Satanskinderen

Dr. C. A. van der Sluijs / 86 reacties

Vraag

Aan een hervormd predikant. Ik heb al een tijdje een relatie met een meisje uit de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin is net als haar ouders, broers en zussen zeer overtuigd van de leer en prediking daar. Dit is volgens hun de enige zuivere leer. Ik ben zelf zoon van een hervormd predikant (GB/PKN). Ik ben bij de laatste verhuizing niet mee verhuist en in de buurt waar m'n ouders toen woonde blijven wonen. Omdat ik heel dicht bij mijn vriendin woon en daar dus vaak op zondag ben -mijn ouders wonen helemaal aan de andere kant van het land- ga ik vaak naar hun gemeente. Ik heb nooit last van depressieve klachten en kon altijd veel van de preken in m'n eigen gemeente leren. Ook heb ik belijdenis gedaan en heb dus ook geloofszekerheid. Toch word ik echt depressief na een weekend bij m'n vriendin geweest te zijn. Ik hoor alleen maar preken die gaan gaan over verdoemde mensen, die naar de hel zullen gaan en over daadkrachtige Saulusbekeringen zonder enige tekstuitleg, achtergrondinformatie, levensheiliging en nooit geen troost en genade van Christus, Die juist in Zijn Woord belooft dat Hij in je leven wil werken. Toch is dat niet het enige probleem. Heel het weekend hoor ik uitgebreide discussies en veroordelingen over de PKN en mijn vader. Hij leest op de kansel uit een verdraaide en gelogen Bijbel, de HSV. Hij werkt in een satanskerk (want er gelden alleen regels die de satan toestaat). Ik word er al moedeloos van om dit allemaal neer te schrijven. Ook krijg ik te horen dat iedereen in mijn vaders kerk onbekeerd is (tv, broeken/leggings, oorbellen/make-up, verzekering, inenten), etc. Dat zijn namelijk geen vruchten van het geloof. Dan reageer ik dat ik hele andere vruchten lees vanuit Galaten 5. Maar dan krijg je weer de hele uitverkiezing over je heen. Met mijn ouders dit bespreken gaat niet. Ten eerste is mijn dit ten strengste verboden door mijn vriendin, plus dat mijn ouders het zelf ook lastig zouden vinden, omdat dit wel echt veroordelingen zijn. Mijn vriendin en ik praten veel met elkaar. We begrijpen elkaar erg goed, alleen hierin verschillen we totaal. Ik word zo zwaarmoedig van al die veroordelingen van mijn schoonfamilie en nu staat zelfs de verloving al vast. Iedereen gaat er vanuit dat ik Ger. Gem. in Ned. word. Als we bij mijn ouders zijn loopt alles heel anders: niet alleen de prediking, ook de gesprekken. Mijn ouders bidden veel met ons en geloven helemaal dat God ons in deze weg leidt. Mijn ouders hebben zich nog nooit negatief uitgelaten over mijn schoonfamilie en de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin praat nooit mee en reageert nooit op mijn ouders. Die kletsen maar beetje, zegt ze. Ze gelooft niet dat mijn ouders bekeerd zijn en dit allemaal menen. Mijn ouders zijn altijd zo lief voor haar. Ze zeggen telkens: Gooi je frustraties, gevoelens en gedachten over alles wat je tegenstaat en dwars zit in onze gemeente en bij ons thuis er maar uit. Mijn vriendin reageert dan nooit. Ze knikt en lacht lief, maar als we bij haar thuis zijn vliegt heel mijn familie weer over de tafel: huichelaars, schijnvromen, etc. Mijn vriendin gaat niet graag naar mijn ouders en vermijdt dat zoveel mogelijk. Ik ga ook er weinig meer heen. Alles wat mijn ouders, maar ook mijn broers en zussen zeggen, wordt later toch vervloekt en veroordeeld. Tot mijn grote ergernis, belde mijn vader mij gisteravond. Dat mijn familie het heel erg vindt dat wij nauwelijks meer komen. Mijn vader wil van ons eerlijk weten wat ons dwars zit en wil een gesprek. Hij zei: "Wij zijn net als jij grote zondaren en maken veel fouten. We willen daarom alles belijden waarmee we jullie pijn hebben gedaan, maar wil wel weten waarin wij dat deden." Mijn ouders hebben niets misdaan, alleen zijn het satanskinderen zegt mijn schoonvader. Ik geloof nu ook mijn eigen ouders niet meer. Ik hoor alleen nog maar de prediking in de Ger. Gem. in Ned. Eigenlijk weet ik het helemaal niet meer. Wat is nu waarheid? Op 1 april moeten alles geregeld zijn m.b.t. de genoemde 'vruchten' die mijn schoonouders en vriendin noemen, plus het lidmaatschap van de Ger. Gem. in Ned. Wat nu?

Antwoord

Beste vriend,

Wat je moet doen? Subiet uitmaken dan wel deze relatie onmiddellijk verbreken! Naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie leuke gezichtjes, maar daarmee houd je geen huwelijk vol. Trek geen juk aan met een ongelovige (2 Kor. 6:14). Ik wist werkelijk niet dat het zo erg was. Maar dit gaat alle perken te buiten. Hier is geen draad liefde van God en tot God en de naasten te vinden. Je vriendin praat niet met je ouders en reageert nooit op hen. Ik ken dat: zwaarwichtig zwijgen, dat alleen maar moet verbergen dat men niets, maar dan ook totaal niets te zeggen heeft. Geldt voor haar niet:  eert uw (schoon)vader en (schoon)moeder? Je ouders worden satanskinderen genoemd. Ik heb hier geen woorden voor. Als jij je dit laat gezeggen, ben je geen knip voor je neus waard. En zondig jezelf tegen het vijfde gebod. Kerel, doe je ogen open! Anders ga je regelrecht je ongeluk tegemoet. Je denkt toch niet dat God hierover zijn zegen gebiedt?

Waarom reageren deze mensen zo? Ik zal het je zeggen: vanuit een absolute leegte, waar satan met zeven duivelen is ingetrokken (Matth. 12:44, 45). Ik kan interkerkelijk heel veel verdragen en heb kinderen Gods in andere kerken van harte lief, maar ik zeg je dat je hier in een duivelsnest bent terecht gekomen. Hier is een voorbeeld van een kerkelijk gedrag wat absoluut sektarisch is geworden. Ik vraag me zelfs of hier niet de zonde tegen de Heilige Geest wordt bedreven. Je vader is predikant en heeft je wellicht zelf gedoopt. Tast mijn gezalfde niet aan, zegt God (1 Kron. 16:12). En de vader van jouw vriendin gaat daar niet over of hij wel een echte is. Dat oordeel is aan God. In ieder geval is de vader van je vriendin geen echte. Waarom? Omdat de vruchten door en door rot zijn, daarom! Jezus zou zo iemand gewoon een wit (zwart) gepleisterd graf noemen: van buiten… maar van binnen…?!

In de Naam des Heeren gebied ik je deze relatie te verbreken. Anders ga je regelrecht je ondergang tegemoet. Wees voor eens en voor altijd gewaarschuwd.

Sterkte en wijsheid!
Ds C. A. van der Sluijs

86 reacties
mieke82
zelf vind ik het een zeer ernstige zaak. zelf kom ik uit de Volle Evangelie en mijn vrouw uit de Hervormde gemeente, zeker zijn we het niet over alles eens lange broek hoed in de kerk dat soord dingen. maar wel over de basis dat niemand zalig word dan door het geloof in jezus Christus. De Bijbel spreekt over wie oordeeld zal veroordeeld worden. Zelf wonen wij in een zwaar dorp daar is het grote deel zeer zwaar gem Gem ned. Zondag groeten als je met een rok loopt door de weeks niet als je in een lange broek loopt zijn ze voor mij dan satnas kinderen dat gaat voor mij veel te ver, je kan en mag niet over andere oordelen. Je mag ze wel aanspreken als je zien dat ze in zonde leven maar niet veroordelend. Als je mij vraagt moet hij het uitmaken vind ik moeilijk, als je echt van iemand houd is dat makkelijker gezecht dan gedaan. ik vind dat hij naar haar moet kijken als zij ook zo is ja dan is dat denk ik de beste manier het uitmaken anders laat je je eigen beïnvloeden wat iets dat niet van God is en niet uit de Bijbel komt
Cloudsadmirer
Vraagsteller: wat een vreselijke situatie! Ik wist ook niet dat het zó erg kon zijn!

Vraagsteller! Doe absoluut je voordeel met dit geweldige antwoord van ds van der Sluis!!!!!!!!!

Je twijfelt. Toets de 'vruchten'van je schoonfam is aan het Woord en toets de vruchten van je eigen fam is aan het Woord. Welke komen het dichtst in de buurt van Gal 5?
Cloudsadmirer
@willem a,

Het antwoord is volgens mij voluit Bijbels te noemen als antwoord voor dergelijke situaties. Jezus was ook erg radicaal wat betreft huichelarij.
DWS
Het is in één woord ontzettend zoals de ouders van het meisje zich opstellen! Dit gaat alle perken te buiten!! Helaas worden nu deze ouders en het kerkverband van de GGiN op één hoop gegooid. Ds. J. Roos van de GGiN (Barneveld) is geschokt en diep bedroefd als ouders zich zo opstellen. Hij nodigt deze jonge vriend uit om met zijn meisje bij hem op bezoek te komen in Barneveld.
Helaas doet dr. Van de Sluijs hetzelfde als deze ouders, namelijk de tegenpartij verwijten dat het een ‘duivelsnest’ is.
Nogmaals, maak een afspraak met ds. J. Roos (en volg daarmee ook het advies van Leonard op).
famnieuwenhuijse
Beste knul,
Wat een verdrietig verhaal. Het blijkt maar weer hoezeer door de zonde alles wordt verwoest. Er is al zoveel gereageerd, maar toch wil ik heel kort het volgende kwijt:

Als mensen tot God bekeerd worden, gaan ze Zijn beeld gelijkvormig worden. Dat betekent.. Zachtmoedig, lankmoedig, verdraagzaam, geduldig... en de meeste van deze is de liefde. Dit zie ik bij jouw ouders en helaas.. niets van dit alles bij jouw schoonouders.
"O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk" Bidden/zingen ze dit wel eens?

Wie Hij is? De man van smarten, vol van genade en waarheid. Gedreven door opzoekende zondaarsliefde en vol ontferming en erbarmen. Voor wie? Voor zondaren! Wat was Hij mild... "Zo veroordeel ik u ook niet, ga heen en zondig niet meer..."
Dat waren Zijn woorden tegen de overspelige vrouw.
Maar wat was Hij scherp tegen de Godsdienst! De Farizeeën... Gij adderengebroedsels!

De Farizeeén waren o zo godsdienstig. Maar het was een godsdienst ZONDER JEZUS! Zelfs met haat tegen Jezus!
Ze hebben Mij gehaat, zegt de Heere Jezus... Ze zullen u ook haten!

Wie weet mag deze enorme impact je schoonouders en ook je (ex?!) vriendin wel leiden tot de Heere Jezus Christus en mogen ze hun wapens van vijandschap en verzet inleveren. Ze hebben het veel over de uitverkiezing. Die is er. Gode zij dank!!! Maar het is nooit de bedoeling om daarachter weg te schuilen en impliciet dus God de schuld te geven als mensen verloren gaan!

Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn Enigegeboren Zoon gegeven heeft, opdat een IEDER die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe!

We bidden voor jou en wensen je het volgende biddend toe:

Ga niet ALLEEN door het leven
Die last is jouw te zwaar
laat Eén je sterkte geven
Ga... tot de Middelaar!

Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn!
En zijn beloften zijn, in Christus: Ja en Amen!

Met veel verdriet in mijn hart sluit ik deze mail af... Sterkte en Gods nabijheid en zegen!
Omega
Prachtig aanbod van ds. Roos, waaruit blijkt dat het binnen de GGiN ook anders kan gelukkig. Toch begrijp ik het gedrag van deze ouders wel. Als een van de belangrijkste voorgangers dit op de begrafenis van een collega-predikant zegt ("De leer die ds. Mallan heeft gebracht is de enige en zuiverste voorstelling van de leer der waarheid, alle andere zijn niet zuiver"; citaat uit de Wachter Sions), dan is het toch logisch dat het kerkvolk exact hetzelfde gaat roepen. Een 'goed' voorbeeld doet 'goed' volgen...
imvi
Wist niet dat antwoorden hier gesensureerd werden, dus bij deze aen poging om mijn mening dit keer nog keer voorzichtig te noemen in de hoop dat hij nu WEL geplaatst wordt.
Ik bn het eens met ds van der sluis, maar wil hem vragen om heel voorzichtig te zijn met dingen als:"waar satan met zeven duivelen is ingetrokken" en "ik zeg je dat je hier in een duivelsnest bent terecht gekomen." Omdat de schoonfamilie van de vraagsteller ook over 'satanskinderen' enz. heeft. het lijkt mij dat we nog liefdevoller moeten zijn, en niet zulk soort dingen terugzeggen. Ik denk dat dit iets is om erg mee op te passen! Verder heel moeilijk voor de vraagsteller, Gods hulp toegewenst met je gesprekken!
imvi
@DWS: mooi antwoord, hier kunnen we wat mee
Faye
Als eerste: erg dat je dit allemaal meemaakt. Ten tweede: een verhaal heeft altijd twee kanten wat betekent dat ik jouw verhaal voor de helft geloof. Je vriendin zal ook haar eigen verhaal hebben en het is de kunst van een buitenstaander, in dit geval de vd Sluijs, om daarzelf een balans in te vinden. Zeer jammer dat Vd Sluijs zo'n toon aanslaat. In feite doet hij hetzelfde als de ouders van jouw vriendin (om het met jouw woorden te zeggen). Vd Sluijs zou pas eerlijk zijn als hij ook wederhoor zou toepassen wat betekent dat hij eens de andere kant van het verhaal zou moeten horen. Daarnaast blijf ik neutraal, dus begrijp me goed. Wel denk ik dat je eens alleen naar de prediking van de Ger Gem in Ned zou moeten luisteren en nu niet af moet gaan op de mensen. De prediking van de GB/PKN is zeker anders, en dat weet ik uit eigen ervaring. Maar de Ger Gem in Ned is zuiver in de leer van zowel de uitverkiezing als de verwerping. Het is een kerkverband wat standvastig staat en fundamenteel gegrond is op Gods onfeilbaar Woord. Ondanks alle winden van remonstrantisme, veranderingen e.d. blijft deze kerk wel bij datgene waar zij in 1953 voor gekozen heeft. Natuurlijk zijn al die kerken voor een groot gedeelte mensenwerk. Het probleem is alleen dat wij mensen haast geen onderscheid meer kunnen maken tussen de waarheid en de leugen. En in kerkelijk Nederland ligt dat zeer dicht bij elkaar. De PKN waait tegenwoordig met alle winden mee, en ook binnen die kerk is veel verdeeldheid. Niets voor niets neemt in die kerk het ledenaantal zo af. Natuurlijk mogen we niet de staat van mensen beoordelen. Maar jongeman van 22: Zoek de waarheid, niet naar eigen inzicht, maar in het gebed.

<i>* Deel bericht verwijderd door moderator. Een vraagsteller is niet gebaat bij tegenstrijdige adviezen. *</i>
Amazinggrace
Wat een heftig verhaal...Om nou hier een goede keuze te maken. Mijn eerste reactie was; 'hup, wegwezen bij dit meisje en familie'. Maar zoals Faye zegt heeft een verhaal 2 kanten.
Maar een kerk is pas zuiver in de leer als wet en evangelie in evenwicht worden gepredikt. Dit klinkt nu een beetje gek, maar ik bedoel als de mens wordt voorgesteld zoals de mens is: Zondaar, die nooit de wet volkomen kan houden en dus daarom verloren gaat. Maar dan God de Vader, die Zijn Zoon gegeven heeft om deze zondaren te redden. 'Hand.16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.' Geloven is alles uit handen geven, je overgeven aan God, vertrouwen dat al je zonden om Christus wil vergeven zijn. Dit geloof is een geschenk van God een geschenk neem je aan en daar doe je wat mee. Je gaat niet zitten wachten totdat het geschonken geschenk bij je komt. Het komt bij je nl door de prediking.
Dan kun je je afvragen of dit in de GGiN het geval is. Er is daar letterlijk géén aanbod van genade, lees Steenblok er maar op na!! Want, zo zeggen zij, wij weten niet wie er is uitverkoren en dus weten we niet wie er zalig worden dus prediken wij geen Christus. Alleen een Christus voor de uitverkorenen. Maar dan wordt de uitverkiezing een struikelblok en ga je afwachten. Terwijl dit juist een deur is waardoor je nog zalig kunt worden!
Helaas, kan ik hier uit ervaring te veel over zeggen....Deze leer haalt een donkerheid over je ziel dat is niet tezeggen!
Orchidee
@boer; even nieuwsgierig, welke apostel schrijft?
Gekrookteriet
Enerzijds kan ik de optie die Ds.Van der Sluijs noemt goed begrijpen. De verhoudingen zijn geen goede basis om mee verder te gaan. Anderzijds zou wat meer voorzichtigheid op zijn plek zijn wanneer we spreken over hen die onze gedachtegang niet delen.
Vanaf deze plaats richting de betrokkene veel sterkte en wijsheid, bovenal Gods onmisbare zegen toegewenst.
Cloudsadmirer
@imvi, als je liefdevol moet zijn wat zulke dingen betreft dan is volgens mij de spreuk 'zachte heelmeesters...' wel van toepassing. We mogen in alles Jezus volgen en Hij was zelf erg duidelijk over dit soort dingen. Natuurlijk moeten we naar alle mensen in persoon wel heel liefdevol zijn.
Roeltje
Er is mij altijd geleerd dat goede werken niet zonder een waar geloof gaan. Dat staat duidelijk in de Bijbel en in de HC. Zonder een waar geloof is het onmogelijk Gode te behagen.
Nu hebben wij kennissen in de GGinN en toen we daar eens een gesprek over kregen zeiden zij letterlijk: Er zijn in de hel trappen. Je kan jezelf niet bekeren maar als je verder goed je best doet en je komt in de hel (want daar gaan ze gewoon vanuit) dan heb je het niet zo heel slecht.
Ik vraag jullie: Is dit een regelrechte dwaling of niet? Nog erger: is dit te verenigen met de leer in onze reformatorische kerken of gaan we hier richting een sektarische groepering?

Nog even ter aanvulling: ik heb het hier over andere mensen dan uit één van mijn vorige reacties. Die mensen komen niet uit de GGinN dus het argument dat heel de GGinN op één hoop gegooid wordt is daarop dan ook niet van toepassing. Toch zou ik fel tegen een relatie zijn van één van mijn kinderen uit het hierboven door mij genoemde gezin. Wellicht dat ds. Roos deze dwaling niet zal onderschrijven maar hoe komen deze mensen dan wel aan zulke vreemde gedachten? Het probleem is ook dat je gewoon geen klik of iets dergelijks hebt wanneer het over geloofszaken gaat. Je kan jezelf niet bekeren, punt uit. Dan mogen ze dus rechtzinnig zijn in de leer van verkiezing en verwerping maar als er meer niet is….. Mensen, ik vind het gewoon verschrikkelijk en intriest. Dit heeft niks meer met geloof te maken.
Gerteke
Ik begrijp de reageerders wel die schrikken van het antwoord van dr. Van der Sluijs. Het is nogal ferme taal.

Ik schat in dat hij dat bewust gebruikt omdat de vragensteller aan het eind van de brief laat merken op het randje te staan van overgave aan de gedachten van deze familie. Persoonlijk had ik genuanceerdere woorden gebruikt dan de dominee, maar toch respecteer ik dit antwoord.

Ik heb het nog eens goed doorgelezen, en ik raad iedereen die zich als GGiN-verwante gekwetst voelt dat ook te doen. De dominee verwijst namelijk duidelijk naar de familie als duivelsnest, niet naar het kerkverband. Hij heeft het over "deze mensen" en over "kerkelijk gedrag" en vermeldt er ook nog bij dat hij "interkerkelijk veel kan verdragen" en kinderen Gods in andere kerken "van harte" liefheeft. Hij veroordeelt dus niemand van de GGiN.

Desondanks veroordeelt hij wel het gedrag van deze familie. M.i. is dat terecht, omdat het (i.t.t. het oordeel van de familie) vrij simpel en duidelijk in Galaten 5 staat. De werken van het vlees zijn o.a. tweespalt, vijandschap, ruzie en onenigheid. Bij de vrucht van de Geest hoort geduld, vrede, vriendelijkheid en liefde.

Het is erg om te moeten zeggen, maar de twee ervaringen die ik heb gehad, bevestigen het frustrerende van dit verhaal: je kunt nóóit een echt en open gesprek hebben. Oprecht van gedachten wisselen lukt simpelweg niet. Ik kan me het wanhopige en machteloze gevoel van de vraagsteller dus heel goed voorstellen. Hopelijk komt hij op tijd tot het inzicht dat hij vecht tegen de bierkaai.

Sterkte!
Gerteke
Correctie laatste alinea: "De twee ervaringen die ik met mensen uit het GGiN-kerkverband heb gehad."
Gerteke
Interessante link van een interview met ds. Mallan uit 1993 voor de onderzoekers onder ons:

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/uploads/2011/05/ds-mallan-over-de-kerkscheuring-van-1953-die-god-gewild-heeft.pdf
Omega
@Roeltje @Gerteke Dit soort uitwassen zijn het gevolg van de leer van exclusiviteit die de GGiN hanteren. Het gevolg daarvan is dat er buiten de GGiN geen (zuivere) waarheid kan bestaan en de leer van anderen ten diepste een duivelse leer is. "De GGiN hanteert de enige leer die tot de zaligheid leidt" (uitspraak van ds. J. Roos himself, aldus de Wachter Sions en het RD).

We hebben hier te maken met een sekte die zichzelf reformatorisch noemt en zoals iedere sekte van zichzelf zegt: de enige zuivere waarheid hanteert. Dat leden van deze kerk dit soort uitspraken doen en andere kerken satanisch vinden, is dus helemaal niet raar. Wat veel opmerkelijker is, is dat niemand in reformatorisch Nederland met enige gezag hiertegen stelling durft te nemen (behoudens enkele bondspredikanten).

Je hebt binnen de GGiN pas een serieus probleem als je niet volgens de eigen leer tot bekering komt en ontdekt dat er in andere kerken ook kinderen van God zijn. Dan krijg je te maken met geestelijke terreur die zijn weerga niet kent, zoals dat gebruikelijk is bij sektarische groeperingen.

En of de GGiN een bijbelse leer hanteert? Volstrekt niet. De leer van de uitverkiezing in combinatie met het voorwaardelijke aanbod van genade is volstrekt onbijbels en heeft maar één doel: mensen bij Jezus Christus vandaan te houden. Wegblijven daar dus.
Gerteke
Volledig eens, Omega.
imvi
"De GGiN hanteert de enige leer die tot de zaligheid leidt" (uitspraak van ds. J. Roos himself, aldus de Wachter Sions en het RD)."
Ik heb het idee dat mensen dit opvatten als: "De GGiN is de ENIGE met de leer die tot de zaligheid leidt". Maar dat staat er niet zo. Er staat dat er 1 leer is die tot de zaligheid leidt, en dat de GGiN die hanteert (en ook andere kerkgenootschappen misschien?). HEt nooit slim om één uitspraak zonder context hier te plaatsen. En dat artikel dat jij hier plaatste gerteke, is bijna 20 jaar oud, en aan de hand van wat ik lees in het RD over gesprekken (een poosje terug) tussen de GG en GGiN blijkt dat die verhoudingen intussen iets minder op scherp staan dan eerst, over het algemeen.
En de twee ervaringen die jij met GGiN-mensen heb gehad zijn niet representatief voor het hele kerkverband, toch?

Ik ben zelf geen voorstander van GGiN, maar wil graag wat nuanceren hier.

@ refoweb: ik snap niet dat er soms iets weggehaald wordt omdat er een advies gegeven wordt wat in tegenstelling met het antwoord zou zijn. de reactie-mogelijkheid is niet alleen maar om de mening van de beantwoorder te onderstrepen lijkt mij.

@ rinske: ja dat is waar. toch denk ik dat je heel veel uitstraalt als je, zo veel als kan, toch liefde uitstraalt, naast duidelijke afwijzing van de dingen die niet kunnen, natuurlijk.