Weinig visite op kinderverjaardag

drs. A. Diepeveen- van der Marel / 17 reacties

Vraag

Hoe kun je een kinderverjaardag toch leuk maken terwijl er weinig visite komt? De voorbereidingen (zoals versieren, taart, kado's), heb ik zelf in de hand. Wat ik niet in de hand heb, is of er visite komt. Opa's en oma's zijn op leeftijd en verdere familie woont allemaal verder weg, dus niet altijd kan men komen. Ik nodig buren/vrienden uit, maar er wordt makkelijk afgezegd, iedereen is druk (vaak zijn dit ook mensen die zelf een huis vol familie op kinderverjaardagsvisite hebben). Zelf probeer ik alle verjaardagen bij te houden. Maar ik vind het lastig als mijn kinderen dan zo vol verwachting zijn en er komt bijna niemand. Heeft u tips of zijn er reacties van mensen die dit ook kennen? Heeft u tips m.b.t. moedergroepen waar contact mee gelegd kan worden?

Antwoord

Beste ouder,

Dank voor uw vraag. Voor een kind is het moment van zijn verjaardag heel speciaal. Het is heel fijn als het kind merkt dat het een speciale dag is die gevierd wordt in dankbaarheid en gedeelde blijdschap. U beschrijft het mooi dat kinderen er vol verwachting naar uit kunnen kijken. Of er visite komt en hoeveel visite er komt, staat dan ook niet voorop. Het gedeelde plezier wat uw kind heeft met u als ouder(s), is vele malen belangrijker. De voorbereidingen die u noemt, zijn op zich al een feestje en zullen later mooie herinneringen zijn voor uw kind(eren).

Natuurlijk is het wel plezierig als er visite komt en een kind kan er naar uitkijken. U kunt voorafgaand aan de verjaardag genodigden vragen om aan te geven of zij wel of niet kunnen komen zodat u dat met uw kind(eren) kunt delen. U kunt ook vooraf zeggen tegen de kinderen dat niet duidelijk is of er veel visite komt. U kunt hen laten weten dat het vooral belangrijk is dat het een gezellig feestje van het gezin is. Zoals u zegt: ook tips van anderen zijn van harte welkom!

U zegt terecht dat iedereen druk is en dat er gemakkelijk nonchalant met uitnodigingen wordt omgegaan. Probeert u het niet te zien als een afwijzing en u vooral te richten op de mensen die wel komen. We hebben niet overal de zeggenschap over en ook kinderen moeten leren omgaan met teleurstellingen.

Mij zijn niet echt moedergroepen bekend. Gaat het u om het delen van informatie met andere moeders of om een groep met ouders en kinderen gezamenlijk? U kunt eens informeren bij het centrum voor jeugd en gezin (CJG), consultatiebureau of school in uw woonplaats. Afhankelijk van de leeftijd van uw kind(eren) zijn er ook groepen zoals "muziek op schoot" bijvoorbeeld of oudergroepen bij het welzijnswerk of de peuterspeelzaal.

Ik wens u alle goeds en veel plezierige verjaardagen toe!

Anja van der Marel

Tags in dit artikel:

verjaardagvisite
17 reacties
Jolande
Ik herken je verhaal, ook onze familie woont ver weg.
Op de dag zelf komen alleen opa en oma koffie drinken.
Wij gingen vaak met de kinderen een dagje uit voor hun verjaardag, ze mochten dan zelf kiezen waar naar toe.
Zwembad, speeltuin oid
Nu ze beiden naar de basisschool gaan hebben ze vriendinnnetjes en verheugen ze zich helemaal op het verjaardagsfeestje en de voorbereidingen daarvan.
Ik weet niet precies wat je met moedergroepen bedoeld?
lydian
Ik herken vraag ook, veel familie woont te ver om even naar een kinderverjaardag te komen.
Je kunt natuurlijk wel opa en oma, vragen om te blijven eten. Ik laat de kinderen kiezen wat ze willen eten op hun verjaardag. Nog een optie is bijvoorbeeld, ga met de kids bij de mac donald eten , of iets dergelijks.
Wij krijgen altijd wel wat visite, maar het is ook niet zo druk, maar als ik het vergelijk met anderen, waar het verschrikkelijk druk is, dan vind ik het gezelliger als er minder mensen komen!
Dat is dan weer de andere kant.
BHM
Wat jammer! probeer wat andere contacten te leggen! Mensen uit je kerkelijke gemeente die eenzaam zijn. Vrijgezellen misschien die mee mogen genieten van jouw gezin? Een ouder echtpaar die heel graag een opa en oma willen zijn voor jouw kinderen? Als het uitgroeit tot iets moois kan je ze ook betrekken bij je gezinsfeestjes.
Catherine
Vraagstelster vertelt niet hoe oud haar kinderen zijn. Als ze nog niet op school zitten, kun je misschien wat buurkindjes (met hun moeder/vader) vragen, of kindjes die in de crech/oppas zitten van de kerk? Als ze al wel op school zitten, het kind aanmoedigen wie hij/zij wil vragen, met hun moeder of tegenwoordig kan dat ook oma zijn.
En zoals hierboven gezegd is: een dagje uit, het is ook heel erg leuk en feestelijk, vooral als het ook nog wordt afgesloten in een leuk kinderrestaurant.
Ik ben zelf midden in de zomervakantie jarig, vroeger kwam er echt geen hond op mijn verjaardag, of we waren zelf op vakantie. Eind augustus mocht ik dan een kinderpartijtje houden, maar dat stelde, vergeleken bij de feestjes tegenwoordig, niets voor.
Nen
Ik kan me wel iets voorstellen bij wat de vragenstelster bedoelt. Je gunt het je kind zo dat er aandacht besteed wordt aan hem/haar en zeker op de verjaardag.
Wat betreft contacten met andere moeders heb ik zelf heel veel aan het CJG (die in het antwoord ook al genoemd wordt. Het Centrum voor Jeugd en Gezin die in heel veel wijken/dorpen/steden te vinden zijn.
Bij elke CJG is het aanbod verschillend, bij ons is er bijvoorbeeld tweemaal per week een koffie ochtend waar je zo binnen kunt lopen. Daar heb ik inmiddels al een aantal vriendinnen opgescharreld waar ik ook buiten het CJG dingen mee onderneem zoals bijv. uitnodigen op de kinderverjaardag!
Informeer eens of er een CJG is en durf de stap te zetten! Het gaat helemaal niet om hulp zoeken oid, het is gewoon een plaats waar ontmoeting tussen ouders/kinderen mogelijk is.
Succes! En inderdaad is het allerbelangrijkste dat jullie als gezin aandacht hebben voor het (jarige) kind.
ikbenikke
Als je kinderen de basisschool leeftijd hebben is het misschien een idee om het kinderfeestje op de verjaardag zelf te vieren, ik ken meer mensen (met inderdaad familie ver weg) die dit zo oplossen.
zandkasteel
Misschien de mensen die wél komen op een vaste tijd laten komen, zodat de kamer gevulder lijkt? En daarna uit eten gaan met de kids?
Of als er weinig mensen komen, met die mensen erbij iets leuks gaan doen, zoals bowlen of midgetgolfen en daarna gaan gourmetten oid? Maar voor basisschool is kinderfeestje op de dag zelf ook een goede optie.
Ik weet niet of je op facebook zit, maar daar kan je ook een uitnodiging doen (besloten onder vrienden). Dan zijn er misschien mensen die reageren, die je normaal niet zo gauw zou(durven) vragen.
janvanverweg
kinderen zijn gevoelig voor de stemming van hun ouders. als je als moeder teleurgesteld bent (over het aantal bezoekers) dan heeft dat weerslag op het kind. andersom ook!

een kinderverjaardag lijkt wel facebook met als likes het aantal bezoekers. kom op, zeg. bedenk waar het om gaat, het kind dat verjaart. vier dat met wat je hebt, niet met wat je zou willen hebben.

hoe vroeg wil je je kind leren dat het in dit leven draait om 'succes', 'prestatie', 'populair zijn' etc?
dkw
Wat BHM al zegt, in jou/uw kerk zijn vast wel mensen die willen komen?
Zet desnoods een stuk in de kerkbode ofzo, misschien heb je dan gelijk een hoop nieuwe vrienden, eventueel met kinderen.
juni
nodig de klas uit. Doe iets lekkers verstoppen met elkaar. en stoelendans. Of ik neem mee..de een begint met een tas, nr 2 met een jas, zo verzint iedereen iets. zodat het een verhaal wordt,as,inhoud,vakantie,logeren. en.op het rijtje,zo, dat iedereen moet onthouden,wat de vorige gezegd hebben.Echt leuk om met een klas te doen.Een draad met ontbijtkoek ophangen,en laten wiebelen..dan in happen.Een groot springtouw,en om de beurt.springen. Zingen met elkaar. ieder een versje opgeven. Of..hun muziekinstrument mee nemen. Echt, u zal nog tijd te kort hebben,voor zoveel leuke dingen!Slagbal op de straat doet het ook goed. Of een paal halen bij praxis en een netje aanhangen,Dan komen de huisvaders ook nog hun huisje uit hoor!om de bal in t,net te gooien.een beetje werk,voor veel plezier. Als uw straatje niet druk is,kan die paal voor staan. Later de stoeptegel er gewoon weer inzetten.Misschien kunt u aan gourmetstelletjes komen. dan kunnen ze zelf pannekoekjes bakken. en aardappelschijfjes,wortel,komkommer. hamburgertjes,evt in 4ren gesneden,knakworstjes. Nou, ideetjes genoeg he?De klas kan ook in tweeenof drieen. wel en paar keer druk, maar een knotsleuke verjaardag.
juni
U kunt ook de moeders op school aan spreken.Zeker als de kinderen nog klein zijn,en ze thuis nog meer kinderen hebben,dat zij ook kunnen meekomen. Of.... Hebt u ondernemende kinderen? Die van ons nodigde iedereen uit die hij tegen kwam. Waar ze vandaan kwamen?????sommige moeders kwamen mee,en bleven ook. We kenden er niemand van. Toen zn vriendjes die hij had uitgenodigd Ook leuk is: alle kindjes in de gang,wachten ,tot ze de huiskamer binnen mochten om lekkers te zoeken. . en op tien plaatsen tegelijk,wat lekkers verstoppen. Schik dat ze hadden. !Gelukkkig nog cake in vriezer,want op zoveel hadden we ook niet gerekend. en naar huis sturen is zielig.dus cake met slagroom en vruchtjes, roos vice, ijsje.en zakje chips.de meeste zaten op de grond.in totaal 22kindertjes.De hei was 10min lopen. 8moeders gingen mee. en we deden wie het hardst kon hollen. Bomen verwisseltje, maar...geen verstoppertje, het aantal was daar te groot voor.tikertje. gespeelt! Mandarijntjes gegeten,appeltjes zitten schillen. Natte doekjes in een zakje. Komkommers mee en worteltjes. niemand zei nee!!!!! alles ging op! Ze hebben geslapen als rozen!En de juf had de volgende dag alle verhalen aangehoord,over die leuke verjaardag.
Cloudsadmirer
Vraagsteller, bedankt voor je vraag. Het stemt mij tot nadenken. Ik hoor bij de groep waar het op kinderverjaardagen tjokvol zit en ik zeg ook makkelijk af. Dat komt omdat ik al zoveel kinderverjaardagen heb; nichtjes en neefjes. Ik heb nooit beseft dat het pijnlijk kan zijn om niet te komen, daar ben ik me nu bewust van. Het lijkt me heel erg voor je kind als het verwachtingsvol is en er komt bijna niemand, lijkt me echt pijn doen aan mijn hart. De reactie van @janvanverweg begrijp ik ergens wel maar vind ik wel heel kort door de bocht, de één kan er ook beter mee omgaan als de ander.
Spatie
Beste vraagstelster,

Het is ook lastig! Bij ons loopt het ook geen storm op een verjaardag. Probeer het gezellig te maken met de weinige mensen die er zijn. Onze kinderen zijn wat ouder en zijn er inmiddels aan gewend.

Misschien goed om na te denken of je zelf wel al die verjaardagen bij wilt houden. Je kunt ook tegen mensen zeggen dat je niet komt, omdat je merkt dat het maar van 1 kant komt.
pietplaat
Wij zitten met de kids aan de andere kant van de wereld. Voor opa en oma is het dan ook niet even snel langskomen erbij. Wij gebruiken tegenwoordig skype, en met opa en oma de eventuele ontvangen cadeautjes voor de skype openmaken is erg leuk!

Daarna meestal wat leuks met ze doen. Iets wat de jarige leuk vind. Strand, macDonalds, dierenpark, combinatie, zoiets :-)
De weinige mensen die je over de vloer krijgt vertellen we meestal wat het plan is en komen dan voor die tijd of gaan meestal liever mee! Is erg leuk, met andere kinderen helemaal!

Kijk als je ergens heengaat of je zelf spullen mag meenemen. Kan een leuke zelfgemaakte taart zijn, een jug drinken, paar biertjes en wat hapjes voor jullie zelf en de gasten.

Maar zoals eerder is gezegd, houd je voor de kinderen vrolijk en niet teleurgesteld of iets als het tegenzit!
Succes en hopelijk fijne verjaardag!
Lalage
Wij krijgen ook regelmatig een uitnodiging voor een verjaardag ver weg. Als het op een doordeweekse dag of avond is, kunnen we nooit komen. We moeten immers gewoon werken. Als het in het weekend is dan komen we meestal wel. Dus misschien ligt het ook aan het tijdstip waarop je mensen uitnodigt.
naam
Wij vinden het juist heerlijk om de verjaardagen alleen met ons eigen gezin te vieren...!!
Wij doen dan ook vaak wat leuks met elkaar.

Maar onder de 4 maakt het aantal mensen voor een kind toch niet uit? En boven de 4jaar heb je ook al een kinderfeestje van de klas?
Ik zou je kind er niet op voorbereiden dat er mensen komen. Misschien is dan iedereen die toch komt een grote verrassing?

Ik ga ook lang niet naar alle feestje waar ik voor uitgenodigd ben. Alleen aan nichtjes/ neefjes heb ik al bijna wekelijks een verjaardag (misschien beetje overdreven). Maar ik zal er ook iets beter over nadenken of dat voor de jarige wel leuk is.
Daniel
Wij hielden de verjaardagsfeestjes van onze kinderen met een leuk uitje. We gingen naar de schouwburg, een kindervoorstelling met Frank van Sesamstraat. Het was ontroerend om te zien hoe mooi de kinderen het vonden.
Ze hadden nog nooit een schouwburg van binnen gezien, de jarigen hadden nooit te klagen over gebrek aan visite.