Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Een brandende vraag op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen 14, 15 en 16 maart. Bij ons in de gemeente is er geen vertegenwoordiging van de SGP waarop we kunnen stemmen. Dus voor ons is het nu ChristenUnie of een andere partij. Nu zijn we SGP’ers in hart en nieren en vinden we de CU maar niks. Veel te links en veel water bij de wijn, naast een zeer pluriforme samenstelling. Dan maar niet stemmen?

Antwoord

Dat laatste zou jammer zijn... Je noemt de naam van de gemeente niet, dus is het voor ons wat lastig adviseren. In de Tweede Kamer werkt de SGP ook regelmatig samen met JA21 en BBB. Daarnaast zijn er soms lokale partijen die eveneens een christelijk geluid laten horen. Lees hun verkiezingsprogramma’s.

Zijn die alternatieven er niet, dan lijkt ons het altijd beter om op de CU te stemmen dan je stem verloren te laten gaan aan een partij waar je nog minder mee hebt. Dan maar wat water bij jouw wijn...

8 reacties
Matr
Ik denk dat de vragensteller links verwart met progressief. Ik snap niet zo goed hoe je als christen te links kan zijn. Dat hier vervolgens een partij als JA21 als alternatief wordt genoemd vind ik nogal vreemd, en dat is een understatement:-)
Wandelaar124
Waarom kun je als christen niet links stemmen dan? Ik wil graag de argumenten van de vraagsteller horen... Links hoeft idd niet progressief te zijn. Links kan ook betekenen dat de overheid iets meer voor zijn burgers zorgt, en bij rechts krijg je meer zelf verantwoordelijkheid en moet je dus iets meer zelf je boontjes doppen. Ben zelf een SGP stemmer, maar over het algemeen ben ik het ook vaak eens met de CU.
Rembrand
In sommige gemeenten zijn er geen mannenbroeders die de SGP willen vertegenwoordigen in de gemeenteraad.
Bij ons in Dordrecht wil een van de vrouwenzusters , Eline Nieuwland van den Bosse het SGP geluid laten horen. Ik hoop van harte dat ze veel stemmen krijgt. Niet omdat ze een vrouw is, maar omdat ze veel relevante ervaring en opleiding heeft.
Rembrand
Aanvulling: in de gemeente Dordrecht vormen CU en SGP samen een fractie. Dat doet vermoeden dat de standpunten niet heel ver uit elkaar liggen.
Ellenoor
Hoe ver de standpunten van de SGP en de CU uiteen lopen, zal van plaats tot plaats verschillen. Bij ons is een vrouw op de SGP-lijst bijvoorbeeld echt ondenkbaar… En de ene CU’er is de andere niet.
Als vraagsteller zou ik de stemwijzer invullen. Als je politiek rechts bent, zal CDA misschien eerder bovenaan komen te staan dan de CU. Maar ach, misschien staat er ook wel een goeie gereformeerde bonder op de CDA-lijst, of vind je een CU’er op de lijst die een beetje van jouw signatuur is. Door op zo-iemand te stemmen, kun je richting de partij een signaal afgeven dat je dit specifieke geluid binnen de partij nadrukkelijker zou willen horen.
Niet stemmen kan natuurlijk ook, maar als het erop aankomt heb je toch liever een sterk CU of CDA in het college dan een sterk D66 of PvdA?
Prisma23
De CU te links? Het is maar wat je onder "links" verstaat. Als links meer aandacht voor de zwakkeren in de samenleving is kan het voor een christen niet snel te links zijn! Er zijn veel christenen voor wie ook de CU te "rechts" is. Zie bijvoorbeeld de werkgroep "De Linker Wang" binnen Groen Links.
katlheen
Je zou een lokale stemwijzer kunnen doen. Dan kan je kijken wat er lokaal belangrijk voor je is en daar de juiste partij bij kiezen. Het "christelijke" stempeltje wat een politieke partij heeft is voor mij al heel lang geen issue meer, ik kijk wat er belangrijk is politiek gezien. Een christelijk stempeltje wil voor mij niet zeggen dat ik op die partij stem omdat er een christelijk stempeltje op zit.
sydneylover
Beste vraagsteller,

1 dag na de gemeenteraadsverkiezingen zou ik je willen aanbevelen: doe alsjeblieft de oogkleppen af. Ik krijg er altijd jeuk van als mensen alleen SGP kunnen/willen overwegen en verder niks.

Punt 1: stemmen is een (voor)recht! Alleen al daarom zou je moeten gaan stemmen.
Punt 2: er is volgens mij geen enkele partij waar je het 100% mee eens kunt zijn. Dus je zult bij iedere stem water bij de wijn moeten doen (of zelf een nieuwe partij oprichten)
Punt 3: zeker op gemeentelijk niveau doet een principële stem er (in mijn ogen) minder toe maar is minstens zo belangrijk hoeveel een bepaalde partij betekent voor de eigen gemeente en haar inwoners.