Overschrijven naar andere Gereformeerde Gemeente

N. (Nico) van Steensel / Geen reacties

Vraag

Hoe wordt er binnen de Gereformeerde Gemeenten gedacht over het overschrijven van dooplidmaatschap van een jongere van 16 van de ene naar een andere Ger. Gem. wil, omdat de jongere in een andere plaats woont dan ouders. Wordt de belofte die de ouders gedaan hebben dan niet verbroken?

Antwoord

Het is heel goed mogelijk dat de vraagsteller met deze kwestie in aanraking is gekomen. Hij zal ontdekt hebben dat gedoopte jongeren niet zomaar dooplid van een andere gemeente kunnen worden dan waar hun ouders staan ingeschreven. Hij of zij is kerkrechtelijk nog in zijn ouders begrepen.

Als een dooplid van een gemeente voor studie of werk of om een andere reden ergens anders gaat wonen, wordt doorgaans de kerkenraad van de gemeente in de plaats waar de jongere gaat wonen op de hoogte gesteld en gevraagd of die kerkenraad het pastorale opzicht over de jongere wil waarnemen. Dat dit gebeurt is eerst de verantwoordelijkheid van de ouders, maar ook van de kerkenraad. Dan wordt hij of zij in de nieuwe woonplaats uitgenodigd voor de catechisatie en krijgt huisbezoek in de plaats waar hij of zij woont. Hij blijft echter ingeschreven in de gemeente van zijn ouders. Doorgaans is het pas als de jongere openbare geloofsbelijdenis aflegt, dat hij lid wordt van de gemeente waar hij nu woont.

Of in een ander geval, wanneer de jongere trouwt en elders woont, dan wordt hij lid in de nieuwe woonplaats. Dat laatste zal echter bij jongeren van 16 jaar niet het geval zijn. En bij voorkeur leggen jongeren de geloofsbelijdenis af voordat ze Gods zegen over hun huwelijk in de gemeente vragen.

De vraag of de belofte die de ouders gedaan hebben, dan verbroken zou worden, begrijp ik niet helemaal. Misschien verwijst de vraagsteller naar de tweede vraag die aan de ouders bij de doop gesteld wordt: “Of gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof begrepen is, en in de Christelijke kerk alhier geleerd wordt, niet bekent de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?” Echter belijden alle gemeenten binnen de Gereformeerde Gemeenten dezelfde leer. De opvoedtaak die ouders op zich nemen bij de doop van hun kinderen, houdt niet op als hun kinderen elders gaan wonen. En het elders wonen is niet strijdig met de opvoedtaak; daar kunnen goede redenen voor zijn.

Drs. N. van Steensel

Lees ook: 'Attestatie opvragen'

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)