Engel des Heeren bij Jozef

Ds. W.G. Hulsman / 2 reacties

Vraag

In Matt. 1:20 verschijnt er in een droom een engel bij Jozef. Er wordt meestal gezegd dat het Gabriël was. In de Bijbel staat dat echter niet. Sterker nog, er staat "de engel des Heeren". Dat zou suggereren dat het de Heere Jezus zelf was die aan Jozef verscheen. Geen van de uitleggers die ik er op nageslagen heb, gaat hierop in. Kunt u hier meer over zeggen?

Antwoord

In de Statenvertaling staat inderdaad: de engel des Heeren. In de grondtekst staat echter geen lidwoord. In de Herziene Statenvertaling staat: een engel des Heeren. Zo ook in andere  vertalingen. Ik denk dat hiermee het probleem is opgelost. Of het Gabriël geweest is, weten we niet. Daar laat de Bijbel zich niet over uit.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

engelenKerst
2 reacties
_Sjors_
Beste,

Goeie vraag!

Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij is De Engel Des Heeren (De Engel van Jehovah zoals er grondtekstgewijs eigenlijk hoort te staan) onderscheiden van De Heere maar Hij wordt toch geïdentificeerd als De Heere, net zoals de Heer Jezus Christus onderscheiden is van de Vader (als onderscheiden Persoon in de Drie-eenheid) maar toch geïdentificeerd wordt als God. Hij is zowel Zoon van God, als dat Hij God de Zoon is. Ja, is wat lastig te begrijpen wellicht voor menigeen, maar voor deze uitleg zijn eigenlijk best wel veel teksten in de bijbel aan te wijzen. Zoveel zelfs dat het een heel groot stuk zal worden als ik daar uitgebreid op in zou gaan. En ik weet niet of dat de bedoeling is hier. Mocht dit wenselijk zijn, schroom niet en geef maar aan, dan wil ik ze best neerzetten. Met toestemming van de moderator het liefst, want het is niet de bedoeling om deze voor het hoofd te stoten.

Hartelijke groet,

Sjors.
Omega
Het klopt wat de dominee zegt. In de grondtekst staat hier "een engel". Daarachter echter "Kurios" en niet "Yehova". Met Kurios wordt vrijwel altijd de Messias aangeduid. Er staat dus eigenlijk "een engel (of boodschapper) van de Messias." Als je dit op je in laat werken wordt duidelijk dat het heilsplan voor de redding van de mens niet is opgelegd/bewerkstelligd door God de Vader, maar dat het een besluit van eeuwigheid is geweest door Vader en Zoon gezamenlijk.