De Heere Jezus 2 nachten in het graf (2)

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag gesteld over de drie dagen en nachten die de Heere Jezus in het graf zou hebben gelegen. Nu begrijp ik het antwoord alleen niet goed. Graag wat meer toelichting op het volgende fragment uit het antwoord: “...echter staat bij Mattheüs deze tekst in de context van het Joods collectivum. Nog afgezien van het feit dat we vanuit het Jodendom niet spreken van etmalen, maar van dag- (en nacht-)delen...”.

Antwoord

Bij ons (in het westen) begint de dag om 24.00 uur 's nachts tot de volgende middernacht. In Israël begint de 'volgende dag' wanneer de avond valt en de zon ondergaat.

Met collectivum bedoel ik dat we naar de betekenis van Mattheüs (die als Jood aan Joden schrijft, die Joodse gebruiken ~ oals een tijdsaanduiding~ zeker begrijpen, en dit vanuit het Oude Testament weten uit te leggen) hier de relatie leggen met de geschiedenis van Jona in de grote vis. Dus niet 3 x 24 uur.

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

Pasen