Watchman Nee - Het normale christelijke leven

ds. D.M. Elsman / 1 reactie

Vraag

Ik lees het boekje van Watchman Nee, het normale christelijke leven. Ik leer er bijzonder veel van. Wat bedoelt Watchman Nee met hoofdstuk 2 dat God ons in Christus heeft gezet. Wat rijk (maar dan hoor ik in mijn hart dat stemmetje: is dat echt zo? Is dat dan geen algemene verzoening?) Hoe moet ik dit zien? Ik vind het zo prachtig omdat hij als motivatie hiervoor schrijft: “Als wij ons afvragen HOE komen wij in Christus, moeten wij daarin NIETS van onszelf verwachten maar dan mogen we zien dat God dit heeft gedaan, al ver voordat wij geboren waren. In Hem, zijn kruisdood heeft God afgerekend met de oude mens, en de 1e Adam.”

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vooropgesteld dat ik geen kenner ben van Watchman Nee: na het hoofdstuk gelezen te hebben herken ik je vraag. Uitgaande van Romeinen 5 en 1 Korinthe 15 legt W.N. een verband tussen de uitdrukking ‘in Adam’ en ‘in Christus’.

Hij schrijft het volgende: “In Adam’ betekent uit Adam geboren en daarom één met hem. Adam droeg het leven van ons allen in zich – zoals onze ouders ons leven in zich dragen ook al zijn wij nog niet geboren. Wij danken ons bestaan aan Adam en omdat zijn leven een zondig leven is geworden, een leven met een zondige natuur, is het leven dat wij van hem ontvangen ook zondig.”

Die gedachtelijn trekt W.N. door naar de Heere Jezus Christus als de laatste Adam (1 Kor. 15:45) als hij schrijft: “Als laatste Adam vat Christus het gehele menselijke geslacht in zich samen, als tweede mens is Hij het hoofd van een nieuw geslacht. Toen de Heere Jezus aan het kruis hing, hing Hij daar als de laatste Adam. In Hem werd het hele geslacht van Adam, waar ook wij toe behoren, samengevat en weggedaan. De Heere God heeft ons zelf in Christus besloten (1 Kor.1:30) en wat Hij met Christus gedaan heeft, dat heeft Hij met het hele menselijke geslacht gedaan.”

Hoe moeten wij bovenstaande in het licht van Gods Woord beoordelen? De Bijbel leert inderdaad dat door de zonde van Adam de dood tot alle mensen is doorgegaan (Rom. 5:12). Wij delen van nature allen in de erfzonde en erfsmet. Dat is dus een algemeen gegeven: wij zijn ‘automatisch’ in Adam begrepen. Maar de Bijbel leert niet dat wij door het sterven en de opstanding van Jezus Christus, ‘automatisch’ in de “laatste Adam” (2 Kor.5:45) begrepen zijn. Het evangelie roept ons tot bekering en geloof. Wie niet gelooft blijft als Adamskind verloren midden in de dood. Wij moeten door de Heere getrokken worden uit de macht der duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde (Kol.1:13). Wij worden door een waar geloof ingelijfd (Zondag 7). Wie het evangelie aanneemt en de Heere Jezus met een waarachtig geloof omhelst, wordt door Hem van de toorn van God en van het verderf verlost en ontvangt het eeuwige leven met Hem.

“In Christus” zijn zij die God vóór de grondlegging van de wereld heeft uitverkoren in Hem, om tot Zijn kinderen te worden aangenomen naar het welbehagen van Zijn wil (Ef.1).

Ik hoop dat je wat aan m’n antwoord hebt. Van harte wijsheid toegebeden en een voorzichtige wandel dichtbij Gods Woord.

Ds. D. M. Elsman

Tags in dit artikel:

boekenWatchman Nee
1 reactie
inChristus
Dat boekje is een bijzonder mooi boek!
Het is o.a. door WN dat de kerk in het huidige China springlevend is! Wel ondergronds, maar levend!

Roept het Evangelie tot bekering en geloof?
Geloof jazeker!
Bekering? Bekering komt vooral daarna! Heiliging, door de Heilige Geest.
De 2e toespraak van Petrus, in Handelingen, laat totaal geen bekering zien, maar geloof! Sterker nog, er staat: die het Woord hoorden.

Is het afhankelijk van ons geloof?
De Heilige Geest geeft geloof, als vrucht.
Het begint met Genade, en houdt dáár aan vast! Stap daar maar eens in!