Verschillen tussen Ger. Gem. en PKN

Ds. J.A. van den Berg / 11 reacties

Vraag

Wat zijn duidelijke verschillen tussen de Ger. Gem. (waar we nu nog lid zijn) en de PKN? Wij zijn twee jaar getrouwd en zitten in een Ger. Gem. We voelen ons daar absoluut niet meer thuis door alle wetten en regels. Ook draait het alleen maar om het uiterlijk. We hebben daar veel moeite mee. We zijn daarom ook van plan om over te gaan naar de PKN, maar vinden de stap zo groot! Wie kan en of wil ons de verschillen uitleggen en advies geven?

Antwoord

Beste vrienden, het is een belangrijk en ook wel teer onderwerp dat jullie aansnijden. Bij welke gemeente moeten en mogen we onze plaats innemen? Jullie vertellen niet in de vraag hoe jullie bij de gemeente zijn gekomen waar jullie nu lid van zijn. Mogelijk hebben jullie van huis uit de plaats in de Gereformeerde Gemeente meegekregen. Of jullie kwamen uit verschillende kerkgenootschappen en hebben er samen over gesproken en gebeden waar jullie zouden meeleven. Om van kerk te veranderen is een hele stap. Daar moet je goed over nadenken. Leg het aan de Heere voor in het gebed. Vraag jezelf eerlijk af wat de argumenten zijn.

De verschillen tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Protestantse Kerk in Nederland zijn groot. De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland biedt helaas ruimte voor dingen die tegen de Bijbel in gaan. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van vrouwen in het ambt. De kerkorde van de PKN noemt naast de belijdenisgeschriften die wij van harte onderschrijven ook andere belijdenisgeschriften. Die hebben een minder belangrijke plaats, maar ze worden wel genoemd. De Gereformeerde Gemeenten hebben alleen de bekende drie formulieren van enigheid. Er zijn binnen de PKN-gemeenten die plaatselijk hebben vastgelegd dat ze zich alleen aan deze drie formulieren van enigheid houden en dat ze geen praktijken toestaan die ingaan tegen de Bijbel.

Jullie ervaren het als een probleem dat er zo veel nadruk op wetten en regels wordt gelegd. Ik denk te begrijpen wat jullie bedoelen. Het is heel jammer als regels meer aandacht krijgen dan het leven uit en met Christus. In de eerste plaats gaat het immers om de levende band van het geloof die de Heilige Geest legt tussen mijn hart en de Heere. Kennen jullie die levende band in je eigen hart? Weten jullie van vrede met God en vergeving van zonden door het bloed van Christus?

Het kan moeilijk zijn in de Gereformeerde Gemeenten als in een gemeente alles om het uiterlijk draait. Maar vergeet niet dat het in de PKN ook moeilijk kan zijn. Ik wil jullie eerlijk wijzen op de gevaren die er zijn. De PKN is een totaal andere situatie dan die jullie nu hebben. Het gebeurt niet zelden dat mensen uit de Gereformeerde Gemeenten zich aansluiten bij een gemeente binnen de PKN. In veel gevallen zie je dat zij moeite hebben om met die situatie om te gaan. Ze zien dat er mensen zijn die zich veel vrijer gedragen. Leden van de gemeente doen mee aan veel dingen van de wereld. Vervolgens laten velen zich daar in meenemen. Men meent dat het niet verkeerd is omdat andere gemeenteleden het ook doen. Mensen die opgegroeid zijn binnen zo’n gemeente hebben van jongs af het besef meegekregen dat niet alles wat gemeenteleden doen goed is. Wij zijn persoonlijk verantwoordelijk voor God wat betreft de keuzes die we maken.

Begrijpen jullie wat ik bedoel? Ik zie een gevaar van uit evenwicht raken en doorslaan voor jullie. Het is niet goed als regels op de voorgrond staan. Maar anderzijds zijn er wel regels vanuit Gods Woord ook over ons uiterlijk gedrag. Als jullie in de prediking meer over Christus en meer over zonde en genade willen horen, begrijp ik dat. Laat het echter niet zo zijn dat jullie van kerk veranderen omdat jullie een makkelijkere en wereldse levenswijze willen. Loop niet zomaar weg bij een gemeente waar je een plaats hebt gekregen. Bid voor die gemeente. Vraag of de Heere jullie daar wil zegenen en tot een zegen stellen.

Een hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Berg, IJsselmuiden

11 reacties
dkw
En wat zei de predikant/kerkenraad toen jullie je bezwaren indienden?
Justin
wat een mooi en eerlijk antwoord van deze dominee! Inderdaad is het persoonlijk geloof het belangrijkste. Al lijkt het alsof je dat in een andere gemeente 'makkelijker' kan krijgen.
Aan de andere kant is het denk ik ook nodig dat een preek geestelijk voedsel zou moeten geven, om van te leven. Maar... jonge mensen om mij heen in de gergem, die onlangs God persoonlijk leerden kennen, spreken nu zo rijk over een gergem preek!
Nomad
Dkw: die zei : "als je nu wat meer ootmoed mocht hebben zou je er zelf mee in de schuld komen en dan heb je geen behoefte meer aan verandering...." Sorry moest even en nee ik ben niet de vraagsteller maar heb wel soortgelijke situatie meegemaakt.
Vraagsteller je vraagt om het verschil : In de Ger. Gem. zit die ene die zegt dat hij alleen is overgebleven en dat het zo dor, doods en stil geworden is. In de PKN zitten die andere zevenduizend.... Op deze aarde krijg je die niet samen.
janvanverweg
de ger gem en de pkn bestaan niet. binnen de gergem zij de vershillen zo groot dat het bijna haat en nijd is. binnen de pkn evenzo.
denominaties zijn als achternamen. afstammend van de zelfde familie, maar elk kind gaf een eigen draai aan de invulling. zodoende hebben ze wel de zelfde naam en staan ze voor de familie klaar, maar vullen ze het gezin zijn heel anders in met andere waarden en normen.
kijk daarom niet naar de stikker die op een kerk geplakt is. kijk naar hoe een specifieke kerk is.
dkw
@Nomad, je scheert alles wel over één kam, toch is het nodig om eerst met de kerkenraad erover te praten.
Ook moet er gelet worden op de prediking.
Is het wel een ruime aanbiedende prediking, hoewel het gemixt is met uiterlijkheden?
Worden deze uiterlijkheden als zaligmakend verkondigd of als cultuur en traditie?

Ik ben voorstander van een kerkverband te verlaten als er niet meer voldaan word aan de bijbelse prediking, er moeten 2 dingen verkondigd worden, zonde en genade, wet en evangelie en dan zal er in elke kerk wel iets zijn waar je je aan stoort.
PrivateHenkie
Wat een mooi en eerlijk antwoord van deze predikant. Ook over zijn eigen kerkgenootschap.
Het blijven wel moeilijke dingen, die kerkverbanden.
PrivateHenkie
Ik kom zelf ook uit een GerGem gemeente. Het verschilt soms enorm veel met andere Gergems.
In de stad is het vaak al heel anders dan op het platteland, met alle respect. Bij het laatste leven die uiterlijke dingen vaak al veel meer.
pannenkoek
Tja, al die wetten en regeltjes. Die blijken soms belangrijker te zijn dan de vraag 'mag ik weten dat Jezus voor mij gestorven is' De hoofdzaken en bijzaken worden omgedraaid. Niet alle Ger. Gem's zijn het zelfde. Scheer ze niet over één kam. En maak wel overwogen je keuze. Ik zou zeggen 'je bent hier welkom' maar dat zal wel te ver weg zijn.
Spatie
Ds van den Berg dank u voor het eerlijke antwoord dat u geeft. Een handreiking om goed over na te denken voor je/wij een beslissing neemt/nemen.

Inderdaad is niet iedere Ger.Gem hetzelfde en ook niet iedere PKN. Waarom wordt er altijd gekeken naar de landelijk kerk? Ik weet wel dat het "belangrijk" is, maar wat heb je er aan. Je hebt te doen met de gemeente waar je naar toe gaat.
De Ger.Gem waarin ik groot ben geworden is een hele andere dan de Ger.Gem. waar ik nu kerk.
Helaas wordt bij ons 52 zondagen per jaar de wet gepreekt (gelezen). Bijna net zoveel zondagen gaat het over christen, wat hij beleeft of beleefd heeft. Het evangelie is niet nodig voor onze gemeente, want wij zijn geen evangelisatiepost. (vertelde een kerkenraadslid ons) Wij hebben geen predikant.
In onze woonplaats is een HHK waar een predikant Gods Woord preekt. God heeft een dienaar aan onze woonplaats gegeven. Moeten wij dan eerst kijken welk naambordje er op de deur van de kerk staat??
Of moeten wij kilometers rijden naar een andere plaats, omdat daar Ger.Gem. op de deur staat, terwijl de predikant hetzelfde preekt als de predikant in onze eigen woonplaats?
Nomad
@jsbach Je hebt gelijk. Ik stel het best zwart-wit. Het is ook alleen maar mijn ervaring. Mooi wat je schrijft dat jij in een gemeente zit waar dingen anders gaan.
@dkw Ook gelijk. Zeker wat betreft het eerst met kerkenraad erover praten. Heb ik ook gedaan maar heb daar wel een heel slecht gevoel aan over gehouden. Ik wil ook eigenlijk helemaal niet schoppen of natrappen. Maar sommige zaken doen nogal altijd pijn.
karlo
@spatie, ik zou plaatselijk kerken, als daar de voluit Bijbelse boodschap gebracht wordt. Het kan mij dan niet schelen bij welk kerkverband deze gemeente behoort. De verschillende kerkverbanden hadden er eigenlijk nooit moeten komen.