Als de zonde er niet was gekomen was er nog steeds het Paradijs geweest. Niemand...

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Als de zonde er niet was gekomen was er nog steeds het Paradijs geweest. Niemand zou gestorven zijn. Maar al die mensen kunnen toch nooit een plaats hebben op de aarde? Ik twijfel vaak aan het bestaan van God.

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Je begint je vraag met een veronderstelling (anders gezegd: een hypothetisch geval). Het is altijd moeilijk om daarop goed te reageren. Misschien is het ook beter ons af te vragen hoe het moet gaan met al die mensen die sinds Genesis 3 (zondeval) op aarde worden geboren. Hoe velen van hen zijn reeds gestorven en moesten voor Gods Rechterstoel verschijnen. En van hoe velen van hen zal moeten worden gezegd, dat ze de Heere niet zochten en dan ook geen deel zullen krijgen in de opstanding ten leven. En... hebben de gelovigen en ook wij wel de gelegenheden gebruikt, die we van God kregen om hen tijdens hun leven de weg te wijzen?

Intussen is je vraag nog onbeantwoord. Ik wil daar het volgende op antwoorden:

1. De Heere heeft Adam en Eva de opdracht gegeven om vruchtbaar te zijn, zich te vermenigvuldigen en de aarde te vervullen. Gen.1:28. J. Calvijn schrijft in zijn commentaar op Gen.1:28: “Omdat de mensen zijn geschapen om de aarde te vervullen, zo moeten wij als zeker aannemen, dat God een uitgestrektheid van aarde heeft afgemeten, die voldoende zou zijn om de mensen te bevatten en hun gastvrijheid te verlenen”.

2. Ook als de zonde er niet zou zijn gekomen, zouden de mensen het bevel van God om zich te vermenigvuldigen hebben uitgevoerd. Lees ook eens Hand.17:26, waar gezegd wordt, dat God “uit één bloed het ganse geslacht van de mensen gemaakt heeft om op de gehele aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren verordineerd en de bepalingen van hun woning.”

3. Door de zonde echter is de dood in de wereld gekomen. Maar als er geen zonde en geen dood zouden zijn geweest en er derhalve aan het bestaan van geen enkel mens een einde zou zijn gekomen, zou de aarde reeds lang door het zich uitbreidend mensengeslacht vol zijn geworden. Welnu, is het dan zo’n vreemde gedachte te veronderstellen, dat de Heere in dat geval op een gegeven ogenblik zou hebben gezegd: “Nu is het genoeg; de aarde is vol geworden”. En zou Hij dan niet machtig zijn geweest om de mens een vernieuwde aardse bestaanswijze te geven, waarin seksualiteit, het huwelijk en het krijgen van kinderen niet meer mogelijk en ook niet nodig was?

4. Zo zal het ook zijn in de nieuwe schepping. Denk aan wat de Heere Jezus eens heeft gezegd tegen de Sadduceeën: “Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw (van de opstanding) te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk gegeven worden; want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn de engelen gelijk en zij zijn kinderen Gods, daar zij kinderen der opstanding zijn.” Luk.20:36, 37.

5. Jouw vraag kan dus ook zijn: Zal er op de nieuwe aarde wel genoeg plaats zijn voor allen die de eeuwen door tot het ware geloof zijn gekomen en in dat geloof zijn gestorven? Ik kan daarop antwoorden, dat de Heere duizend meer mogelijkheden tot Zijn beschikking heeft dan jij en ik kunnen denken. “Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen het aardrijk beërven” (Matth. 5:5). Bovendien regeert God over het hele heelal met al zijn werelden. En ik ben ervan overtuigd, dat daarin geen gebrek aan woonruimte of plaatsgebrek zal zijn. God zal zijn herschapen kinderen een nieuwe hemel en een nieuwe aarde doen bewonen. Inderdaad, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

6. Tenslotte. Geloof maar eenvoudig, dat de Heere onder miljoenen ook jou in het oog heeft. En bid maar steeds, of Hij jou ook deel wil geven aan Zijn machtige toekomst.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. den Boer (Barneveld)