Verantwoorde uitgaansgelegenheid

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Wat vind u van de Jongerenavond in Doorn? Graag een mening van een Ger. Gem. of HHK-predikant. Ik wil graag weten of het een verantwoorde uitgaansgelegenheid is.

Antwoord

Beste vraagsteller/vraagstelster,

Ik ben niet voldoende op de hoogte van deze avonden. De informatie die ik heb zijn van jongeren, die een van deze avonden hebben bezocht. Wat ik wel gedaan heb? De site opgezocht en de sprekers met hun onderwerpen bekeken. Hier merk ik een behoorlijke diversiteit, dat het erg moeilijk is om op jouw vraag antwoord te geven. Daar liggen de sprekers te ver voor uit elkaar. Wat jij en ik een verantwoorde zaterdagavondbesteding vinden, zal een ander af kunnen wijzen. Een derde interesseert zich niet voor dergelijke onderwerpen en kom tot een andere conclusie.

Het gaat op deze avonden om luisteren en praten. Ook kun je naar aanleiding van de inleiding (vermeld staat: vooral geen preek) vragen stellen. Een selectie uit de onderwerpen: ‘Wat geloof jij eigenlijk?’ Werkt God nog in deze tijd? Hoe word je bekeerd?. De sprekers komen uit een brede kring: Evangelisch tot Geref. Gem. Dit jaar is er gesproken door Jurjen ten Brinke: Wie is jouw Jezus?; Theo Visser: Geestelijk wandelen; Ds. Simons: Wacht maar af... of niet? Aad van der Sande : liefde is een werkwoord; Arjan Baan: Hoogste tijd voor opwekking; Henk Binnendijk: Je Vader klopt. Wat doe jij? H. van Groningen: Duistere machten; Tiemen Westerduin: Jij in Gods ogen; Ds. H. v.d. Belt: vol ontferming.

Je merkt: sprekers komen uit verschillende kringen en de onderwerpen zijn ook bijzonder gevarieerd. Het is niet mijn taak en ook niet mijn bedoeling om deze sprekers onder de loep te nemen. Wat is een goede zaterdagavondbesteding? Een avond waarbij Gods Woord centraal staat en je Hem ook kunt ontmoeten, juist doordat Zijn Woord spreekt. Wanneer ik eerlijk ben, dan is onze zaterdagavondbesteding vaak beneden het niveau van de Bijbelse richtlijnen, zowel voor jongeren als ouderen. Probeer daar ook zelf je weg in te vinden. Selecteer, ga er eens heen en proef de sfeer en toets de inhoud aan het Bijbels getuigenis: zo zij niet spreken naar Mijn Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben. Telkens zullen wij ons in prediking, in geschriften, in inleidingen enz. moeten afvragen: worden wij bedrogen voor de eeuwigheid of worden we ernstig aangespoord om Hem te zoeken. Daar is kennis voor nodig, onderscheiden kennis. Wie zou zich die eer durven toemeten.

Daarom blijft er ook voor deze avonden één ding over: Is de Heere in het midden? Wordt Zijn Naam verheerlijkt en wordt op een evenwichtige wijze met Zijn Woord omgegaan. Nogmaals ik ken deze avonden niet van binnenuit, sommige sprekers ken ik, anderen niet zo zeer. Ik zou je als antwoord willen geven: ga er een keer naar toe en oordeel zelf. Mocht je niet voldoende geïnformeerd zijn, dan wil ik enkele leerlingen vragen, wat zij er van vinden, vonden.

Sterkte bij deze keuze, en ik ben benieuwd naar jouw ervaring (en).

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

jijdaar