Balen van het leven (2)

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

In het antwoord 'Balen van het leven' geeft u, de vraagstell(st)er advies om hulp te zoeken. Maar wat als hulp niet lukt? Als dat ook mis loopt omdat er thuis helemaal aan diegene wordt getrokken als hij/zij weer terug komt van de therapie? Dan is toch het beste om dan dood te zijn?

Antwoord

Beste vraagstell(st)er,

Ik heb geen betere raad voor jou dan wat ik in het antwoord heb geschreven. Je hebt zelf al wel aangegeven dat het God is die je ervan weerhoudt om jezelf van het leven te beroven. De mens heeft ook het recht niet om dat te doen. Het lijkt jou wel de betere weg om uit dit leven weg te zijn. Maar dat is niet zo. Hij wil dat je leeft en je helemaal aan Hem toevertrouwt.

Leg je hand als een kind in Zijn handen. Lees Psalm 73 nog eens goed. "'k Zal dan gedurig bij U zijn in al mijn noden, angst en pijn." En al is het nog zo donker om je heen, Hij wijst je de weg. Ook als je bij mensen (ouders, kennissen) niet terecht kunt. Blijf maar eenvoudig bij de raad die ik je gaf.

Wie je hulpverlener is, weet ik niet. Maar je zou ook kunnen aankloppen bij een pastor (een predikant) in de gemeente waar je woont, iemand die graag jongeren de weg wijst door de moeilijkheden van dit leven. Klop gerust bij hem aan. Hij zal je verder willen helpen. En als je nog meer vragen hebt, stel ze ook aan mij. Misschien kan ik je verder helpen.

Ik bid voor jou.

Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

suicide