Relatie met getrouwde man

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik heb al anderhalf jaar een relatie met een getrouwde man. Ik weet niet hoe ik hier mee kan stoppen. We hebben gezoend, enz. maar geen gemeenschap gehad.

Antwoord

Je weet niet hoe je er mee moet stoppen. Dat is kennelijk een probleem voor jou. En daarom heb je je vraag aan refoweb gesteld. Fijn dat je dat gedaan hebt. Je voelt wel aan dat dit niet goed is. Je hebt er dan ook niet echt vrede mee. Ik kan het me voorstellen. Denk je eens in wat dat voor gevoelens oproept bij de vrouw van die man, als ze er achter komt. Dat is toch vreselijk. Bovendien zal door jouw relatie met die man er ook niet echt goed contact met zijn eigen vrouw kunnen zijn. Misschien klaagt hij wel steen en been over zijn eigen vrouw en vindt hij jou wel veel leuker. Maar hij is wel getrouwd met zijn vrouw. Aan haar heeft hij zijn jawoord gegeven. En daar moet hij voor staan.

Je voelt -denk ik- ook wel aan dat de Heere dit echt niet goed vindt. Misschien hoor je wel elke week klinken: Gij zult niet echtbreken. Misschien krijg je het er wel steeds moeilijker mee, wanneer dat wordt genoemd. Misschien vrees je ook wel wat je omgeving ervan zal zeggen, als het eenmaal openbaar komt dat je een relatie hebt met deze man.

Maar aan de andere kant: het is zo spannend. En je kunt de verleiding moeilijk weerstaan. En wat je je ook voorneemt: het lukt je niet om er mee te stoppen. Maar achteraf spreekt weer dat geweten. En heb je er een naar gevoel over.

Je zult echter alleen rust krijgen als je er echt mee stopt. Radicaal. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Want je raakt daardoor die man kwijt. Je zult dan iets van een rouwproces meemaken. En sowieso is het niet gemakkelijk, want je moet tegen de verleiding om met die man om te gaan, steeds weer nee zeggen.

Mag ik eens vragen: heb je deze dingen ook met de Heere besproken? Heb je bij Hem al je toevlucht gezocht? ’t Is mogelijk dat je juist door deze omstandigheden de Heere echt nodig krijgt en dat je daardoor de Heere mag leren kennen. En dat is grote winst. Echt waar: bij de Heere is vergeving. Het bloed van Christus reinigt van alle zonden! Maar bij de Heere is ook hulp om tegen de zonde te strijden.

En wat kan er dan een vrede in je hart komen. Een vrede die alle verstand te boven gaat.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

overspel