Vuurwerk afsteken

Ds. Joh. Post / Geen reacties

Vraag

Waarom is vuurwerk afsteken Bijbels gezien niet goed?

Antwoord

Vuurwerk. Geweldig, vind je niet?  Het heeft iets aparts. Het geeft soms een kik, die je niet goed kunt omschrijven. Je moet dat meemaken. Die spanning, je loopt er mee in je zak, het liefst eerder dan het mag. In de hoop natuurlijk dat je niet gepakt wordt. Dan ben je alles kwijt. Maar goed, dat is het risico. En als het dan echt mag. Oudejaarsnacht, je kijkt regelmatig op de klok. Is het al zo ver? Thuis pakt je vader, wanneer je die nog hebt, rond half twaalf, kwart voor twaalf de Bijbel. Je weet, dat dat elke keer met de jaarwisseling gebeurt. Als het maar niet te lang duurt, denk je bij jezelf. Rustig zoekt hij Psalm 90 op, de oudejaarspsalm. "HEERE! Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht," zo klinkt het plechtig. Je vader gaat voor in gebed.

En dan eindelijk is het zo ver. Je pakt je spullen en dan knallen maar. Natuurlijk heb je ook siervuurwerk. Goeie joh. Wel 10 euro per stuk. Dat moet geweldig zijn. Je brengt alles in gereedheid. Vuur bij het lontje. De pijl schiet met een geweldige vaart het donkere luchtruim in. Een ogenblik later licht de duisternis op door een geweldige waaier aan allerlei kleuren gevolgd door enkele knallen. Als je tijdens dit gebeuren naar de mensen kijkt om je heen en als je jezelf zou kunnen zien?  Je zou er om lachen. Oooooooooohhhhhhhhhhhh ........ wat moooooiiiii.  Nog geen 10 seconden heeft het geduurd. Dan wordt het weer donker, wachtend op de volgende. Dan volgen tegelijk ook duizendklappers, voetzoekers, gillende keukenmeiden, donderpotten, astronauten, rotjes en al zulk gespuit meer.

De volgende dag kun je maar moeilijk om 10.00 uur in de kerk zitten. Het werd wel wat laat vannacht. De aanblik van de straten is er een, die je anders niet ziet. Een rommel? Welnee, de broodnodige restanten van het plezier van 10 euro verknallen in 5 seconden tijd of nog minder.

Vuurwerk. Wat moet je er mee? Hoe moet je daarover denken? Kan het wel en mag het wel, Bijbels gezien. In de Bijbel lezen we er niets over. Het buskruit was onbekend. Maar laten we proberen eens een paar dingen op een rijtje te zetten.

- We weten allemaal hoeveel energie er wordt gestoken in campagnes om de gevaren van vuurwerk tegen te gaan. Vuurwerk brengt een groot risico met zich mee. Elk jaar vallen er slachtoffers, vingers kwijt, ogen beschadigd, soms een dode. Zouden we ons in dit gevaar mogen begeven? De Heere heeft via het zesde gebod laten weten, hoe kostbaar Hij het leven vindt. Vuurwerk staat principieel tegenover dit gebod. Is daarmee een overtreding daarvan.

- De volgende morgen wil de Heere ons ontmoeten in en door Zijn Woord. Daar zit je dan, als je er al zit en niet tussen de lakens verblijft, niet goed in staat om te luisteren. Al knikkebollend zit je de tijd uit. De stem van de Heere hoor je niet of nauwelijks. Is dat niet verdrietig? Tenslotte ben je met het Woord van God beter af, dan met al het geknal van dat enkele uur in de beruchte nacht van oud naar nieuw.

- Vuurwerk is van origine heidens. Met een hoop herrie werd het nieuwe jaar ingegaan om boze geesten te verjagen. Die betekenis heeft het "natuurlijk" bij ons niet meer. Maar is het niet goed om juist aan de wereld, waarin wij leven en waarvan wij ook deel uitmaken, en die steeds meer heidens wordt, te laten merken dat wij uit een andere bron leven, de bron van het evangelie en dat we weten mogen, dat de Heere onze kracht en Toevlucht is van geslacht tot geslacht? Datgene, wat jouw vader misschien wel gelezen heeft op de Oudejaarsavond?

- Eén vuurpijl kost 10 euro. Astronauten natuurlijk goedkoper. Maar wat geef jij uit aan vuurwerk? 100 euro? En je kameraad geeft 75 euro. Een andere vriend 25 en toen je je vuurwerk ging halen rolden er zomaar honderden euro's over de toonbank. Begin januari wordt de balans opgemaakt. 60 miljoen euro aan legaal vuurwerk. Aan illegaal vuurwerk wellicht nog meer dan 60 miljoen. Hoeveel tenten zouden daarvoor aangeschaft kunnen worden voor de slachtoffers van de aardbeving in Pakistan? Hoeveel kinderen zouden via b.v. Woord en Daad geadopteerd kunnen worden? Hulp geboden kunnen worden waar ze in ieder geval langer wat aan hebben dan 10 seconden? Een leven lang wellicht. In mijn gedachten komt het woord verkwisting. Hebben we daarvoor nu zoveel welvaart gekregen om dat op deze wijze de lucht in te schieten? De Heere roept ons tot een verantwoord beheer van datgene, wat wij hebben. Mij dunkt, dat het  op geen enkele wijze is te verantwoorden om zoveel uit te geven voor zoiets, dat een heidense oorsprong zelfs heeft. Op de catechisatie heb ik eens voorgesteld om net zoveel aan een goed doel te geven als uitgegeven werd aan vuurwerk. Ik kreeg commentaar genoeg. Zoveel uit te geven aan Woord en Daad?  Dat hoeft toch niet?  Dit wel dan . . . ?

Ik zou graag willen besluiten met een aansporing uit Psalm 100: Dient de HEERE met blijdschap. Liefde tot de HEERE is veel rijker en veel heerlijker dan al het plezier dat een nacht vol spetterend vuurwerk ooit kan geven. Dat de woorden, die de nacht van oud en nieuw geklonken hebben krachtig mogen zijn voor jou: "HEERE! Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht."

Een hartelijke groet
Ds. Joh. Post, Putten