Bezwaar tegen vuurwerk

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Wat is het bezwaar tegen vuurwerk? Het is toch een traditie net als de oliebollen? Waarom zijn er geen bezwaren tegen die traditie, maar wel tegen vuurwerk?

Antwoord

De encyclopedie Encarta geeft als antwoord op de vraag wat vuurwerk is: "Vuurwerk is de verzamelnaam voor artikelen die bestemd zijn om bij ontbranding lichtverschijnselen, rookontwikkeling, geluid of beweging te veroorzaken. Vuurwerk wordt gebruikt bij feestelijkheden, door militairen (bijv. in de vorm van licht-, sein- en rookgranaten) en in de scheep- en luchtvaart (als noodsignaal)." Op zich -zou men zeggen- is er niets op tegen om bij festiviteiten, bijvoorbeeld bij de jaarwisseling, vuurwerk af te steken. Inderdaad, een traditie. Vroeger wellicht om boze geesten te verdrijven. Nu -op oudejaarsavond- om uiting te geven aan de blijdschap om de komst van een nieuw jaar.

Ik weet, dat velen -niet in het minst ook jongeren- verzot zijn op dit vuurwerk en er heel wat geld aan uitgeven. Maar is het eigenlijk ook niet waar wat ik onlangs iemand hoorde zeggen: Met vuurwerk maken we de wereld een enkel ogenblik heel mooi, maar daarna is het direct weer net zo donker als het tevoren was. Zijn we dus niet een beetje bezig om onszelf te bedriegen? Wat zou het dan ook fijn zijn, als wij allen ons matigden op dit punt. Reken eens uit wat vuurwerk op een oudejaarsavond kost. En reken dan ook eens uit hoeveel arme mensen in de wereld er met het geld, dat wij hiervoor uitgeven, geholpen zouden kunnen worden. Bovendien -denk ik- wordt vuurwerk steeds 'vuurgevaarlijker'. Denk aan de rampen aan het begin (Volendam) en aan het eind van 2001 (Ver. Staten); aan Enschede. Waar is de grens? Vuurwerk is vaak minder onschuldig dan je denkt. Meer kan ik er ook niet over zeggen. Ik denk in ieder geval dat de oliebollentraditie minder gevaarlijk is en voor de liefhebbers om van te genieten.

Ds. C. den Boer