van de Sluis ter harte (en ga daarover in gebed, samen met je vriendin, en als het lukt samen met jouw en je aanstaande schoonouders).