Ik ben een jonge getrouwde vrouw en heb problemen met seksualiteit. Ik ben bij m...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge getrouwde vrouw en heb problemen met seksualiteit. Ik ben bij mijn bevalling flink uitgescheurd. Nu heb ik rond/in mijn vagina en clitoris, wel gevoel van aanraking, maar geen gevoel van seksualiteit of opwinding. Mijn man en ik hebben al adviezen uit vorige vragen over opwinding van de vrouw ter harte genomen zoals vrouw bovenop de man, alleen stimulering van de clitoris... Maar dit alles voel ik niet, het opgewonden gevoel wat ik voorheen kreeg is weg. Ik word wel wat opgewonden van knuffelen en zoenen, maar niet in die staat dat ook ik een hoogtepunt daarvan bereik. Heeft iemand bij u hier adviezen voor, of zijn er andere mogelijkheden om hier meer gevoel in te krijgen? Ik geneer me wel voor deze vraag, in mijn beleving hoort er over onze seksualiteit alleen gesproken te worden binnen mijn relatie met mijn man.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag is allereerst of er met het uitscheuren iets is beschadigd. Waarschijnlijk niet, daar dat meestal naar achteren gebeurt, richting anus. Wel kan het zijn dat de ingang van de vagina wijder is geworden, en daardoor tijdens het vrijen minder druk op de G-spot (een gevoelig plekje aan de voorzijde in de vagina) wordt uitgeoefend, wat tot minder prikkeling kan lijden. Dat verklaart niet waarom de clitoris minder geprikkeld wordt.

Wanneer je twijfelt of alles goed zit van onderen moet je een dokter laten kijken. Wanneer de zaak wat verwijd is zou je kunnen denken aan bekkenbodmfysiotherapie. Wanneer dat allemaal niet afwijkend is, moet je nog denken of je in een vicieuze cirkel bent gekomen, waardoor de opwinding uitblijft. Kortom het is dan een mentale kwestie aan het worden.

Soms helpt het inderdaad wat te experimenteren, en dan hoeft in een seksuele relatie tussen man en vrouw niet snel iets raar te zijn. Je noemt zelf al knuffelen en zoenen. Zo kun je ook met de hand of met de mond elkaar prikkelen en opwinden of zelfs bevredigen. Van alles kan, niets moet, praat er vooral samen over wat je wel en niet wilt.

En praat er eventueel met je dokter over, wanneer je samen met vragen blijft zitten. Die kan ook van advies dienen in vragen rond seksualiteit.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk