Genezende krachten

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Een vriend van mij is al een hele periode bezig met gebedsgenezing, ziekenzalving, enzovoorts. Hij heeft nu de zegen opgelegd gekregen van twee mannen, waardoor hij enorme genezende krachten heeft ontvangen. Hij denkt dat hij een soort nieuwe profeet wordt. Dit is een hele rare kwestie, maar helaas is het realiteit. Anderen vinden het erg gevaarlijk en zijn erg bang. We zitten nu echt in een noodsituatie, kan iemand hier een antwoord vanuit de Bijbel op geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De onderwerpen gebedsgenezing (liever: genezing op het gebed) en ziekenzalving komen in de Bijbel voor en als zodanig is het goed om hierover na te denken en er mee bezig te zijn. Het is dan wel van groot belang hoe wij dat doen. Immers, van bijna elk bijbels onderwerp (doop, avondmaal, verkiezing, verbond, belofte, gezag, enz.) wordt misbruik gemaakt. Dus toetsing aan bijbelse kaders is noodzakelijk. Heeft je vriend hierover een duidelijke bijbelse visie?

Persoonlijk ben ik van mening dat in de geref. gezindte te weinig aandacht gegeven wordt aan het bijbelse onderwijs over genezing en dat we teveel toevertrouwen aan de artsen. Maar ik zie ook misbruik! In sommige kringen is er een soort ‘welvaarts- en gezondheidsevangelie’, d.w.z.: als je maar genoeg bidt en genoeg gelooft, zal het je goed gaan. Daar tegenover wil ik Hebreeën  11:32-38 noemen.

Het is mogelijk dat er wonderlijke zaken gebeuren zoals in het leven van Gideon, David, en dat zwakken buitengewone krachten ontvangen. Het is echter ook mogelijk dat gebeden niet letterlijk verhoord worden en dat mensen als martelaar moeten lijden om Christus’ wil. In beide gevallen wordt het geloof beoefend. Wat vraagt God van ons, in onze situatie? Laten we oppassen voor eenzijdigheid.

Je vriend heeft een zegen gekregen van twee mannen, waardoor hij genezende kracht heeft ontvangen. Dit komt in de Bijbel ook voor, o.a. bij Timotheüs die door oplegging van handen gaven heeft gekregen. We zullen echter moeten beseffen dat de duivel alles imiteert en ook genezende gaven kan schenken. Ik heb mensen ontmoet die door occulte krachten genezende gaven hebben ontvangen. Het is daarom van het grootste belang na te gaan wie deze twee mannen waren en hoe hun relatie tot Christus is. Waar komt de kracht vandaan? “Beproeft alle dingen en behoudt het goede” (1 Thess. 5:20).

Tevens is van belang: aan de vruchten kent men de boom. Wordt je vriend hoogmoedig door deze gave van genezing? Zoekt hij zichzelf of de eer van Christus? Wordt de christelijke gemeente hierdoor opgebouwd, of gaat het meer om zijn eigen bediening? Christus geeft door Zijn Geest nog steeds gaven aan de gemeente, maar altijd tot opbouw van de gemeente (1 Kor. 12). Het lijkt heel wat om een profeet te zijn, maar een profeet is vooral iemand die mensen wijst op de relatie met God en daarvoor ook vaak moet lijden.

Kortom: probeer meer te weten te komen over de oorsprong en let op de gevolgen. Daaraan kun je toetsen of iets uit God is. Hopelijk is je vriend ook bereid Ps. 139:23-24 te bidden.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

gebedsgenezing