Vriend wil niet zonder gemeenschap

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik (meid van 25) heb ik het verleden een relatie gehad waarin gemeenschap is geweest met een getrouwde man. Ik voelde mijn schuld nog niet genoeg, dus heb tot heden nog geen schuldbelijdenis gedaan. Wel heb ik nu weer een relatie met gemeenschap. De jongen heeft het nodig omdat hij de laatste wilde zijn met mij wat betreft gemeenschap. Begrijpelijk had hij moeite met mijn verleden. Helaas ben ook ik weer zwak geweest.

De laatste tijd worstel ik met mijn zondebesef en wil ik graag schuldbelijdenis doen tegen het zevende gebod. Ik voel dat de zonden negatieve gevolgen op mijn leven hebben, dat ik God pijn gedaan heb met mijn daden, en dat Gods geboden goed zijn voor ons behoud. Waar ik nu mee zit, met mijn huidige vriend heb ik ook gemeenschap. En ook dat is tegen Gods wil. Ik wil hier graag mee stoppen en mijn leven inrichten zoals God het wil. Maar mijn huidige vriend geeft aan dat hij wel wil minderen maar niet helemaal zonder kan. Wat is nu de beste weg? Moet ik met hem verder gaan omdat we nu al gemeenschap hebben gehad (dus getrouwd leven), of moet ik stoppen met deze relatie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Helaas kan ik op de mij voorgelegde vraag niet een antwoord geven. En dat om de volgende redenen. Allereerst omdat er een voor mij onverstaanbare zin in voorkomt: “De jongen heeft het nodig omdat hij de laatste wilde zijn met mij wat betreft gemeenschap.” Verder vind ik het niet gepast om een dergelijke vraag via internet te behandelen. De casus is daarvoor te ingewikkeld en ik denk ook niet helemaal volledig weergegeven. Ik raad de vragensteller aan andere wegen te zoeken om een ethisch verantwoord en pastoraal advies te ontvangen. Wellicht is er een predikant in de buurt, die haar in een persoonlijk gesprek de juiste weg kan wijzen. Dit medium is daarvoor niet geschikt. Ik wens de vragensteller heel veel wijsheid om naar Gods wil en naar Zijn Woord met het verleden en met het heden alsmede de toekomst om te gaan.

Ds. J. L. Schreuders, Urk

Naschrift redactie: Je huidige vriend zegt dat hij “niet helemaal” zonder gemeenschap kan. Waarom niet? Krijgt hij dan uitslag of last van ernstige toevallen? Ademnood, haaruitval, een hernia? Met dit soort ernstige medische problemen adviseren wij een bezoek aan een specialist. Hij bedoelt te zeggen dat hij niet zonder gemeenschap wil. Want anders... Dat getuigt van weinig respect voor jouw gevoelens. De vraag is of je met iemand die zo op zichzelf is gericht wel een huwelijk kunt aangaan. Daarnaast vraagt het geloof om een keuze: Kies dan heden (en dat is niet morgen) wie gij dienen zult. Van schuldbelijdenis kan alleen sprake zijn als er van deze zonde afstand genomen wordt en je daarmee dus stopt. Daar is, zo blijkt uit je vraag, nu geen sprake van. “Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen” (Spr. 28:13).

Verstandig is, zoals de dominee adviseert, hierover verder met je eigen pastor of (wijk)ouderling te spreken.

Zie ook: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21651/gemeenschap-gehad-voor-het-huwelijk/

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk