De Heere Jezus 2 nachten in het graf

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de drie dagen en nachten die de Heere Jezus in het graf zou hebben gelegen (zie Mat. 12:40: “Drie dagen en drie nachten in de schoot der aarde”). Als je dit 'uitrekent' volgens het Paasevangelie dan kom je uit op twee nachten en drie dagen (maar niet hele volle dagen). Hoe zit dat precies?

Antwoord

Als we de vraag westers-letterlijk nemen, is er inderdaad geen sprake van drie, maar twee (!) nachten. Echter staat bij Mattheüs deze tekst in de context van het Joods collectivum. Nog afgezien van het feit dat we vanuit het Jodendom niet spreken van etmalen, maar van dag- (en nacht-)delen, plaatst de evangelist deze woorden in de Oudtestamentische context van Jona, die drie dagen en drie nachten in de vis was. Zoals Jona “in het hart der zee was”, alzo (parallel) was Jezus -néé: niet in het graf, maar- in het hart der aarde. Mattheüs trekt hier dus een parallel vanuit het Oude Testament naar Christus, waarbij de letterlijke zin (inderdaad) niet opgaat. Op die manier was Jezus 'slechts' vrijdagnacht en zaterdagnacht in het graf geweest.

Belangrijker echter dan deze telling van drie dagen en drie nachten, is het feit dat Jona niet in het hart van de zee, en dat Jezus niet in de aarde is gebleven, tegen alle verwachting in. Slechts drie dagen en drie nachten zal men Jezus het zwijgen kunnen opleggen. Daarna blijft de Heere God Zijn Jezus geven. Geen teken ~ alleen Jezus. Van Hem kan men zich wel een ogenblik afmaken. Drie dagen... Maar men komt van Hém in der eeuwigheid niet af.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Capelle aan den IJssel

Lees meer artikelen over:

Pasen