Vergeving voor onbekeerden

Ds. A.J. Schalkoort / 9 reacties

Vraag

Vergeeft God ook de zonden van 'onbekeerden' als ze er om vragen? Het klinkt misschien vreemd, maar ik hoorde eens de opmerking dat God of niets vergeeft, of in één keer alles. Het is natuurlijk raar om tegen onbekeerde, maar toch vrome mensen te zeggen dat God ze niet vergeeft als ze Jezus niet kennen als Verlosser. Ook al bidden ze nog zo ernstig. Toch klinkt het wel logisch als ik erover nadenk, want voor vergeving moet er een offer gebracht worden, en Jezus is toch niet voor individuele zonden gestorven? En wat heeft het voor nut als je voor Gods rechterstoel staat en je kunt zeggen dat die of die zonden vergeven zijn (maar de rest niet)? Graag een bijbelse uitleg of mijn gedachtegang klopt, of dat ik echt aan het dwalen ben. Deze vraag kwam in me op toen ik zulke vrome mensen eens hoorde bidden en vragen om vergeving van specifieke zonden.

Antwoord

God kan de zonden van iemand die onbekeerd is wel vergeven. Denk bijvoorbeeld aan Ninevé waar Jona naar toe moest om de stad het oordeel Gods aan te zeggen. De prediking van de profeet sloeg in als een bom. Aan het slot van hoofdstuk 3 lezen we: "En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun boze weg; en het berouwde  God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet." Het is maar de vraag of de Ninevieten zich ook van harte tot de Heere hebben bekeerd.

Er zijn wel meer voorbeelden van mensen die de Heere om vergeving hebben gebeden, meer vanuit het verlangen verlost te worden van de gevolgen van de zonden dan om de oorzaak ervan. Dan denken we dat God er is om bepaalde zonden te vergeven. Maar dat is niet Bijbels gedacht. Geheel anders is het bij David wanneer hij in zonden is gevallen met Bathseba. In Psalm 51 horen we hem belijden niet alleen de zonden gedaan tegen het zevende gebod, maar ook het feit dat hij in zonden is ontvangen en geboren. Hij ontdekt door Gods Geest de vuile bron van wanbedrijven in zijn binnenste. Het gaat in het oprechte geloof niet om de vergeving van een klein aantal zonden, of een bepaalde zonde, waar je veel last van kunt hebben, maar om alle zonden, want wie één gebod overtreedt, is schuldig aan allen. Wij hebben dus nodig dat wij volkomen met God verzoend zijn door het bloed van het Lam Gods. Niet alleen onze dagelijkse zonden, maar ook die waarmee we geboren zijn. De erfzonden. Het is een groot wonder dat de Heere al die zonden, onmetelijk veel, wil vergeven om Jezus wil. En vergeven houdt in dat wij ook ernaar verlangen om verlost te worden van de macht van de zonden. Ook dat hoort bij het verlossingswerk van de Heere Jezus Christus. Hij zal volkomen zaligmaken allen die door Hem tot God gaan. Hebreeen 7:25.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

onbekeerdvergeving
9 reacties
IceCream
Duidelijk antwoord van de Ds.

Je schrijft:
Toch klinkt het wel logisch als ik erover nadenk, want voor vergeving moet er een offer gebracht worden,

Dat is de menselijke gedachtengang. Als je iets krijgt, moet je iets teruggeven. Maar Jezus wil juist dat jij met LEGE handen komt. Je hoeft er niets voor terug te doen. Dat is juist het wonderlijke. Wij mensen kunnen dat moeilijk accepteren en gaat tegen onze natuur in. Het klinkt niet logisch in onze oren, maar toch is het waar.

Weet je wat zo mooi is aan de geschiedenis van de Kanaänese vrouw? In het stukje voorafgaand aan dat hoofdstuk lezen we van de farizeeërs die Jezus aanspreken omdat de discipelen hun handen niet wassen voor het eten. Dat is alles wat ze op dat moment kunnen aanmerken. En oh wat zijn ze vroom en ze denken dat door het onderhouden van alle wetjes en regeltjes een groot geloof hebben. Maar Jezus gaat vervolgens naar Kanaän en dan komt die vrouw. Zij komt met niets. Wat zegt Jezus dan met ontferming bewogen (!) ? "Vrouw o vrouw, GROOT is uw geloof"
Waarom heeft zij een groot geloof? Omdat zij met niets komt...
rotterdam
Vergeeft God ook de zonden van 'onbekeerden' als ze er om vragen?

En als ze er zelfs niet om vragen ?

Lucas 23 ; 34 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen.

Er zal toch niemand zijn, hier op refoweb, die durft te geloven dat de Hemelse Vader dit gebed niet zal verhoren ?
En wij, als wij in navolging van Christus, bidden " Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen", er zal toch niemand zijn, hoop ik, die zal zeggen "nee hoor zo werkt de vergeving van God niet, stop er maar mee, God zal Zijn oren toestoppen, Hij zal ons niet willen horen en verhoren".
Johan00297
Dat het onheil van de mensen van Nineve afwende betekende nog niet dat, dat het vergeven was... lees ik nergens.
En met de wetenschap dat God rechtvaardig is zal deze zonde in dit leven en/of na dit leven gestraft worden.

Dat Jezus aan het kruis zegt; Vader vergeef het hen.... Jezus weet maar al te goed wat genade en vergeving inhoud, dus zal dat ook niet voor 1 specifieke zonde gevraagd hebben, maar voor alles, want waarom zou Hij zijn Vader vragen om vergeving van 1 zonder terwijl Hij weet dat om 1 enkele zonde extra ze alsnog verloren gaan, dat past niet bij zijn Godheid!!

Dat mensen nagejaagd worden door schuldgevoel, zijn vrijwel altijd influisteringen van de duivel, als deze stopt met influisteren, wil dit dan zeggen dat het vergeven is???
Het is een schijnvrede.

Een "echt" christen mag weten dat zonden van verleden, heden en toekomst vergeven zijn.
En Paulus zegt dan ook om deze wetenschap van vergeving niet te misbruiken.

We Doen Gods zo'n grote genade van God tekort door er zo over te denken.
God zal niet zomaar schijnheilige rust geven, te weten dat we alsnog verloren gaan.

Zoals het in de Bijbel staat jaag het na zoals een deelnemer aan de "spelen" tot je die zekerheid hebt, en heb je die zekerheid uitewindelijk, misbruik die dan niet.
Daniel
God enkel licht,
voor wiens gezicht
niets zuiver wordt bevonden,
ziet ons bevlekt,
met schuld bedekt,
misvormd door duizend zonden.

Als jongen lag ik daar wakker van en keek iedere morgen in de spiegel of het al weer erger geworden was.
En ja hoor, ik zag steeds een scheef gezicht met bultjes.

helemaal eens met rotterdam....

Lucas 23 ; 34 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen.
Jvslooten
@Rotterdam, @Daniel

Lees ook eens tien verzen verder dan Lukas 23:34 als jullie voledig willen zijn: "Toen de hoofdman (en zij die met hem Jezus bewaakten) zag wat er gebeurd was, verheerlijkte hij God en zei: Werkelijk, deze Mens was rechtvaardig." Dat is de weg waarlangs God werkt! Vergeving en bekering gaan samen!
Jvslooten
@Ds. A.J. Schalkoort

Het is helemaal niet de vraag of Nineve zich wel van harte heeft bekeerd. De Christus zegt het zelf in Mattheus 12: "De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel samen met dit geslacht en zullen het veroordelen, WANT ZIJ HEBBEN ZICH BEKEERD". Daar is toch geen inlegkunde bij?
rotterdam
@jvsloten ; Gods wegen zijn niet onze wegen, en Zijn gedachten niet onze gedachten, ook niet van @Rotterdam of van @Daniel maar ook niet van @jvslooten.

Dat is de weg waarlangs God werkt! Vergeving en bekering gaan samen ; De bijbel geeft tal van uitzonderingen op deze regel. Rachab werd gerechtvaardigd (en haar hele familie) op een goed werk door haar verricht aan het volk van Israel.
Ja, ja, ze vreesde de Here maar dat wil niet zeggen dat zij geloofde.

Ik ben het overigens helemaal met u eens over de mannen van Nineve. Ik heb dit niet geschreven;
"Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. "
Jvslooten
Hoi @Rotterdam,

Dat de familie van Rachab gerechtvaardigd werd door de daad van haar lees ik nergens; alleen dat ze van Jozua mogen blijven leven. Het is in het NT waar haar rechtvaardigmaking genoemt wordt; hier (in Jacobus, h2) wordt heel duidelijk dat 'goede daden' niet op zichzelf staan, maar voortkomen uit een levend geloof. Dit geloof vind je al in Joz.2 "want de HEERE, uw God, is een God boven in de hemel en beneden op de aarde!"
rotterdam
@jvslooten - ze mogen niet alleen blijven leven maar " liet Jozua de hoer Rachab leven, en het huisgezin haars vaders, en al wat zij had; en zij heeft gewoond in het midden van Israël tot op dezen dag".
Genade, goede vriend, begint altijd bij "de gunning" - Zo is het bij God en zo zal het ook bij ons moeten zijn.